سفره افطار من رنگین تر است یا تو؟

گردآوری شده توسط مجله خانواده ممتاز نیوز

چشم و هم چشمی جای حال و هوای معنوی ماه رمضان را می گیرد.

رمضان صف های طولانی خرید
یکی از اتفاقاتی که سالهای سال است با فرا رسیدن ماه مبارک رمضان به چهره شهرها اضافه می گردد، صفهای طولانی خرید اقلام خوراکی است. از چند روز مانده به ماه رمضان برای خرید به هر فروشگاه و مرکز خریدی که بروی باید مدت ها در صف منتظر بمانی تا بتوانی اقلام خوراکی مورد نظر را خریداری کنی. نکته ای که همواره با دیدن صف هایی که در ماه رمضان مقابل هر مغازه و فروشگاهی شکل گرفته به ذهن می رسد این است که مگر نه اینکه ماه رمضان ماه کم خوردن است، پس چرا خرید اقلام خوراکی در این ماه تا به این اندازه افزایش پیدا می کند؟!

موج گرانی رمضانی
خانم رضوانی خانم خانه داری است که از روزها مانده به آغاز ماه مبارک به فکر خریدهای مربوط به این ماه افتاده است. وقتی از او در خصوص سبب این خریدهای اضافه می پرسیم، می گوید: خب با آغاز ماه رمضان همه اقلام خوراکی در بازار با افزایش قیمت روبرو می شوند و به همین سبب ما همیشه چند هفته مانده به آغاز ماه مبارک اقدام به خرید اقلام مصرفی این ماه می کنیم تا در این میان ضرر نکرده باشیم.من چون تازه عروس هستم و امسال اولین سالی است که سر خانه و زندگی خودم رفتم و پذیرای مهمان ها هستم، تمام سعیم را به کار می گیرم که سفره ام رنگین تراز سفره های افطاری خانواده شوهرم باشد و در این میان حتی اگر به قیمت قرض هم شده باشد، باید سفره افطاری من پر بارتر از سایرین باشد.

سفره های ماه رمضان پر خرج تر است
خانم ملکی دیگر خانم خانه داری است که این روزها به پیشواز حال و هوای مهمانی های ماه رمضان رفته است. زمانی که از او می پرسیم مگر مهمانی های ماه رمضان با سایر مهمانی ها و دوره هایی که در سایر ماه های سال برگزار می گردد چه تفاوتی دارد که تا این اندازه خود را به تکاپو می اندازد، پاسخ می دهد: خب در مهمانی های افطاری هم باید مایحتاج افطار را تهیه کرد و هم اقلام خوراکی برای تهیه شام را. با احتساب اینکه برسر سفره افطار باید از آش و حلیم گرفته تا شله زرد و حلوا وجود داشته باشد و در سفره شام هم لااقل دو تا سه نوع غذا، با در نظر گرفتن تعداد مهمان ها. اینها همه مستلزم برنامه ریزی است حالا شما حساب کن چند بار مهمانی افطاری برگزار شود تا چه اندازه باید هزینه پرداخت شود.

سفره ما باید رنگین تر باشد
خانم خردمند هم خانم شاغلی است که در فکر تدارکات مهمانی های ماه رمضان افتاده است. او در پاسخ به اینکه چرا مردم در ماهی که اساسش بر صرفه جویی و کم خوری است تا این اندازه به اسراف و ریخت و پاش های بی مورد می پردازند، می گوید: من چون تازه عروس هستم و امسال اولین سالی است که سر خانه و زندگی خودم رفتم و پذیرای مهمان ها هستم، تمام سعیم را به کار می گیرم که سفره ام رنگین تراز سفره های افطاری خانواده شوهرم باشد و در این میان حتی اگر به قیمت قرض هم شده باشد، باید سفره افطاری من پر بارتر از سایرین باشد.
متاسفانه در تمام برنامه های تلویزیونی نه تنها سفره های ساده افطار تبلیغ نمی شود بلکه از آگهی های بازرگانی گرفته تا سریال های مناسبتی این ماه، همه و همه به القای سفره های رنگارنگ افطار می پردازند و مردم با دیدن چنین سفره های رنگینی حتی اگر سفره هایشان ساده باشد سعی می کنند که سفره هایشان را به مدل سفره های تلویزیونی نزدیک کنند.

هزینه های نجومی یک مهمانی افطار
خانم کاظمی که صاحب چند دختر و پسر و عروس و داماد و نوه است، این روزها برای هزینه های مهمانی های افطار زانوی غم به بغل گرفته است، وقتی از او می پرسم که چرا افطاری ساده را جایگزین سفره های رنگانگ نمی کند پاسخ می دهد: من از خدا می خواهم که بتوانم با سفره ای ساده مهمانی های افطاری را برگزار کنم اما این روزها متاسفانه عقل مردم به چشمشان است، اگر بخواهم سفره ای ساده را مقابل فرزندانم پهن کنم دامادها و عروس ها فکر می کنند که ما به آنها بی احترامی کرده ایم و چند وقت بعد همین مسئله را به روی بچه هایمان می آورند به همین سبب و به خاطر آبروداری هم که شده مجبوریم به هر قیمتی شده چنین سفره هایی را پهن کنیم.

وقتی چشم و هم چشمی جای حال و هوای معنوی را می گیرد
اما در شرایطی که مردم بیش از اینکه به اجر و ثواب روزه داری در این ماه فکر کنند به پیشتازی در بازار چشم و هم چشمی و  پهن کردن سفره های رنگین تر می اندیشند، خب این وظیفه رسانه ملی است که با الگوی سفره های ساده به فرهنگ سازی در این خصوص بپردازد. اما متاسفانه در تمام برنامه های تلویزیونی نه تنها سفره های ساده افطار تبلیغ نمی شود بلکه از آگهی های بازرگانی گرفته تا سریال های مناسبتی این ماه، همه و همه به القای سفره های رنگارنگ افطار می پردازند و مردم با دیدن چنین سفره های رنگینی حتی اگر سفره هایشان ساده باشد سعی می کنند که سفره هایشان را به مدل سفره های تلویزیونی نزدیک کنند در این مسیر متحمل هزینه های طاقت فرسایی می شوند.


سایت ممتاز|خبر ممتاز
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.