سفر هیات نفتی ایران به‌ترکیه لغو شد/ احتمال دیدار قاسمی و ایلدیز بعد از رمضان

به گزارش خبرنگار مهر، سفر هیات بلندپایه نفتی ایران متشکل از رستم قاسمی وزیر نفت، جواد اوجی مدیر عامل شرکت ملی گاز و تعدادی از مدیران و معاونان وزیر نفت به ترکیه تا اطلاع ثانوی به حالت تعلیق درآمده است.

رستم قاسمی وزیر نفت هفته گذشته در گفتگو با مهر با تاکید بر اینکه سفر هیات نفتی ایران به ترکیه با تاخیر انجام خواهد شد، اعلام کرد: زمان انجام سفر هیات بلند پایه نفتی ایران به ترکیه در اینده ای نزدیک اعلام می شود.

 

این در حالی است که برخی از رسانه‌های خارجی به نقل از یک مقام بلند پایه نفتی ترکیه از دیدار و گفتگو رستم قاسمی وزیر نفت ایران و تانر ایلدیز وزیر نفت و انرژی ترکیه در روز پنج شنبه ۱۲ مرداد ماه خبر داده بودند.

 

یک مقام مسئول در وزارت نفت در گفتگو با مهر با تایید لغو سفر هیات نفتی ایران به ترکیه، اعلام کرد: این احتمال وجود دارد که این سفر نفتی پس از ماه مبارک رمضان برگزار شود.

 

وی همچنین با رد این موضوع که تاخیر در برگزاری این سفر نفتی مقامات ایرانی به ترکیه ارتباطی با اتخاذ سیاست‌‌های ترکیه در قبال اتفاقات سیاسی ندارد، تاکید کرد: سطح همکاری‌های دوجانبه ایران و ترکیه در سال‌های اخیر در صنایع نفت و گاز مطلوب ارزیابی می شود.

 

این در حالی است که دولت ترکیه اخیرا در راستای فشارهای خصمانه دولت واشنگتن اقدام به کاهش واردات نفت خام از ایران کرده و همزمان با کاهش خرید نفت ایران، واردات نفت از روسیه و عربستان سعودی را افزایش داده است.

 

آمارهای رسمی اداره گمرگ ترکیه حاکی از آن است که دولت آنکارا در ماه گذشته میلادی حدود ۱.۸۷ میلیون تن نفت وارد کرده است که از این میزان تنها در حدود ۶۸۴ هزار تن آن متعلق به ایران بوده است. این رقم نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۳۷ درصد کاهش نشان می دهد.

 

با این وجود، ترکیه اخیرا مجوزی برای ایران صادر کرده است که مطابق با این مجوز قانونی، امکان ترانزیت گاز طبیعی ایران به یونان، سوئیس و سایر کشورهای اروپایی از خاک ترکیه فراهم می شود.

 

از سوی دیگر، با وجود اختلاف نظر ایران و ترکیه بر سر قیمت گاز صادراتی، اما این کشور همسایه درخواستی به منظور افزایش روزانه ۵ میلیون مترمکعبی واردات گاز طبیعی از ایران را مطرح کرده است.


MehrNews Rss Feed

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.