سفری که اسرائیلی ها را نگران کرده است

محمد مرسی همه را نگران کرده است. سفر به ایران در هفته آتی و قشون کشی های نظامی به شبه جزیره سینا، تحولاتی نیستند که اسرائیلی ها بتوانند ساده از کنار آنها بگذرند. ۳۳ سال معاهده دوستی با رژیم صهیونیستی در رژیم سابق مصر ، اسرائیلی ها را پرتوقع کرده است. اکنون تل آویو نشین ها نگران مانورهای رهبران جدید کشوری هستند که مهم ترین متحد استراتژیک آنها در سه دهه گذشته بوده است. وزارت جنگ و ارتش رژیم صهیونیستی در چند روز گذشته بارها و بارها مراتب نگرانی خود از تحولات جاری در مصر را به گوش دولت مرکزی در قاهره رسانده و البته هیچ پاسخی هم دریافت نکرده اند. پس از ماجرای کشته شدن مرزبان های مصری در شبه جزیره سینا رابطه میان قاهره و تل آویو به شکل رسمی با کاهش چشمگیر فراوانی روبه رو شده است و البته در این میان خبر می رسد که محمد مرسی برای شرکت در نشست جنبش عدم تعهدها راهی تهران پایتخت ایران خواهد شد. حرکتی که در حقیقت ضربه ای محکم به تلاش های اسرائیل و امریکا برای منزوی نشان دادن ایران به واسطه برنامه هسته ای این کشور است.
نیویورک تایمز در نوشتاری در این خصوص می نویسد : زمانی که در نخستین ماه های سال ۲۰۱۱ میلادی حسنی مبارک رئیس جمهوری مصر به بیرون از قدرت رانده شد اسرائیلی ها به شدت نگران از دست دادن مردی شدند که سالهای سال ضامن معاهده امنیتی امضا شده میان دو همسایه در کمپ دیوید بود. با روی کار آمدن مردی از جریان اخوان المسلمین و اتفاقات جاری در شبه جزیره سینا، بسیاری از مصری ها اعتقاد دارند که باید تغییراتی در معاهده کمپ دیوید داده شود. مساله ای که به هیچ وجه باب میل اسرائیلی ها نیست. اعمال محدودیت بر حضور نظامی اسرائیلی ها در شبه جزیره سینا در چند هفته اخیر کابوس ارتش این رژیم بوده است.
هفته گذشته که محمد مرسی اعلام کرد به تهران سفر خواهد کرد امریکایی ها از اینکه وی ابتدا به ایران و سپس به امریکا خواهد آمد، چندان راضی به نظر نرسیدند و البته اسرائیلی که در چند هفته گذشته تلاش کرده تهران را تهدیدی هسته ای برای خود بخواند نیز خمشگین شد. یک مقام اسرائیلی به شرط عدم افشای نام خود به نیویورک تایمز می گوید: ما باید به مفاد معاهده کمپ دیوید وفادار باقی بمانیم در غیراینصورت در سراشیبی سقوط قرار خواهیم گرفت و هیچ کس هم نمی تواند سرانجام این سقوط را پیش بینی کند.
این ابراز نگرانی ها در حالی انجام می گیرد که یاسر علی سخنگوی دولت مرسی تاکید داد که دولتش همچنان به معاهده کمپ دیوید پایبند است.
معترضانی که در سال گذشته میلادی خواهان بیرون رفتن مبارک از بدنه قدرت در مصر شدند در جریان تظاهرات خود مطالبه دیگری را نیز مطرح کردند: استقلال در سیاست خارجی مصر. درخواستی که با انتقادهای شدید اللحن از اسرائیل و امریکا همراه بود. رئیس جمهوری جدید مصر علاقه وافری به احیای قدرت ریاست جمهوری داشته و البته افزایش بر محبوبیت و اعتبار نیز یکی دیگر از ایده ال هایش است.
سفر به ایران به معنای آغاز فصلی جدید در رابطه با کشوری است که نقش مهمی در معادلات منطقه ای بازی می کند. البته صرف این سفر به معنای آغاز رابطه دیپلماتیک کامل میان ایرلن و مصری نیست که سالهای سال در زمان حسنی مبارک تنش را در رابطه دو جانبه تجربه کرده اند.
بسیاری از مصری ها از مرسی می خواهند که کنترل کامل شبه جزیره سینا را به مصر محول کرده و دست نیروهای رژیم صهیونیستی را از این منطقه قطع کند. همزمان در اسرائیل هم کم نیستند کسانی که گمان می کنند مرسی از حمله به مرزبان های مصری در تاریخ ۵ آگوست استفاده بهینه کرده و به بهای ناامن بودن این منطقه است که نیروهای ارتش خود را گسیل داده است. سخنگوی دولت مرسی در این خصوص به خبرنگاران می گوید: تا این لحظه هیچ گونه اعتراض رسمی به تحرکات نظامی انجام گرفته در شبه جزیره سینا نشده است.
عدم اعتراض رسمی اسرائیلی ها این سوال را مطرح می کند که آیا آنها در ارتباط گیری با دولت جدید دچار نقصان هستند. یک مقام عالی رتبه صهیونیستی ادعا می کند که عدم ارتباط گیری تل آویو با قاهره در این خصوص به دلیل جابه جایی هایی است که در ساختار امنیتی مصر رخ داده است.
دست در شرایطی که مصر و اسرائیل در خصوص سینا با هم جدال می کنند ، حماس تلاش می کند در این منطقه نفوذ قابل توجهی پیدا کرده و با مصر کمیته امنیتی مشترک ایجاد کند. البته قاهره تاکنون به این پیشنهاد حماس برای تشکیل کمیته مشترک پاسخی نداده است. نبیل فهمی سفیر سابق مصر در امریکا در گفتگویی تاکید کرد که نگرانی های اسرائیل من باب تانک های مستقر شده در منطقه اندکی خنده دار است: با توجه به ماجرای ۵ آگوست تحرکات امنیتی انجام گرفته در این منطقه بسیار نرمال است و بخشی از معاهده صلح میان تل آویو و قاهره که در خصوص استقرار نیروهای دو طرف است باید مورد بازبینی قرار بگیرد.
ترجمه : سارا معصومی / ۵۱۵۱

دانلود   دانلود


خبرآنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.