سعید خانی: روزی یک میلیون تومان هزینه یک بیلیورد سینمایی در اتوبان همت است

فیلم‌های روی پرده و روندی که شرکت‌های تبلیغاتی دنبال می‌کنند/۷

سینماپرس-گروه هفت هنر/ سعید خانی قیمت یک بیلبورد سینمایی را در اتوبان پرترددی مثل همت ۱۵ میلیون تومان برای ۱۵ روز عنوان کرد.

سعید خانی مدیر پخش موسسه نسیم صبا در گفت و گو با خبرنگار تجسمی سینما پرس، در خصوص تبلیغات سینمایی گفت: تبلیغات سینمایی ما در شهرستان ها به شدت ضعیف است و در تهران هم خیلی شرایط مناسب نیست ولی به نسبت وضعیت وخیم شهرستان ها از شرایط بهتری برخوردار است.

وی افزود: متاسفانه کسانی که در زمینه تبلیغات سینمایی و پخش فیلم ها فعالیت می کنند اشخاصی هستند که از قبل در این کار بوده و هیچ نوآوری و تفکر جدیدی ندارند. در گذشته اطلاع رسانی چندانی در خصوص فیلم ها صورت نمی گرفت و در حال حاضر نیز همان اشخاص مشغول به کارند و اتفاق جدیدی صورت نگرفته است.

در تبلیغات سینمایی تنها به تیزر اکتفا می شود

وی اظهار داشت: ما در زمینه تبلیغات موارد مختلفی داریم از تبلیغات محیطی گرفته تا پخش تیزر و آنونس ولی تنها به تیزر اکتفا می شود و دیگر بخش ها بدون توجه رها می شود. به نظر من در کنار تیزر باید به موارد دیگر تبلیغاتی مثل تبلیغات محیطی، پوسترها و بیلبوردهای شهری، پیامک های تبلیغ و اطلاع رسانی فیلم، مطبوعات و … هم توجه شود. متاسفانه در حوزه پخش اشخاصی که فعالیت می کنند چندان رغبتی نشان نمی دهند.

خانی پردیس های سینمایی را محیط های مناسبی برای تبلیغات فیلم خواند و تصریح کرد: یک بحث مهم در تبلیغات سینمایی وجود پردیس های سینمایی است که می توان از آن ها به خوبی استفاده کرد اما متاسفانه آن طور که باید از این فضاها استفاده نمی شود. این پردیس ها فضاهای مناسبی را به صورت رایگان در اختیار فیلم ها قرار می دهند که می توان با پوسترها و تبلیغات سینمایی خوب بهترین استفاده را از آن ها برد و در اطلاع رسانی و معرفی فیلم و جذب مخاطب گام برداشت.

وی ادامه داد: یک مشکل اصلی این است که فضاهایی که برای تبلیغات فیلم ها مورد استفاده قرار می گیرد هزینه های بالایی می برد، به طور مثال  یک شرکت تبلیغاتی یک فضایی برای بیلبورد تبلیغاتی در اختیار دارد که برایش فرق نمی کند آن را به تبلیغ یک فیلم سینمایی اختصاص دهم یا یک کالا، شرکت تبلیغاتی به دنبال منافع خودش است و برایش فرقی نمی کند اما این تبلیغات و هزینه ها برای یک فیلم سینمایی خیلی گران تمام می شود.

وی ضمن بیان اینکه حمایتی از سینما صورت نمی گیرد، گفت: در تلویزیون از زمان آمدن آقای ضرغامی حمایت بیشتری صورت گرفت ولی ما بیشترین مشکلات را در تبلیغات محیطی یک فیلم داریم که هیچ حمایتی از آن نمی شود و هزینه های خیلی بالایی دارد. به طور مثال یک بیلبورد خوب در اتوبان پرتردد مثل همت برای ۱۵ روز و تنها برای یک تابلو ۱۵ میلیون تومان هزینه در بر دارد که در این زمنیه شدیدا نیاز مند حمایت شهرداری هستیم.

