سستی در اجرای طرح فاصله‌گذاری اجتماعی را نمی‌پذیریم/فروشگاه‌ها فروش الکترونیک داشته باشند

رئیس کمیته اجتماعی انتظامی ستاد ملی مدیریت کرونا گفت: فروشگاه‌هایی که در لیست مشاغلی هستند که باید در این روزها تعطیل باشند، می‌توانند بدون باز کردن فروشگاه، فروش الکترونیک داشته باشند.

به گزارش ممتازنیوز به نقل از ایسنا، حسین ذوالفقاری در برنامه‌ای تلویزیونی به تشریح جزئیات طرح فاصله‌گذاری اجتماعی پرداخت؛ طرحی که از ۸ فروردین آغاز شده و یک روز از اجرای آن می‌گذرد. وی در این‌باره گفت: برابر آمار وزارت راه و شهرسازی، از ساعت ۱۲ شب گذشته تا ۸ صبح امروز (جمعه) نسبت به روز گذشته شاهد کاهش ۲۰ درصدی سفر در کشور بودیم.

وی افزود: آمار ۱۵ استان کشور نشان می‌دهد با وجود اینکه روز اول اجرای طرح بوده و ممکن است شهروندان به درستی در جریان اطلاع‌رسانی قرار نگرفته باشند، همراهی خوبی داشته‌اند. تاکنون ۴۴۱ دستگاه اخطار توقیف از پلیس دریافت کرده‌اند و حدود ۹۰۰ باب واحد صنفی اخطار دریافت کرده‌اند و ۸۷۵ مورد جریمه ۵۰۰ هزار تومانی اعمال شده است.

ذوالفقاری تاکید کرد: بی‌تردید موضوع اجرای طرح، جدی و با سلامت شهروندان در ارتباط است؛ بنابراین اعمال مقررات، جدی و مطالبه مردم است. هیچگونه سستی را در راستای اجرای طرح قبول نداریم و استانداران و فرمانداران باید طرح را قاطعانه اجرا کنند. از شهروندان درخواست می‌کنم همه رعایت کنند و حداقلِ میزان خروج از خانه را داشته باشند؛ سفر نداشته باشیم و نهایت همکاری را با نیروی انتظامی و سایر دستگاه‌های مرتبط داشته باشیم.

رئیس کمیته اجتماعی انتظامی ستاد ملی مدیریت کرونا در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به اینکه نزدیک به ۴۰ روز است کشور درگیر ویروس کرونا است و مسئولان به زبان‌ها و ادبیات مختلف تذکرات و توصیه‌های لازم برای رعایت شهروندان ارائه کرده‌اند، افزود: قطعا مبارزه با کرونا ویروس نیازمند تلاش و همکاری جمعی است و تا همه مردم مشارکت نکنند، زنجیره شیوع این بیماری قطع نخواهد شد و متاسفانه هنوز شیوع این بیماری سیر صعودی دارد.

وی افزود: نباید حساسیت کاهش پیدا کند؛ ارزیابی‌ها نشان می‌دهد بیش از ۷۰ درصد مردم رعایت کرده‌اند ولی تعدادی هنوز جدی نگرفته‌اند و مراعات نمی‌کنند و همانند هرساله تصور می‌کنند امسال هم باید به سفر و دید و بازدید بروند و همان روش را استمرار بدهند درحالی که نیاز با این شرایط ترک عادت کنیم و خود را با این شرایط تطبیق دهیم. بر همین اساس بسیاری می‌خواستند مداخلات دولت بیشتر شود که تصمیم گرفته شد محدودیت‌های بیشتری اعمال شود و طرح فاصله اجتماعی تهیه شد تا تردد و سفرها کاهش پیدا کند.

ذوالفقاری ادامه داد: کسانی که در سفر هستند به تدریج باید به محل سکونت خود برگردند؛ البته برای این کار زمانی نگذاشتیم ولی نباید این کار به زمان‌های پایانی موکول کنند. باید علاوه بر شعار «در خانه بمانیم»، شعار «به خانه برگردیم» هم اضافه کنیم؛ متاسفانه از چهارشنبه شیوع بیماری جهش بیشتری داشته است؛ لذا طرح فاصله‌گذاری اجتماعی با تاکید بر مواردی اجرایی شده است.

وی تصریح کرد: در حمل و نقل ریلی، هوایی و اتوبوسرانی برون‌شهری کاهش تردد معناداری اتفاق افتاده است و به طور میانگین ۶۵ درصد کاهش در این بخش شاهد بوده‌ایم؛ البته خدمات ضروری و مایحتاج ضروری مردم و حمل و نقل بار مجاز خواهد بود تا مشکلی برای شهروندان به وجود نیاید؛ در حقیقت به گونه‌ای عمل کرده‌ایم که تأمین مایحتاج و خدمات ضروری شهروندان دچار خلل نشود.

ذوالفقاری تاکید کرد: کاهش فعالیت مراکز تجاری در سه دسته تقسیم شده است؛ شامل بخشی که کامل تعطیل است، بخشی که باید حتما فعال باشند و حتی می‌توانند فعالیت خود را ۲۴ ساعته کنند و در نهایت بخشی که بر اساس ضرورت‌ها و شرایط استانی می‌توانند فعال شوند.

رئیس کمیته اجتماعی انتظامی ستاد ملی مدیریت کرونا در ادامه به تعطیلی بوستان‌ها و مراکز تجمع در کشور اشاره کرد و افزود: هیچگونه مراسمی اعم از رسمی و غیررسمی که موجب تجمع شود نباید انجام شود و ممنوع است. در مورد کارکنان دولت نیز بخشنامه‌ای توسط معاون رئیس‌جمهور اعلام شد که حداقل یک‌سوم در محل کار باشند و سایرین نیز دورکاری انجام دهند. به این ترتیب باید تعداد مشخصی از کارکنان در محل کار حاضر و پاسخگوی نیازهای ضروری مردم باشند.

وی افزود: برای فعالیت دفاتر بخش خصوصی، بر اساس تجاربی که ستاد تنظیم بازار داشت، لیستی تهیه شد برای فعالیت صنوف مختلف و دفاتر بخش خصوصی؛ اما در عمل پرسش‌های زیادی وجود دارد که قرار شد وزارت صمت (وزارت صنعت، معدن و تجارت) تعیین تکلیف کند تا این موارد در حد نیاز بتوانند فعالیت کنند. در حقیقت مشاغلی که اعلام شد تعطیل شوند، باید کامل تعطیل باشند اما به ستادهای استانی اجازه داده شده بخشی که نیاز است، به صورت محدود اجازه فعالیت بدهند.

ادامه دارد…

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.