سر خط خبرهای مهم نوروزی هنرهای تجسمی

۱۷فروردین۱۳،

شاید تعطیلات نوروزی امسال کمی طولانی شده باشد اما هنرهای تجسمی در تعطیلات همچنان پویا بود و نمایشگاه‌های متعددی از هنرمندان ایرانی در داخل و خارج از کشور برپا بود.

به گزارش خبرنگار تجسمی هنرآنلاین شاید باید مهمترین اتفاق نوروز امسال را با کمال تاسف درگذشت احمد اسفندیاری ،از پیشکسوتان نقاشی دانست که روز اول فروردین ماه خبر درگذشت او مخابره شد و در همان ایام تا قطعه هنرمندان بهشت زهرا پیکرش بدرقه شد.

گذشته از این اتفاق تلخ هنرهای تجسمی نوروز پرباری را تجربه کرد. در این ایام هم فراخوان‌های هنری انتشار یافت،هم نمایشگاه آثار هنرمندان در داخل و خارج از کشور.

مسابقه عکاسی از سفره‌های هفت سین با داوری سیف الله صمدیان، افشین شاهرودی و محمدمهدی رحیمیان که با حمایت “انجمن خدمات فرهنگی ایرانیان” در دو بخش برگزار می‌شود و نمایشگاه آن نیز در محل کمیسیون ملی یونسکو دایر خواهد شد در ایام ئنوروز فراخوان خود را منتشر کرد و علاوه بر آن جشنواره بین‌المللی بسم‌الله با هدف ایجاد زمینه‌ای مناسب برای ارتباط فرهنگی و تبادل تجربه‌های هنری میان هنرمندان جوامع اسلامی و سایر ادیان توحیدی و بسترسازی برای حضور هنرمندان سراسر جهان در عرصه قرآنی و ارائه و رقابت همزمان آثار آنان بزرگترین اتفاق هنری کشور در بخش خصوصی برگزار می‌شود که این جشنواره نیز فراخوانش را در ایام نوروز منتشر کرد.

گالری اعتماد شعبه دبی همزمان با فرارسیدن سال نو شمسی مجموعه ای از آثارمرتضی احمدوند، مهرداد محب علی، لیلا پازوکی، پرویز تناولی، صادق تیرافکن و رامتین زاد را به نمایش گذاشت.

این مجموعه با موضوع نورگردآوری شده است و شامل نقاشی، وئدیو و نقاشی است.این نمایشگاه از ۲۰ مارس، یکم فرودین ماه در گالری اعتماد دبی افتتاح شد و بازدید هموم از این نمایشگاه از روز دوم فرودین ماه آغاز گردید.

گالری اعتماد یکی از پنج گالری مهم دبی است که تاکنون میزبان آثار بزرگان هنرتجسمی ایران بوده است. گالری اعتماد دبی شعبه دو گالری اعتماد می گردد و این گالری تاکنون با حضور در آرت فر دبی و برپایی نمایشگاه های متعدد سهم بسزایی در معرفی هنرمندان تجسمی ایران درمنطقه داشته است.

از این مهمتر ادامه یافتن امکان بازدید از موزه هنرهای معاصر تهران در تعطیلات نوروز بود که شاهد استقبال کم نظیر علاقمندان به هنر، از نمایشگاه شصتمین سال تأسیس هنرستان های هنرهای زیبا شد.

همچنین گالری ˝امیگو مالاگا˝ را که بسیار‌ها در اسپانیا می‌شناسند از اول فروردین ماه نقاشی‌خط های احمد میرزازاده هنرمند ایرانی را به روی دیوارهای خود برد.

نمایشگاه‌های نوروزی شامل عکس‌ها و اسناد مرتبط با نوروز در دوره قاجاریه در عمارت باباعلی و همچنین نمایشگاه زیورآلات در موزه مردم‌شناسی در کاخ موزه گلستان برپا شد.

و همچنین پروژه‌ هنری˝Crossroads˝ از دوشنبه ۲۸ اسفندماه ۹۱ تا پنجم فروردین‌ماه ۹۲ با حضور و مشارکت صمد قربان‌زاده، عکاس ایرانی، در تاشکند، پایتخت جمهوری ازبکستان، برگزار شد.هدف از اجرای این پروژه تولید ویدئوآرت و آثار چندرسانه‌ای برپایه‌ عکس و خروجی عکاسانه بود.

اگر دوباره بازگردیم به تهران در تعطیلات نوروز پارک لاله میزبان آثار هنرمندان محیطی بود. آثاری که جلوه‌ای دیگر به پارک لاله بخشیده است.و همچنین نمایشگاه ˝لایه‌های داخل˝ شامل مجموعه‌ای از آثار هنرمندان جوان در عرصه هنرهای تجسمی که ۲۵ اسفندماه در استقبال از نوروز در گالری پردیس ملت برپا شد در این ایام میزبان علاقمندان بود.

اما یکی دیگر از خبرهای بدی که در ایام نوروزی مخابره شد خبر درگذشت حمید غبرانژاد، از هنرمندان برجسته خوشنویسی و نقاشیخط، بود که عصر ۱۱ فروردین در سن ۵۵ سالگی بر اثر ایست قلبی درگذشت.

انتهای پیام/۳۱

 


آخرین خبرها
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.