سفر هیئت سازمان همکاری اسلامی به میانمار

جام جم آنلاین: یک مقام دولت میانمار روز سه شنبه اعلام کرد اعضای یک سازمان مهم اسلامی به منظور بررسی ناآرامی های فرقه ای بین بودایی ها و مسلمانان از ایالت راخین میانمار بازدید کردند.

 یک مقام دولت میانمار در سیتوه مرکز ایالت راخین گفت هیئتی از سازمان همکاری اسلامی به ریاست افق گوکچن نماینده این سازمان در سازمان ملل متحد روز یکشنبه وارد این منطقه شدند که در غرب میانمار قرار دارد.

او با بیان این که این هیئت روز دوشنبه به بازدید خود پایان داد، گفت:« آنها با وزیر امور مرزی و سر وزیر ایالت راخین دیدار و گفتگو کردند و همچنین از برخی اردوگاه های آوارگان بازدید کردند و به آنها کمک کردند.»

به گفته یک مقام میانماری ،در گیریها در ایالت راخین میانمار از ماه ژوئن تاکنون سبب کشته شدن حدود نود نفر از بوداییها و مسلمانان شده است. این در حالی است که گروه های حقوق بشری معتقدند آمار واقعی کشته شدگان بسیار بالاتر از این رقم است.

دیده بان حقوق بشر – که مقر آن در نیویورک است – نیروهای میانماری را به آغاز درگیریها و تیراندازی به روی مسلمانان روحینگیا متهم می کند ، ‌اتهامی که دولت میانمار آن را رد می کند. این موضوع سبب بروز نگرانی هایی در جهان اسلام شده است.

ماه گذشته پنجاه و هفت عضو سازمان همکاری های اسلامی در نشست مکه در عربستان سعودی تصمیم گرفتند به بررسی این موضوع بپردازند. این سازمان همچنین « ادامه توسل به خشونت توسط مقامات میانماری علیه اعضای این اقلیت و خودداری آن ها از به رسمیت شناختن حق شهروندی آن ها » را محکوم کرد. میانمار در ماه اوت موافقت کرد سازمان همکاری اسلامی به مردم این منطقه کمک های بشر دوستانه ارائه کند به این شرط که این کمک ها برای همه گروههای در منطقه ارائه شود.

بر اساس یک گزارش که روز سه شنبه در روزنامه انگلیسی زبان نیولایت میانمار منتشر شد، این هیئت « درباره اوضاع واقعی در ایالت راخین و همچنین درباره توسعه پایدار و نوسازی این منطقه مذاکراتی صمیمی برگزار کرد.»
این در حالی است که به سبب ناآرامی ها هزاران خانه در ایالت راخین ویران شده اند و حدود هفتاد هزار نفر نیز بی خانمان شده اند ه اکثر آنها را مسلمانان روحینگیا تشکیل می دهند که هم اکنون در اردوگاه ها به سر می برند.

حدود هشتصد هزار مسلمان روحینگیا – که با لهجه ای شبیه مردم بنگلادش صحبت می کنند – در میانمار ساکن هستند. دولت میانمار آنها را مهاجران غیر قانونی می نامد.(واحد مرکزی خبر)


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.