سفر کوفی عنان به مسکو؛ آیا آینده تحولات سوریه در روسیه رقم می خورد؟

دوشنبه ۱۲ تیر – ۰۶:۴۲:۳۷ ب.ظ

نظرات شما ارسال به دیگران چاپ بدون عکس چاپ با عکس
نظرات شما ارسال به دیگران چاپ بدون عکس چاپ با عکس

گزارش خبری تحلیلی آریا؛

بزرگنمایی:  

خبرگزاری آریا- `کوفی عنان` نماینده ویژه سازمان ملل متحد در امور سوریه برای دیدار و گفت وگوبا مقامات روسیه به این کشور سفر می کند .
به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری آریا، خبرگزاری ایتارتاس امروز ( دوشنبه ) به نقل از یک دیپلمات روسی که نامش ذکر نشده اعلام کرد ، دعوتنامه ای برای کوفی عنان ارسال شده و پیش بینی می شود وی اواسط ماه ژوئیه به روسیه سفر کند تا درباره آخرین تحولات سوریه بامقامات روسیه مذاکره کند .
این دیپلمات روسی همچنین تاکید کرد که نماینده ویژه سازمان ملل در امور سوریه در این سفر با ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه نیز ملاقات خواهد کرد.
 مقامات روسیه همچنین در تلاش برای کمک به حل بحران در سوریه ، با دو تن از مخالفان سوری دیدار می کنند.
میخاییل باگدانف، معاون وزیر خارجه روسیه گفت میشل کیلو ، یکی از مخالفان سوری هفته جاری به مسکو سفر می کند . باگدانف همچنین از دیدار عبدالباسط سیدا ، رییس شورای ملی سوریه از روسیه در ۱۰ جولای خبر داد.
تلاش های روسیه برای گفت و گو با طرفین درگیر به منظور پایان دادن به ۱۶ ماه درگیری و خشونت در سوریه ، درحالی ادامه می یابد که غرب همچنان برای جلب موافقت مسکو با دخالت نظامی در سوریه ناکام است.
 هیلاری کلینتون ، وزیر خارجه آمریکا حمایت چین و روسیه را از برنامه سازمان ملل برای انتقال قدرت سیاسی در سوریه، گامی مهم ارزیابی کرده است.
 اگرچه سرگئی لاوروف، همتای روس کلینتون معتقد است توافق های نشست ژنو برای انتقال قدرت در سوریه ، شامل کناره گیری بشار اسد، رییس جمهوری این کشور از قدرت نمی شود.
 لاوروف همچنین مخالفان مسلح سوری را به تحریک دولت برای استفاده از زور متهم کرد وی ازغرب به دلیل آنکه تنها به محکوم کردن یکی از طرفین درگیر در سوریه اکتفا می کند ، انتقاد کرد.
وزیر خارجه روسیه بار دیگر تاکید کرد انتقال قدرت سیاسی در سوریه باید بر اساس خواست مردم این کشور انجام گیرد.
در همین حال وزیر امور خارجه آلمان ، از روسیه خواست تا نقش موثر تری در حل بحران سوریه ایفا کند.
به گزارش پایگاه خبری “سی‌ان‌تی‌وی”، “گیدو وستروله”وزیر خارجه آلمان با تاکید مجدد بر حمایت این کشور از طرح “کوفی عنان” فرستاده ویژه سازمان ملل و اتحادیه عرب برای تشکیل دولت وحدت ملی در سوریه از روسیه خواست تا از نفوذ خود برای پایان دادن به خشونت‌ها در دمشق استفاده کند.
در نشست ژنو با توجه به اینکه هیچ نماینده‌ای از سوریه درآن حضور نداشت روز شنبه ۳۰ ژوئن ۲۰۱۲ با حضور وزیران امور خارجه پنج کشور عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل، نمایندگان اتحادیه اروپا ، قطر ، ترکیه ، عراق ، کویت و دبیرکل اتحادیه عرب برگزار شد.
در حالی که آمریکا ، انگلیس ، فرانسه و برخی کشورهای عربی بر انتقال قدرت در سوریه بدون بشار اسد رییس جمهوری این کشور در نشست ژنو ، تاکید داشتند ، روسیه و چین مخالفت خود را با انتقال قدرت مورد نظر کشورهای غربی – عربی در سوریه اعلام کردند.
 این اولین بار نیست که مسکو با هرگونه دخالت خارجی در سوریه و تحمیل اراده بیگانگان بر مردم این کشور مخالفت می کند.
مسکو به همراه پکن تاکنون دوبار قطعنامه ضد سوری را در شورای امنیت وتو کرده است و اصرار می کند واکنش جامعه جهانی به تحولات سوریه ، باید از طریق این شورا تبلور یابد.
به اعتتقاد روسیه ، رویکرد یکجانبه غرب در حمایت از شورشیان سوریه مانعی برای پایان دادن به بحران در این کشور است. از اینرو روسیه از طرح شش ماده ای عنان حمایت و تلاش می کند تا درگیری ها در سوریه در چارچوب این طرح پایان یابد. در مقابل غرب که از ابتدای ناآرامی ها در سوریه از شورشیان این کشور پشتیبانی کرده ، خواهان کناره گیری اسد از قدرت است.
با وجود تلاش ها برای مثبت نشان دادن دستاوردهای نشست ژنو، آمریکا و متحدانش درباره احتمال اجرایی شدن این توافقات ابراز تردید کرده اند. هیلاری کلینتون که همراهی چین و روسیه را گامی مهم ارزیابی کرده ؛ گفته است هیچ تضمینی برای انتقال قدرت در سوریه بر اساس توافق های نشست ژنو وجود ندارد.
بیان این گونه تردیدها و بدبینی ها در حالی که هنوز راه های سیاسی برای پایان خشونت ها در سوریه به بن بست نرسیده است ، نشان می دهد که آمریکا و متحدانش به چیزی کمتر از جابه جایی قدرت در سوریه ، بر اساس منافع غرب ، رضایت نمی دهند.
 این در حالی است که روسیه با رد هرگونه راه حلی که دربردارنده پیش شرط باشد، تاکید کرده است که سوری‌ها باید خودشان با یکدیگر مذاکره کنند.
 اختلاف مسکو و واشنگتن درباره سوریه، حکایت از تفاوت در دیدگاههای شرق و غرب در این باره دارد.
در ارزیابی های متفاوت و متضاد ارائه شده روسیه و آمریکا، این نکته به روشنی آشکار است که غرب در پی سرنگونی بشار اسد و تشکیل دولت انتقالی مورد نظر خود است. در حالی که روسیه مخالف این طرح بر اندازی است و مقامات این کشور بر این باورند که طرحهای غرب ، اوضاع در منطقه را از این که هست پیچیده تر می کند .
در چنین شرایطی سفر کوفی عنان به روسیه و تلاش مقامات مسکو برای دیدار با مخالفان سوری، بسیار حائز اهمیت است و اگر روسیه همچنان در مقابل خواسته های غرب مبنی بر دخالت نظامی در سوریه و یا انتقال قدرت در سوریه با کناره گیری بشار اسد از ریاست جمهوری، تسلیم نشود، به نظر می رسد آینده تحولات سوریه در روسیه رقم خواهد خورد.

 

کد خبر: ۲۰۱۲۰۷۰۲۱۸۴۲۳۷۶۵۹


خبرگزاری آریا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.