سفر المرزوقی به پاریس در بحبوحه روابط بحرانی تونس و فرانسه

به گزارش ایرنا ، دفتر ریاست جمهوری تونس با صدور اطلاعیه ای اعلام کرد که المرزوقی از۱۷ تا ۱۹ ماه ژوئیه جاری ( ۲۷ تا ۲۹ تیرماه جاری) برای انجام دیداری رسمی به فرانسه سفر می کند.

این اولین سفر المرزوقی به فرانسه از زمانیکه به عنوان رییس جمهور تونس برگزیده شده است، می باشد.

وی قرار است با ‘ فرانسوا اولاند’ رییس جمهور فرانسه دیدار کند و به همراه اولاند در یک کنفرانس خبری به سئوالات خبرنگاران پاسخ گوید.

رییس جمهور تونس همچنین قرار است با نخست وزیر، رییس مجلس سنا و وزیر کشور فرانسه و شهردار پاریس دیدار کند.

اگرچه المرزوقی قرار بود در ماه فوریه گذشته به فرانسه سفر کند اما سفرش به دلیل همزمانی با تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری فرانسه که به پیروزی اولاند و شکست ‘ نیکلا سارکوزی’ منجر شد، به تاخیر افتاد اما اولاند در همین زمان به تونس سفر کرد.

روابط بین تونس و پاریس بعداز شعله ور شدن آتش انقلاب در تونس و بدنبال پیشنهاد ‘ میشل الیوت ماری’ وزیر امور خارجه وقت فرانسه مبنی بر ارائه ‘ کمک های امنیتی’ به رژیم دیکتاتوری سرنگون شده زین العابدین بن علی برای سرکوب انقلاب مردم تونس، بحرانی شد.

این پیشنهاد موجب شد که خشم و نفرت مردم تونس از دولت استعماگر فرانسه و حامی رژیم های دیکتاتوری حاکم بر این کشور پس از پایان دوران استعمار بیشتر شود.

المرزوقی در گفت وگو با خبرگزاری فرانسه یکی از اهداف سفرش به فرانسه را پایان دادن به بحران در روابط دو کشور اعلام کرده است.

از ماه مارس ۲۰۱۱ تا چند روز قبل تونس در فرانسه سفیر نداشت و عادل الفقیه سفیر جدید تونس در این کشور ۵ ماه ژوئیه جاری مشخص شد.

فرانسه شریک اول اقتصادی تونس است و حدود ۶۰۰ هزار تونسی در فرانسه و ۲۵ هزار فرانسوی در تونس مقیم هستند.

فرانسه و تونس در زمینه های بهداشت، آموزش، محیط زیست، انرژی، کشاورزی و گردشگری همکاری می کنند.

المرزوقی که اکنون برای شرکت در اجلاس سران آفریقا درپایتخت اتیوپی بسر می برد از آدیس آبابا راهی پاریس خواهد شد.

رییس جمهور تونس قبل از سفر به اتیوپی از مصر دیدن و با ‘ محمد مرسی’ رییس جمهور جدید این کشور و دیگر مقامات مصری دیدار و گفت وگو کرد.

خاورم ** ۱۳۲۴

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۲۳۱۳۱۱


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.