سفیر ایران: مبادلات تجاری ایران و کوبا از مرز یک میلیارد دلار می گذرد

دکتر علی چگینی در گفت وگو با خبرنگار ایرنا در مادرید افزود:کوبایی ها طی بیش از پنج دهه و ایرانیها در سه دهه اخیر تجربه موفقی در زمینه مقابله با تحریمها داشته اند و این تجارب،دو کشور را در مسیر هم افزایی روابط و گسترش حجم مناسبات در همه عرصه ها پیش می برد.

وی تصریح کرد: تحریمهای غرب علیه جمهوری اسلامی ایران نه تنها مانعی در روابط تهران – هاوانا ایجاد نمی کند بلکه با راهکارها و تدابیری که دو کشور اندیشیده اند، به افزایش روابط آنها منجر خواهد شد.

چگینی یادآور شد: روابط ایران و کوبا از سال ۱۳۸۳ از عرصه سیاسی وارد مرحله اقتصادی شد و در طول ۸ سال اخیر به گونه ای افزایش یافته است که تا پایان سال از مرحله ۵۰۰ میلیون یورو ( ۶۵۰ میلیون دلار) فراتر خواهد رفت و سال آینده به مرز یک میلیارد دلار خواهد رسید.

به گفته سفیرایران، علاوه بر تبادل کالا بصورت تهاتری میان دو کشور، بزودی هیاتی بلندپایه از مقامات بانکی کشور به کوبا سفر می کنند تا زمینه های توسعه همکاریهای اقتصادی را بررسی کنند.

چگینی گفت: صادرات کالاهای صنعتی و نیمه صنعتی وخدمات فنی و مهندسی ایران به کوبا از مهمترین راههای گسترش حجم روابط اقتصادی دو کشور است چراکه شرکتهای ایرانی و محصولات آنها در این کشور امریکای لاتین با استقبال خوبی مواجه شده است.

وی افزود: شرکتهای ایرانی بویژه در زمینه صنایع آب و هیدرولیک، آبرسانی شهری و کشاورزی، آب شیرین کن و ساخت کارخانجات آرد در کوبا بسیار موفق بوده اند به گونه ای که محصولات آنها هم از نظر کیفیت و هم قیمت رقبای جهانی را پشت سر گذاشته است.

سفیر ایران در هاوانا تصریح کرد: افزایش همکاریهای دو کشور در زمینه تولید نیشکر و کشت انواع برنج و فرآورده های آن در ایران از دیگر برنامه ها در این زمینه است.

وی گفت: ایران و کوبا درصددند همکاریهای خود را به صورت چندجانبه نیز افزایش دهند و در این زمینه، تولید داروهای مشترک خاص و ضدسرطانی در ایران به منظور صادرات آن به بازارهای آسیای مرکزی و خاورمیانه در دستور کار آنها قرار دارد.

چگینی خاطرنشان ساخت: کوبا در زمینه تولید محصولات بیوتکنولوژیک و داروهای دارای مصرف جهانی بویژه داروهای ضدسرطان از دانش و اعتباری بالا برخورداراست. به همین دلیل، دو کشور قصد دارند در درجه نخست، با هدف خدمت به مردم و بعد، مباحث اقتصادی این داروها را در ایران تولید و به بازارهای منطقه صادر کنند.

وی افزود: صادرات برخی داروهای ساخت ایران به کشورهای امریکای لاتین نیز در دستور کار قرار دارد.

چگینی، ساخت برخی از قطعات کارخانجات تراکتورسازی و نیز محصولات صنایع بهداشتی و ساختمانی ایران برای امریکای لاتین را در کوبا از دیگر محورهای گسترش روابط اقتصادی تهران – هاوانا برشمرد و اطمینان داد که با این اقدامات، جهشی بزرگ در مبادلات دو کشور در سطح دو جانبه و منطقه ای رخ خواهد داد.

وی با بیان اینکه روابط ایران و کوبا در طول ۳۳ سال اخیر سه مرحله مهم را پشت سر گذشته است، خاطرنشان کرد: به محض پیروزی انقلاب اسلامی، روابط ایران و کوبا به دلیل ارادت فیدل کاسترو به امام خمینی (ره) و احساسات و آرمانهای مشترک دو کشور آغاز شد و این همفکری و همکاری در طول سه دهه اخیر در قالب جنبش عدم تعهد، سازمان ملل متحد و نهادها و تشکلهای گوناگون منطقه ای و بین المللی همواره وجود داشته است.

