سفیر ترکیه در تهران خواستار تلاش برای تحقق مبادلات ۳۰ میلیارد دلاری شد

به گزارش روز دوشنبه ایرنا به نقل از اداره اخبار ورسانه های گروهی مجلس شورای اسلامی ‘ اومیت یارادیم ‘ در دیدار پیش از ظهر امروز خود با ‘ علی اکبر آقایی’ در مجلس شورای اسلامی پیرامون راههای گسترش روابط دو جانبه ، مناسبات پارلمانی و تحولات بین المللی ومنطقه ای به بحث و تبادل نظر پرداخت.

وی ادامه داد: همکاری های ایران وترکیه باید در زمینه های ارتباطات مرزی ،مراودات اقتصادی وسرمایه گذاری های مشترک و همچنین مناسبات پارلمانی بیش از پیش توسعه یابد .

سفیر جمهوری ترکیه در تهران اظهارداشت: در صورت تلاش مشترک برای توسعه همکاری های فی مابین در زمینه های فوق تحقق هدف سی میلیارد دلاری حجم مبادلات اقتصادی دو کشور دور از دسترس نخواهد بود .

یارادیم ضمن تبریک برگزاری موفقیت آمیز دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی در جمهوری اسلامی ایران اظهار امیدواری کرد در آینده نیز روند همکاری های پارلمانی بیش از پیش توسعه وگسترش یابد .

وی نقش مجلس را در تحکیم همکاری های فی مابین در عرصه های مختلف مهم و با اهمیت ارزیابی کرد.

سفیر ترکیه در تهران با اشاره به تحولات اروپا وخاورمیانه افزود: از پتانسیل های عظیم ایران و ترکیه در راستای حفظ منافع ملی و تحکیم آرامش در منطقه باید استفاده گردد .

یارادیم خاطر نشان کرد به رغم پاره ای اختلاف نظر های بسیار جزیی، ایران وترکیه از فرصت های فراوان برای تقویت و تحکیم روابط فی مابین برخوردارند.

وی با بیان اینکه پاره ای از محافل و کشورها در صدد ایجاد اختلاف میان دو کشور می باشند، گفت : اجازه نمی دهیم این افراد در روند توسعه همکاری ها خللی ایجاد نمایند.

سفیر ترکیه در تهران در پایان تصریح کرد تقویت فضای دوستی و همکاری بین دو کشور به نفع منطقه خواهد بود و دشمنان دو ملت از آن متضرر خواهند شد.

رییس گروه دوستی پارلمانی ایران و ترکیه نیز با بیان اینکه نباید اجازه داد اختلافات جزیی در روند توسعه همکاری های برادرانه دو کشور خللی ایجاد کند،گفت : مجالس دو کشور همواره نقش اساسی در پیشبرد همکاری های فی مابین داشته اند .

آقایی درادامه با اشاره به تحولات منطقه و انقلاب های مردمی در کشورهای عربی خاطرنشان کرد :ایران وترکیه باید با همکاری های یکدیگر در چارچوب یک راهبرد مناسب از این تحولات به نقع امت اسلامی بهره گیرند.

وی در بخش دیگر سخنان خود با اشاره به تحولات سوریه، بر حمایت جمهوری اسلامی ایران از روند اصلاحات در سوریه تاکید کرد و گفت: آمریکا و رژیم صهیونیستی در راستای تضعیف جهان اسلام تلاش در تغییر نظام سوریه به عنوان یک عنصر مهم در محور مقاومت علیه اقدامات رژیم اشغالگر قدس دارند .

رییس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی اظهارداشت: نباید اجازه داد رژیم جعلی اسرائیل با تضعیف محور مقاومت در منطقه از این تحولات به نفع خود بهره برد.

آقایی در ادامه مذاکرات گروه ۱+۵ با ایران را در استانبول سازنده و مفید خواند و افزود: ملت ایران حق بهره برداری صلح آمیز از انرژی هسته ای را دارد ودر این زمینه با قاطعیت از حقوق خود دفاع می کند .

وی ابراز امیدواری کرد نگرانی های موجود در ایران درباره استقرار سامانه رادارهای دفاع موشکی ناتو که در ترکیه مستقر شده است با رایزنی و مشورت نزدیک دو کشور برطرف شود.

سیام**۱۰۵۳ ۱۴۱۸

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۱۱۸۸۲۷


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.