سفر رییس جمهوری ایران به ترکیه و دیدار اردوغان از تهران

ایران > سیاست‌خارجی– ممتازنیوز:
حجت الاسلام و المسلمین دکتر «حسن روحانی» رییس جمهوری اسلامی ایران قرار است در ماه دسامبر (دی و بهمن) سال جاری سفری به جمهوری ترکیه داشته باشد و «رجب طیب اردوغان» نخست وزیر این کشور نیز در ماه ژانویه سال ۲۰۲۴ به تهران سفر کند.

ایرنا نوشت: صفحه «رجب طیب اردوغان» در شبکه اجتماعی توییتر در پیامی اعلام کرده است که «رییس جمهور روحانی در ماه دسامبر به ترکیه سفر می کند و نخست وزیر اردوغان نیز در ماه ژانویه به ایران می رود».

پیامک صفحه اجتماعی نخست وزیر ترکیه در شبکه توییتر را صفحه دکتر روحانی در این شبکه «ری توییت» کرده است.

پیش از این نیز دکتر «محمدجواد ظریف» وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران که روز جمعه دهم آبان ماه به ترکیه سفر کرده بود، در صفحه فیس بوکش نوشته بود: «علاوه بر توافق های اجرایی و عملیاتی در حوزه همکاری های دو جانبه و هماهنگی های منطقه ای، قرار شد آقای اردوغان در ماه ژانویه آینده (دی و بهمن ۹۲) به ایران سفر کند.

داوداوغلو وزیر خارجه ترکیه هم سه هفته دیگر برای شرکت در اجلاس اکو (سازمان همکاری اقتصادی) و مذاکرات دوجانبه به تهران می آید. همچنین طرف ترک دعوت از آقای دکتر روحانی برای سفر به این کشور در یکی دو ماه آینده را تکرار کرد. بر این اساس در ماه های آتی سفرهای متعددی در سطوح بالا خواهیم داشت که انشاءالله نتایج ملموس عملی هم به دنبال داشته باشد.

ظریف در خصوص دیدار روز جمعه اش با نخست وزیر ترکیه در آنکارا نوشته است:« مذاکرات با نخست وزیر هم جالب بود. من آقای اردوغان را از نزدیک نمی شناختم ولی با آقای گل از دهه ۷۰ شمسی همکار و دوست بوده ام و با آقای داوداوغلو هم بار سومی بود که دیدار و مذاکره داشتم. ولی با آقای اردوغان این نخستین دیدار و ملاقات من بود.

ملاقات بسیار صمیمی و جدی بود و دربارهٔ مسایل دوجانبه و منطقه ای صحبت های خوب و مفصلی در جلسه رسمی و ملاقات خصوصی داشتیم. ایشان اشراف کاملی به روابط دوجانبه دارند و به نظر می رسد علاقمند به گسترش همه جانبه روابط می باشند. امیدوارم بحث های دوجانبه ما به همکاری های گسترده تر بین دو کشور همسایه در جهت پیشرفت و توسعه دو کشور و رفاه مردم بیانجامد. همکاری در حوزه های مختلف حمل و نقل، انرژی، صنعت، تجارت و سایر حوزه ها را بحث کردیم.»

سفر دکتر روحانی به ترکیه بعد از سفر وی به بیشکک قرقیزستان برای شرکت در اجلاس سران کشورهای سازمان همکاری های شانگهای و شرکت در شصت و هشتمین اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک، سومین سفر رییس جمهوری به خارج از کشور پس از تصدی مقام ریاست جمهوری است.

این نخستین سفر رییس جمهوری به ترکیه از زمان انتصاب به این مقام است. دولت تدبیر و امید اعلام کرده است که توسعه همکاری ها با کشورهای همسایه و اسلامی از نخستویت های آن در حوزه سیاست خارجی است. 


RSS
منبع:همشهری
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.