سفر به روم باستان با ORBIS

ماندانا سجادی: اسکات وینگارت، دانشجوی دکتری کتابداری دانشگاه ایندیانا در گزارشی در وبلاگ خود نوشت: این ابزار در واقع گوگل مپی برای دنیای باستان است البته کاملا بدون بزرگراه!

البته وینگارت در خلق این ابزار جالب که ORBIS نامیده می‌شود هیچ نقشی نداشته است اما سازندگان آن از وی خواسته اند تا نگاهی به ORBIS بیندازد و نظر خود را در این باره بنویسد. گزارش او در روز ۴ می و در ستون سردبیری روزنامه Digital Humanities Now چاپ شده است.

“نقشه کاغذی که نشان می دهد شهر های یونان باستان در دنیایی که از کشتی و قاطر برای حمل و نقل استقاده می‌شد، چقدر با هم فاصله داشتند. ORBISمسیرهای احتمالی را با توجه به موقعیت ۲۰۰۰ سال پیش نشان می دهد. تیم ORBIS با استفاده از نقشه‌ها و اسناد تاریخی و علوم روز هواشناسی و با کمک آزمایشگاه تاریخی مدرن و راندن یک کشتی بادبانی به سبک رومی ها محاسبات خود را به دست آورده است.”

در وب سایتORBISنوشته شده که این ابزار به مورخان کمک می‌کند بفهمند امپراطوری روم چطور شکل گرفت و هزینه و زمان حرکت مردم و کالاها بین شهرهای مختلف این امپراطوری بزرگ چگونه بوده است. مثلا رفتن به شهرهای مرزی امپراطوری با کشتی، بسیار هزینه بر بوده است در حالیکه راه‌ها لزوما هم خیلی طولانی نبوده اند.

 ما تصور می کنیم که این ابزار مفید می تواند برای کشف نحوه مبادله و تجارت بین شهرهای روم باستان به کمک مورخان بیاید. همچنین با استفاده از این نقشه می توان فهمید که آیا اگر فردی در ماه ژانویه در یکی از این شهر ها باشد، می تواند در ماه مارچ خود را به شهر دیگر برساند؟

در واقع این اینترفیس تا حدودی شبیه به بازی رایانه‌ای قدیمی Oregon Trail است. کاربران دو شهر مختلف و زمان سفر خود را مشخص می کنند سپس می توانند با یک کلیک سریع ترین ، کوتاه ترین و ارزان ترین مسیر را بین دو شهر انتخاب کرده و مسیر ها را با هم مقایسه کنند. با استفاده از این ابزار همچنین می توان فهمید که فرستادن یک کیلوگرم گندم در این مسیر با کشتی چقدر هزینه بر می دارد.

مثلا سریعترین مسیر ممکن بین رم و لندن امروزی ۲۷ روز زمان می برد. (این سفر امروزه با هواپیما فقط۳ ساعت طول می کشد). فرستادن یک کیلوگرم گندم برای یک تاجر در این فاصله ۷٫۹۲ دینار هزینه بر می‌داشت ولی اگر فردی قصد سفر در این راه را داشته باشد ۹۰۰٫۹۳ دینار برایش هزینه دارد.

در کنار این امکانات کاربران می توانند از تنظیمات نا محدودی استفاده کنند، مثلا ارزان ترین مسیر را بیایند و یا مسیری را پیدا کنند که کاملا زمینی باشد. همچنین می توانند سرعت سفرشان را هم انتخاب کنند، یعنی سرعتشان در حد یک ارنش نظامی آن زمان باشد یا بر اساس سرعت یک کاروان شتر.

درست مانند بازی Oregon Trail، ایجاد این تنظیمات و تماشای نتایج خروجی، دیدگاه مختصری درباره نحوه زندگی در عصر باستان به کاربران ارائه می دهد.

وینگارت با اشاره به اینکه به آسانی می توان نحوه محاسبات و معادلاتی را که مورد استفاده طراحان این ابزار قرار گرفته است را دانلود کرد نوشت: ORBIS نمونه ای از پروژه های علوم انسانی دیجیتال است. البته او به گروه هشدار داده که کدهای خود را بیش از این منتشر نکنند.

او در ادامه نوشته که ممکن است مورخان بخواهند که تا زمان انتشار نحوه کارشان در یک ژورنال رسمی جلوی استفاده از ORBIS را بگیرند اما وی پیش بینی کرده که ORBIS بسیار محبوب خواهد شد.

دانلود   دانلود


خبرآنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.