سرگیجه

جام جم آنلاین: خوانندگان می‌توانند با ارسال پیامک به سامانه ۳۰۰۰۰۷۰۶ سوالات خود را در موارد مختلف مطرح و در برنامه زنده «دکتر سلام» که هر شب ساعت ٢١ از شبکه آموزش پخش می‌شود، پاسخ خود را دریافت کنند.

امروز دکتر زمانی، متخصص مغز و اعصاب به پرسش ما پاسخ می‌دهد.

دلایل سرگیجه چیست؟

سرگیجه، یکی از مهم‌ترین عوامل مراجعه به پزشک و اورژانس است. بیماری سرگیجه عبارت است از توهم حرکت؛ یعنی وقتی حرکتی وجود ندارد یا زمانی که خود بیمار حرکت نمی‌کند، فکر می‌کند پیرامون او در حال حرکت است. سرگیجه‌ زمانی‌ بروز می‌کند که‌ موازنه‌ و تعادل‌ بدن‌ مختل‌ شود.

بیشتر مردم از سرگیجه می‌ترسند و نسبت به این بیماری احساس اضطراب و ترس دارند، به این دلیل فکر می‌کنند سرگیجه مقدمه سکته مغزی یا یک بیماری مغزی بسیار شدید است. تفاوت بین سرگیجه‌هایی که از مغز یا از نقاط دیگر بدن سرچشمه می‌گیرد، در بسیاری موارد آسان است.

سرگیجه تنها نشانه فردی نیست که دچار بیماری مغزی شده است، بلکه بیماری مغزی با علامت‌های دیگری مانند بیهوشی، فلج قسمتی از بدن، دوبینی و خواب‌رفتگی قسمتی از صورت و دست و پا نیز همراه است.

معمولا سرگیجه به تنهایی از مغز سرچشمه نمی‌گیرد؛ اصولا کسانی که به اورژانس مراجعه می‌کنند، از این دسته هستند.

سرگیجه در این افراد، ناشی از مغز نیست، اما اضطراب ناشی از آن باعث تحریک سیستم ایمنی بدن، افزایش فشار خون، رنگ‌پریدگی و تپش قلب می‌شود.

به طور کلی، سرگیجه واقعی با حالت تهوع و نیز اختلال تعادل همراه شود ، می‌تواند نشانه مشکل جدی‌تری باشد که باید با مراجعه به پزشک، بررسی و درمان شود.


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.