سفیر ایران از پیگیری کاهش دوره اقامت دانشجویان دوره دکتری در تاجیکستان خبر داد

به گزارش خبرنگار ایرنا، ‘محمود احمدی نژاد’رئیس جمهوری اسلامی ایران در مراسم افتتاح خانه ایرانیان در ایام نوروز در تاجیکستان به دانشجویان ایرانی در حال تحصیل در این کشور وعده داد که مدت اقامت دانشجویان دوره دکتری را از ۲۷ ماه فعلی به یکسال کاهش دهد.

براساس مصوبات مربوط به ارزشیابی وزارت علوم ، تحقیقات فناوری، هر دانشجوی دوره دکتری خارج از ایران از جمله تاجیکستان باید براساس زمان ورود و خروج معادل ۲۷ ماه در محل تحصیل حضور داشته باشند که دانشجویان ایرانی کاهش این مدت را خواستار شده اند.

‘علی اصغر شعردوست’روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، با اشاره به دستور رئیس جمهوری برای کاهش دوره اقامت دانشجویان دوره دکتری در تاجیکستان، از وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و نهاد ریاست جمهوری درخواست کرد تا زمینه اجرایی شدن این امر را هرچه سریعتر فراهم آورند.

سفیر ایران از تحصیل بیش از یک هزار و ۴۰۰ دانشجوی ایرانی در دانشگاه های مختلف تاجیکستان خبر داد و گفت: از این مجموع، حدود ۳۰۰ دانشجو به صورت حضوری و بقیه به صورت نیمه حضوری در دانشگاه های تاجیکستان تحصیل می کنند.

هم اکنون، سه هزار و ۵۱۳ دانشجوی خارجی در تاجیکستان سرگرم تحصیل هستند که بیش از یکهزار نفر از آنها ایرانی هستند که در دوره های کارشناسی ارشد و دکترا و به طور عمده در دانشگاه های ملی، تکنیکی، پزشکی ، آکادمی علوم و دانشگاه اسلاونیایی مشغول به تحصیل هستند.

وی از روند رو به گسترش مناسبات با تاجیکستان خبر داد و گفت: روز جاری(شنبه) دادستان کل این کشور در راس هیاتی از مسئولان از جمله دادستان استان سغد به تهران سفر می کنند و بزودی تعدادی از نمایندگان مجلس این کشور نیز برای بررسی چگونگی گسترش مناسبات پارلمانی راهی ایران خواهند شد.

وی تصریح کرد: در بیشتر پروازهای میان تهران و دوشنبه به طور قطع یک هیات و یا مقامی از هر دو کشور با هدف بررسی توسعه مناسبات در بخش های مختلف اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و اجتماعی حضور دارد.

وی ادامه داد: هم اکنون نمایندگانی از سازمان بازرسی کشور ایران برای آماده سازی مقدمات همایش مبارزه با فساد اداری که قرار است خرداد ماه امسال با حضور کارشناسان کشورهای عضو اکو در شهر دوشنبه برگزار شود، در تاجیکستان به سر می برند.

این دیپلمات ایرانی گفت: کارشناسان ایرانی بنا به درخواست سازمان همکاری اقتصادی اکو ، اداره مبارزه با فساد وابسته به ریاست جمهوری تاجیکستان را برای تنظیم برنامه های این همایش یاری می کند.

شعردوست اضافه کرد: تمام مدیریت برنامه ریزی این همایش با سازمان بازرسی کل کشور ایران خواهد بود.

آساق**۱۵۵۸** ۱۵۰۶

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۱۰۰۶۶۲


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

تا این لحظه ۱نظر ثبت شده
  1. دکتر:

    با سلام
    خدمت شما دوست گرامی
    دوستانی که مقطع دکتری در تاجیکستان درس خوندن و حالا برای گرفتن مدرک ایران باید مقاله علمی پژوهشی داشته باشن، تماس بگیرند تا کمک کنم زود مقاله شما اکسپت بشه
    ۰۹۳۳۱۳۳۲۸۵۳

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.