سفر گروهی از قانون‌گذاران آمریکایی به کوبا

۰۱م اسفند ،

یک گروه هفت نفره از اعضای سنا و نمایندگان مجلس آمریکا در اقدامی کم‌سابقه به کوبا سفر کرده‌اند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) هدف از سفر این گروه، که شامل پنج سناتور و دو نماینده است، بهبود رابطه میان آمریکا و کوبا اعلام شده است.

آنها قرار است در سفر سه روزه خود، با مقام‌های عالی رتبه کوبا، از جمله وزیر خارجه این کشور دیدار کنند.

اعضای این گروه همچنین در سفر خود تلاش خواهند کرد که یک شهروند آمریکایی به نام “آلن گروس” را که در کوبا زندانی است با خود به آمریکا بازگردانند.

به گزارش بی.بی.سی، گروس حدود چهار سال پیش به اتهام قاچاق لوازم اینترنتی به ۱۵ سال زندان محکوم شده بود.

نمایندگان آمریکایی می‌گویند تنها زمانی روابط میان دو کشور به سمت بهبودی خواهد رفت که گروس از زندان آزاد شود.

پیشتر مقام‌های کوبا گفته بودند دربارهٔ آزادی گروس مذاکره خواهند کرد، اما در صورتی که آمریکا نیز حاضر باشد دربارهٔ پنج زندانی که کوبا در آمریکا دارد، گفت‌وگو کند.

این زندانیان از ماموران امنیتی کوبا بوده‌اند که اکنون دوران حبس طولانی را سپری می‌کنند.

پاتریک لِِِِهی، سناتور دموکرات، رهبری گروه آمریکایی را در این سفر بر عهده دارد.

وی سال قبل با گروس و همچنین رائول کاسترو، رییس جمهور کوبا دیدار کرده بود.

لِهی در بدو ورود به کوبا گفت: “همه ما منافعی در کوبا داریم. همه می‌خواهیم شاهد بهبودی روابط باشیم و همه می‌خواهیم ببینیم که هر دو طرف برای رسیدن به این هدف، قدم‌هایی برمی‌دارند.”

روابط رسمی و دیپلماتیک میان کوبا و آمریکا از زمان انقلاب در کوبا قطع شد. همچنین آمریکا پنج دهه است که کوبا را مورد تحریم اقتصادی قرار داده است.

با ورود باراک اوباما، رییس جمهوری آمریکا به کاخ سفید، روابط رو به بهبودی نسبی گذاشت. در سال قبل میلادی، آمریکایی‌های بیشتری به کوبا سفر کردند و تغییراتی نیز در تحریم‌ها وضع شد.

با این حال دستگیری گروس سبب کند شدن روند بهبودی روابط شد. لِهی گفت امیدوار است این گروه بتوانند گروس را روز چهارشنبه به همراه خود به هائیتی ببرند.

وی اما احتمال موفقیت در این کار را پایین دانست. او گفت: “مشکلات واضحی میان دو کشور ما وجود دارد، اما ما برای انجام مذاکرات به اینجا نیامده ایم. ما آمده‌ایم تا گوش کنیم و بعد به آمریکا بازگشته و دربارهٔ آنچه دیده‌ایم صحبت کنیم.”

انتهای پیام


ایسنا
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.