سفیر ایران در ترکیه خواستار جذب گردشگران ترک شد

حسین پور روز شنبه در دیدار با شماری از تجار ، صاحبان صنایع و روسای شرکت های سیاحتی و هواپیمایی کشورمان، بخش گردشگری را از بخش های مهم برای توسعه همکاری دو کشور ایران و ترکیه دانست و خواستار جذب گردشگران ترکیه ای و اعزام آنان به ایران به منظور آشنایی شان با فرهنگ و تمدن غنی کشورمان شد.

وی با تاکید بر اهمیت تحکیم و توسعه روابط دو کشور ایران و ترکیه گفت : ترکیه پس از چین دومین شریک تجاری ایران است و حجم تبادلات تجاری دو کشور در سه سال گذشته از ۵/۵ میلیارد دلار به ۵/۱۶ میلیارد دلار افزایش یافته و با توجه به افزایش ۶۸ درصدی حجم مبادلات تجاری دو طرف در ۴ ماه اول سال ۲۰۱۲ میلادی پیش بینی می شود که حجم این پایان در پایان سال جاری میلادی بالغ بر ۲۱ میلیارد دلار شود.

سفیر کشورمان در ترکیه با اشاره به پیوندهای دینی و فرهنگی میان مردم دو کشور، تصریح کرد: ایران و ترکیه با داشتن فرهنگی غنی، مرزهای طولانی و حسن همسایگی ، ۴۰۰ سال است که مرزهای آرامی داشته اند.

وی با اشاره به ویژگی های فرهنگی و استعدادهای درخشان ایرانیان در عرصه های مختلف علمی و اقتصادی به پیشرفت های کشورمان در زمینه های مختلف به ویژه انرژی هسته ای اشاره کرد و گفت : پیشرفت های علمی صورت گرفته متعلق به همه ایرانیان است و مایه افتخار و مباهات تمامی مردم کشورمان در سراسر جهان می باشد.

سفیر ایران در آنکارا با اشاره به تبادل هیات های بلند پایه میان دو کشور ابراز امیدواری کرد: ایرانیان مقیم ترکیه با گردهم آیی و تشکیل تشکیلات صنفی نقش مهمی در توسعه و گسترش روابط اقتصادی و تجاری ایران و ترکیه داشته باشند.

حسین پور گفت: روابط دو کشور در حال حاضر در بالاترین سطح خود قرار دارد و این روابط به رغم برخی اختلاف دیدگاه های مقامات ایران و ترکیه در زمینه برخی مباحث از جمله موضوع سوریه همچنان رو به گسترش است.

وی با تاکید بر لزوم تشکیل انجمن های ایرانیان در کشورهای خارجی، گفت: با ایجاد تشکلهای مختلف ، ایرانیان هم در نزد دولت ایران و هم در نزد کشور میزبان امکان فعالیت بیشتر صنفی برای خود فراهم خواهند کرد.

وی بر وحدت ایرانیان مقیم خارج از کشور تاکید و اظهار داشت: ایجاد وحدت در میان ایرانیان خارج از کشور ، خرسندی همگان را در پی دارد و ما تمام تلاش خود را برای ایجاد تشکل های مختلف انجام خواهیم داد و سفارت ایران در ترکیه آمادگی هرگونه همکاری و مساعدت را در این زمینه دارد.

حسین پور با اشاره به تشکیل انجمنهای پزشکان، تجار، دانشجویان و بانوان ایرانی در ترکیه در طول سه سال گذشته بر اهمیت ماندگاری و فعالیتهای این تشکل ها تاکید کرد و گفت: به عنوان نماینده جمهوری اسلامی ایران از تمامی تشکل های ایرانیان در این کشور حمایت خواهم کرد و تمام تلاش خود را به کار خواهم برد تا کوچکترین مشکلی برای ایرانیان ایجاد نشود.

سفیر جمهوری اسلامی ایران در آنکارا در پایان به پرسش های شرکت کنندگان در خصوص موضوعات مختلف پاسخ داد و ابراز امیدواری کرد که با تقویت و توسعه انجمن تجار زمینه مشارکت آنها در تبادلات تجاری دو کشور بیش از پیش فراهم شود.

خاورم ** ۲۳۰** ۱۵۰۶

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۱۸۶۳۶۳


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.