سفیر ایران گفت: اگرچه بعد مسافت جغرافیایی، مانعی جدی در راه روابط اقتصادی ایران در خاورمیانه و کوبا در امریکای لاتین محسوب می شود، اما دو کشور از سال ۱۳۸۳ تصمیم گرفتند همکاریهای خود را در این عرصه نیز گسترش دهند و در همین راستا، همکاریهای اقتصادی دو کشور با حجم سالانه ۲۰ تا ۵۰ میلیون دلار در زمینه بیوتکنولوژی آغاز شد که تاکنون دستاوردهای ارزنده ای داشته است.

چگینی افزود: با پیروزی دکتر احمدی نژاد در انتخابات ریاست جمهوری و سفر وی به کوبا در سال ۱۳۸۴ به منظور شرکت دراجلاس سران کشورهای جنبش عدم تعهد، کلید ارتقای روابط اقتصادی دو کشور با اختصاص اعتباری ۲۰۰ میلیون یورویی از سوی ایران زده شد.

وی خاطرنشان کرد: در همین چارچوب، کوبا ۵۵۰ واگن باری از ایران خریداری کرد و کالاهای زیادی از مواد خوراکی نظیر شکلات و آبمیوه گرفته تا الیاف مصنوعی، مواد شوینده، مبلمان و فرش ایرانی به آن کشور صادر شد به گونه ای که در نتیجه آن، هم اکنون نگاه بسیار مثبتی به کالاهای ایرانی در کوبا وجود دارد.

سفیر ایران تصریح کرد: کارخانجات یخچال سازی، آرد و آب شیرین کن ایران در کوبا هم بسیار موفق عمل کرده اند.

چگینی گفت: در سایه این اقدامات، در سفر اخیر محمدرضا رحیمی معاون اول رییس جمهوری که ریاست ایرانی کمیسیون مشترک دو کشور را در کوبا بر عهده داشت، دو طرف توافق کردند سطح اعتبارات دوجانبه به ۵۰۰ میلیون یورو ارتقا یابد.

وی خاطرنشان ساخت: تحقق این میزان مبادلات غیرنفتی تا پایان سال جاری نشانه توفیق شرکتهای ایرانی، استقبال از محصولات ساخت ایران در امریکای لاتین و عزم مقامهای این دو کشور انقلابی برای افزایش سطح مبادلات است.

سفیر ایران افزود: اواخر شهریورماه نیز کمیسیون مشترک دو کشور در تهران برگزار می شود تا زمینه های گسترش همکاریها را بررسی کند.

وی با اشاره به اینکه مردم کوبا به دستاوردهای انقلاب ایران افتخار می کنند و پشتیبان برنامه هسته ای صلح آمیز جمهوری اسلامی و مقاومت آن در برابر استکبار جهانی هستند، تاکید کرد: روابط دو کشور در عرصه فرهنگی نیز در حال گسترش است.

چگینی گفت: در همین راستا، علاوه بر برگزاری هفته فیلم و فرهنگ ایران در استانهای مختلف کوبا،دو کشور توافق کرده اند در باره شخصیتهای انقلابی خویش فیلم مشترک بسازند و این تصمیم با سفر وزیر فرهنگ کوبا به تهران در آینده نزدیک اجرایی خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه روند روابط ایران و کوبا در طول سه دهه اخیر،’رو به جلو، صعودی و باشتاب ‘ بوده است، تصریح کرد: ما به عنوان دو کشور انقلابی با وجود فاصله جغرافیایی، دیدگاههای مشترک و بسیار نزدیکی در عرصه جهانی برای اقامه عدالت، نظم جهانی، مساله فلسطین، خلع سلاح، حقوق بشر و استقلال کشورها داریم.

سفیر ایران تصریح کرد: دراین زمینه، فیدل کاسترو به عنوان یک شخصیت جهانی و ضدامپریالیسم که به عدالتخواهی و مبارزه با ظلم و سلطه در عرصه جهانی مشهور بوده و همچنان الهام بخش جریان چپ در منطقه امریکای لاتین است، نقش موثری ایفا کرده است .

اروپام ۱۵۵۱

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۲۴۰۶۰۴


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.