تکلیف اکران فیلم ها مشخص نیست

این مدیر پخش یکی دیگر از مشکلات این بخش را مشخص نبودن تکلیف اکران فیلم ها دانست و بیان کرد: مشکل مهمی که ما در شورای صنفی و ارشاد داریم این است که تکلیف فیلم های آینده و زمان اکران آن ها مشخص نیست و معمولا به صورت اتفاقی و بدون هیچ اطلاع قبلی تصمیم گرفته می شود فیلمی پخش و اکران شود در حالی که هنوز هیچ بحث تبلیغاتی برای فیلم صورت نگرفته است و حتی آنونس و تیزری هم برای آن ساخته نشده است. این زمان مشخص نداشتن اکران فیلم ها به آن ضربه می زند و سبب می شود با عجله و بدون توجه لازم بحث تبلیغات یک فیلم پی گرفته شود و فیلم آن طور که باید دیده نشود و ناموفق اکران شود.

وی در خصوص کیفیت تبلیغات سینمایی حال حاضر عنوان کرد: معمولا کسانی که پخش فیلم را در دست دارند و اعتقادی به تبلیغات فیلم ندارند با آدم هایی کار می کنند که از گذشته در این حوزه بوه اند و به نوعی تجربه این کار را داشته اند و کمتر به سراغ جوانان می روند. در صورتی که در این حوزه باید به جوانان هم اعتماد کرد تا با ایده های جدید و نوآوری کار را پیش ببرند. ما ضعف زیادی در این زمینه داریم، اکثر پوسترها مشکل دارد و جذاب نیستند، یا کپی از پوسترهای خارجی است یا پوسترهایی بی کیفیت و تکراری، در زمینه ساخت آنونس و تیزر هم باید به سراغ جوانان رفت تا به لحاظ نوآوری در طراحی و چاپ و تبلیغات با کارهای متنوع و جدیدی مواجه شویم.

فیلمی که ضعیف باشد تبلیغ روی آن تاثیری ندارد

وی در پاسخ به این سوال که کدام یک از روش های تبلیغ فیلم را موثرتر ارزیابی می کند، یادآور شد: تمامی روش ها مهم است ولی اگر بخواهیم دست به یک طبقه بندی بزنیم باید به تیزر نمره ۲۰ داد، تبلیغات محیطی ۱۹ و در مرتبه های پایین تر آنونس و تیزرهای تبلیغات فیلم. اما مشکل اینجاست که فقط روی تیزر تاکید می شود در حالی که تیزر یک اطلاع رسانی کلی است که در کنار آن نیاز به روش های دیگری هم داریم. در بحث تبلیغات اولین اصل کیفیت است و بعد عرضه و راه های تبلیغاتی؛ یک فیلمی که ضعیف باشد و موضوع خوبی هم ندارد هرچقدر تبلیغات شود و اطلاع رسانی برای آن صورت بگیرد تاثیر نخواهد داشت. به نظر من همه این موارد اهمیت دارد و هرکدام در طبقه خودش بر روی فیلم تاثیر می گذارد. امروزه تبلیغات مثل قدیم نیست در سایت ها، مترو، مطبوعات و… هم می توان برای یک فیلم تبلیغ کرد پس باید تمامی روش ها را کنار یکدیگر قرار داد و بهره برد.

