گردشگری دریایی در دوران کرونا / سفرهای دریایی را شروع کنید!

سازمان جهانی گردشگری و سازمان بین‌المللی دریانوردی در بیانیه‌ای مشترک، خواستار برقراری دوباره سفرهای دریایی شدند.

به گزارش ممتازنیوز به نقل از ایسنا، اگرچه سفرهای دریایی در ایران به آن معنی متعارفِ دنیا، رواج ندارد و این سفرها در آب‌های ایران تماما خلاصه شده به رفت و آمد بین جزایر جنوبی و کشورهای حاشیه خلیج فارس با لنج و اتوبوس دریایی و یا گشت با قایق‌های موتوری، اما پیش از همه‌گیری ویروس کرونا، مذاکراتی با برخی کشورها از جمله عمان برای هدایت کشتی‌های غول‌پیکر کروز به سمت بنادر ایران آغاز شده بود که شیوع این ویروس روند آن مذاکرات را متوقف کرد. البته گاهی تبلیغ‌هایی درباره «سفر با کشتی کروز در ایران» دیده می‌شود که منظور آن سفر به امارات و گشت در دبی و ابوظبی پس از صرف شام در یک کشتی کروز است!

صنعت سفرهای دریایی که با ۲۶ میلیون مسافر و ۴۵ میلیارد دلار درآمد سالانه، حدود پنج درصد از تولید ناخالص جهانی را تولید می‌کرد، اینک یکی از زیان‌ده‌ترین صنایع در دوران همه‌گیری ویروس کرونا شناخته می‌شود. زمانی که این ویروس در دنیا شایع شد به ناگهان گزارش‌هایی از ابتلای شمار زیادی از مسافران کروزها و کشتی‌های تفریحی منتشر شد. بسیاری از این کشتی‌ها به قرنطینه‌گاه‌های بزرگ تبدیل شدند و بیشتر کشورها اجازه پهلوگیری به کروزها را ندادند. تحقیقات یک روزنامه آمریکایی نشان می‌دهد، یک‌پنجم از تمام کشتی‌های کروز اقیانوس‌پیما در جهان، عددی در حدود ۵۰ کشتی، با ویروس کرونا دست‌ و پنجه نرم می‌کردند؛ دست‌کم ۲۵۹۲ خدمه و مسافر مبتلا شده و ۶۵ نفر جان‌شان را از دست دادند. بیشتر این کشتی‌ها متعلق به انگلیس، استرالیا، آمریکا، فرانسه و ایتالیا بود.

شاخص سهام کروزها در بورس‌های جهانی نیز تا ۷۰ درصد سقوط کرد و برخی مالکان کشتی‌ها از احتمال اوراق کروزهای غول‌پیکر خبر دادند. ارزیابی صاحبان کروزها بر این است که با آغاز دوباره سفرهای دریایی شاید یکی دو سال طول بکشد تا فقط ضررها جبران شود.

حالا با وخیم‌تر شدن اوضاع کشتی‌های کروز و مهار ویروس کرونا در برخی کشورها، سازمان جهانی گردشگری و سازمان بین‌المللی دریایی، بیانه‌ای مشترک صادر کرده و تمام دولت‌ها را دعوت کرده‌اند از سرگیری تدریجی و ایمن گردشگری دریایی را در برنامه‌های خود قرار دهند و با مراکز امداد و نجات کشورها هماهنگی لازم را به عمل آورند.

در این بیانیه آمده است: صنعت گردشگری دریایی از ۱.۲ میلیون فرصت شغلی پشتیبانی می‌کند و ۱۵۰ میلیارد دلار به اقتصاد جهانی کمک کرده است. صنعت گردشگری حالا می‌تواند با رعایت پروتکل‌های اجتماعی و موارد بهداشتی نسبت به راه‌اندازی کشتی‌های تفریحی اقدام کند.

درحال حاضر حرکت کروزها و کشتی‌های تفریحی از کشورهای آسیای شرقی که در مهار ویروس کرونا موفق‌تر بوده‌اند، از سر گرفته شده است. سفر دریایی این کشتی‌ها حدود ۳۰۰ روز تعلیق شده بود.

صاحبان کروزها اعلام کرده‌اند برای از سرگیری «سفرهای کوتاه‌مدت دریایی» تدابیر سختگیرانه‌ای را با رعایت مقررات بهداشتی به اجرا گذاشته‌اند و هزینه‌هایی را بابت آموزش خدمه و رعایت بیشتر بهداشت، متحمل شده‌اند. در ژاپن سفر دریایی دو کشتی بزرگ به نام‌های ASUKA II NYK و NIPPON MARU از سر گرفته شده است. یکی از مسؤولان کشتی آسوکا گفته است: درحالی که ظرفیت کشتی ۸۸۰ نفر است اما با رعایت پروتکل‌های بهداشتی نسبت به جذب ۳۳۰ نفر اقدام کرده‌ایم.

یکی از مدیران کشتی NIPPON MARU نیز گفته است: این کشتی ۵۰۰ نفری با نیمی از ظرفیت خود به راه افتاده و تمام کابین‌ها و محوطه‌های آن در مدت پهلوگیری در سواحل ضدعفونی شده و با امکانات جدید سفر خود را آغاز کرده‌ است.

یک کشتی تفریحی دیگر نیز پس از گرفتن مجوزهای لازم، اولین سفر دریایی کوتاه‌مدت خود را از سنگاپور برای اطمینان از پایبندی به پروکل‌های ایمنی و بهداشتی آغاز کرد و قرار است کشتی Royal Caribbean International، یکی از بزرگترین خطوط کشتی کروز نیز به‌زودی سفرهای تفریحی خود را آغاز کند. شرکت رویال کارایبین اعلام کرده بود: به علت توقف سفرهای دریایی ناشی از کووید ۱۹ از ابتدای سال ۲۰۲۰ حدود یک میلیارد دلار زیان خالص داشته است. مدیران این خط کشتیرانی آمریکایی گفته‌اند: صنعت کروز آمریکا عملاً به بن‌بست رسیده و برخی از کشتی‌ها در ژاپن و استرالیا پهلو گرفته‌ و عملاً بدون حرکت باقی مانده‌اند،  این در حالی است که این کشتی‌ها هر ماه بین ۲۵۰ تا ۲۹۰ میلیون دلار هزینه نگهداری دارند.

مقام‌های چینی نیز از برقراری سفر یک کشتی کروز خبر داده‌اند.

انتهای پیام

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.