سریال‌های ماه رمضان از نظر قصه اشباع شده‌اند

‘سیدرضا صائمی’ روز یکشنبه در گفت وگو با خبرنگار فرهنگی ایرنا افزود: مردم در ماه مبارک رمضان، علاوه بر جذابیت قصه و کیفیت تولید، توقع دیگری از سریال‌های مناسبی دارند و علاقه‌مندند فضای داستان با ماه رمضان و عقاید و مناسک آن عجین باشد.

وی سپس به موفقیت سریال‌هایی که با مضامین ماورایی آغازگر این مسیر در ماه مبارک رمضان بودند، اشاره کرد و گفت: مردم سریال‌های ماه رمضان را با چاشنی این ماه می‌خواهند و وقتی فضای قصه در ماه رمضان می‌گذرد و عناصر و نشانه های دینی در سریال به کار گرفته می شود، موقعیت واقعی به مخاطب ارایه می شود که امکان همذات پنداری را بیشتر می کند.

نویسنده و منتقد سینما وتلویزیون یادآور شد: در آغاز راه تولید سریال‌های مناسبتی، آثاری چون ‘کمکم کن’ و ‘او یک فرشته بود’ بر مردم اثر مثبت گذاشت و به نظر می‌رسد که باید چنین سریال‌هایی هدفمند و در جهت بهبود اخلاقی مخاطب ساخته شود.

صائمی با بیان اینکه سریال‌های امسال فاقد ویژگی‌هایی چون جذابیت قصه است، ادامه داد: یک دهه از تولید سریال‌های ماه رمضان در تلویزیون می‌گذرد و شاید این آثار از نظر قصه اشباع شده باشد و به همین خاطر باید ساخت‌های جدیدی مانند سریال‌های تاریخی را به این عرصه وارد کرد.

وی افزود: البته منظور ساخت آثار تاریخی، سریالی چون ‘نردبام آسمان’ نیست و البته نمی توان سریال‌هایی مانند ‘امام علی(ع)’ و یا ‘مختار نامه’ را برای این ماه تولید کرد، پس بهتر است یک برش کوتاه و تاثیرگذار از مقطع تاریخی را برای بیننده روایت کرد که در این جهت ‘معصومیت از دست رفته’ نمونه موفقی است.

این روزنامه نگار تاکید کرد: قرار نیست همه شبکه‌ها به سمت سریال سازی در ماه رمضان بروند بلکه شاید برخی شبکه ها در دیگر گونه‌های برنامه‌های تلویزیونی موفق‌تر از سریال سازی باشند؛ برای نمونه برنامه ‘شب‌های روشن’ که سال گذشته شبکه دو سیما پخش کرد، بسیار پربیننده تر از سریال این شبکه بود.

صائمی با یادآوری اینکه علت اصرار شبکه‌های تلویزیونی برای ساخت سریال‌های متعدد برای ماه رمضان معلوم نیست، گفت: در دوره‌ای، ساخت مجموعه های مناسبتی خودجوش بود و الزامی از سوی شبکه‌ها وجود نداشت اما پس از آنکه سریال‌هایی چون ‘گمگشته’ با استقبال رو به رو شد، دیگر شبکه ها نیز به این فکر افتادند که برای این ماه حتما یک سریال بسازند.

عضو انجمن منتقدان و نویسندگان سینمایی تاکید کرد: اکنون سریال‌های ماه رمضان با ریزش مخاطب روبه رو شده اند و بهتر است تلویزیون به آسیب شناسی این مهم بپردازد و تمام وقت و هزینه خود را صرف تولید آثار نمایشی برای ماه رمضان نکند.

صائمی افزود: یکی از عوامل موفقیت سریال‌هایی که ‘رضا عطاران’ آنها را برای ماه رمضان کارگردانی می‌کرد، این بود که به عامه مردم و طبقه فرودست جامعه توجه داشت و لحن واقع گرایانه‌ای را در سریال به کار می‌گرفت.

وی ادامه داد: جذابیت داستان آن برای عامه مردم بود و مفاهیم و عناصر این ماه در آن گنجانده شده بود که سبب می‌شد تا تجربه زیست مخاطب، در این آثار بازتولید شود.

این منتقد سینما وتلویزیون یادآورشد: در سال‌های اخیر یکی از بهترین سریال‌ها و پرمخاطب ترین آنها، آثار طنز بود، اما امروز شاهدیم نه تنها آثار طنز برای ماه رمضان ساخته نمی شود، بلکه تلویزیون جلوی فیلمسازانی که امتحان خود را پس داده‌اند، می‌گیرد.

صائمی تاکید کرد: حضور کارگردانان موفق و کارآزموده در عرصه سریال‌های مناسبتی نیز می‌تواند از ریزش مخاطب جلوگیری کند و می‌توان کارگردانانی چون سیروس مقدم و یا حسن فتحی را به این عرصه وارد کرد.

وی با تاکید بر اینکه نمی توان در عرصه آثار مناسبتی به تجربه گرایی دست زد و فیلمسازان تازه کار را وارد این عرصه کرد، ادامه داد: در سریال هایی مثل ‘زیرزمین’ و ‘یک وجب خاک’، مفاهیم اخلاقی به دور از شعارزدگی و به شکل دراماتیزه به مخاطب ارایه شد که در جذب مخاطب موثر بود.

فراهنگ ** ۲۰۲۵ ** ۱۰۷۱

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۲۶۱۳۸۶


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.