خانی یادآور شد: ما در زمینه مجوز دادن و تایید تبلیغاتی که برای فیلم ها صورت می گیرد دو ارگان ذی صلاح داریم؛ وزارت ارشاد و ارشاد استان تهران. طرح ابتدا به اداره نظارت و ارزشیابی فرستاده می شود و پس از گرفتن مجوز و تائید در ارشاد تهران تائیدیه می گیرد پس از این مراحل در تبلیغات محیطی مورد استفاده قرار می گیرد. تبلیغات داخل سینما برعهده وزارت ارشاد است و تبلیغات سطح شهر برعهده ارشاد استان تهران است. یک پوستر که در سینما تبلیغ می شود خیلی برای آن سختگیری وجود ندارد ولی تبلیغات در سطح شهر و تلویزیون با سخت گیری بیشتری انجام می شود. متاسفانه پخش های ما به روز نیست و اطلاعاتی ندارند به همین دلیل خیلی نمی توانند با برنامه ریزی خوب و زمانبندی درست پیش بروند. همان طور که در سینما برای تولید به پیش تولید نیاز داریم در پخش هم به پیش پخش نیاز است.

خط قرمزهای ارشاد و تلویزیون جدا و هردو نامشخص است 
وی در پاسخ به اینکه چرا صدا وسیما به بحث تبلیغات سینمایی و پخش تیزرها نگاه سلیقه ای دارد و آیا قانون مشخصی در این زمینه وجود دارد یا خیر، گفت: در گذشته که آقای ضرغامی مدیر بازرگانی بود شرایط بهتر بود ولی در حال حاضر هم باز نسبت به گذشته بهتر شده است. ما مشکلی که داریم اختلاف سلیقه ها در حوزه صدا و سیما و ارشاد است چون تایید یک تیزر زمان زیادی می برد و نیاز به مراجعات پی در پی است از اینرو باید برای ساخت آن زمان کافی در دست داشته باشیم. در تیزرهایی که می خواهد از تلویزیون پخش شود معمولا به حجاب خانم ها ایراد گرفته می شود و ما باید از روش هایی استفاده کنیم که بتوان مجوز پخش تیزر را گرفت. خط قرمزهایی در صداوسیما وجود دارد که با ارشاد متفاوت است ما باید پلان هایی بگیریم که مناسب تیزر باشد تا در پایان با مشکل روبه رو نشویم.اگر فرصت مناسب وجود داشته باشد می توان این مشکلات را رفع کرد ولی زمانی که وقت ما محدود است کاری از پیش نمی رود و تیزرها به ناگهان حذف می شوند. لازمه کار ما داشتن زمان مناسب است.

این مدیر پخش ضمن بیان اینکه خط قرمزها در سینمای ما تعریف نشده است، تصریح کرد: متاسفانه خط قرمزها در سینمای ما تعریف مشخصی ندارد و براساس اشخاص مختلف این خط قرمزها تغییر می کند. یکسری موارد کلی وجود دارد که همه می دانند و رعایت می کنند ولی یکسری مواردی هم است که براساس سلیقه افراد تغییر می کند و خیلی مشخص و دقیق نیست و اساسا نمی توان گفت تیزر تائید یا رد می شود. به طور مثال ما برای تیزر فیلم «همه چی آرومه» در آخر از تصویر هیچ خانمی استفاده نکردیم.

وی در پایان خاطر نشان کرد: تیزر به تنهایی برای تبلیغات یک فیلم موثر واقع نمی شود و باید به موارد دیگر تبلیغات هم توجه کرد تا تیزر را تقویت کند. در زمینه تبلیغات فیلم باید از موسسه سینما شهر تشکر کرد که چند ماهی است در حوزه پخش هزینه ای برای فیلم در نظر گرفته اند و بودجه ای در اختیار پخش کننده ها قرار می دهند. باید از تبلیغات سینمایی حمایت کرد و این تبلیغات باید از دو ماه قبل انجام شود نه اینکه اطلاع نداشته باشیم چه وقت قرار است فیلم اکران شود. شهرستان ها نیز نیاز به توجه زیادی در این زمینه دارند چون اوضاع در آن جا خیلی وخیم است.
 انتهای پیام/ ص

انتهای خبر / خبرگزاری سینمای ایران/ کد خبر ۳۵۵۷۱


خبرگزاری سینمای ایران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.