سفیر روسیه با لیستی از پیشنهادات مسکو راهی آمریکا شد

سفیر روسیه در ایالات متحده گفت، مسکو یک سری پیشنهادات درباره چگونگی اقدام دو کشور برای ایجاد ثبات در روابط دوجانبه ارسال کرده است.

به گزارش ممتازنیوز، به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، آناتولی آنتونوف، سفیر روسیه در آمریکا به دنبال اولین نشست روسای جمهوری روسیه و آمریکا که در جریان آن جو بایدن و ولادیمیر پوتین توافق کردند تا سفرای متبوع خودشان را به محل ماموریتشان بازگرداند، در تاریخ ۲۰ ژوئن به واشنگتن دی.سی بازگشت.

 آنتونوف دوشنبه به خبرنگاران گفت: امروز من تعدادی درخواست به سازمانهای مختلف ایالات متحده فرستادم تا با رهبری ساختارهای مختلف ملاقات کرده و درباره آنچه باید با هم انجام دهیم برای ایجاد روحیه مثبتی که تصور میکنیم از اجلاس دو رئیس جمهور خود گرفته‌ایم، بحث کنیم؛ انگیزه برای تثبیت روابط روسیه و آمریکا که به ما امکان میدهد در مورد بهبود این روابط دوجانبه در آینده صحبت کنیم.

او همچنین گفت که ارتقای کلی روابط دوجانبه با آمریکا به اراده سیاسی در واشنگتن بستگی دارد. علاوه بر این آنتونوف تاکید کرد که طرف روس قرار است با رویکرد سازنده ای به سمت روابط عملی برابر با آمریکا حرکت کند.

آنتونوف تاکید کرد: امروز همه چیز به اراده سیاسی طرف آمریکایی بستگی دارد، اینکه آیا آماده اجرای آن اظهارات مثبت که میان روسای جمهوری دو طرف رد و بدل شد، هست یا خیر. ما بر تمایل سازنده روسیه برای ایجاد روابط برابر و عملی با آمریکا تاکید داریم.

به گفته این سفیر، در روزهای آینده روسیه امیدوار است که درباره چگونگی اجرای مفاد بیانیه ثبات استراتژیک با آمریکا رایزنی کند و همچنین مذاکرات با همتای آمریکایی در مورد مساله ویزا در نزدیکترین زمان از سر گرفته میشود.

او گفت: ما هماهنگ کردیم که با همکارانمان در وزارت خارجه آمریکا تماس گرفته و نشست‌های مشخصی در روزهای آتی انجام میشود. بیایید صبر کنیم. گمان میکنم اندکی زمان میبرد و ما میتوانیم درباره نتایج مشخص مذاکره کنیم.

در میان مشکلاتی که به توجه زیاد نیاز دارد، آنتونوف از مساله توقیف ملک دیپلماتیک روسیه سخن به میان آورد. علاوه بر این، او تاکید کرد که مسکو به طرح مساله معادله امنیتی در روابط روسیه – آمریکا میپردازد.

سفیر روسیه به دنبال ورود به آمریکا تاکید کرد دیپلماتهای کشورش در آمریکا آماده ترمیم روابط دوجانبه هستند. این دیپلمات گفت که دوشنبه ملاقاتهایی با همتایان آمریکایی داشته تا درباره مشکلاتی که دو رئیس جمهور در نشست ژنو مطرح کردند، بپردازد.

سفیر روسیه همچنین در اولین روز آغاز کارش پس از یک غیبت طولانی و سیاسی با کویی تیانکای، همتای چینی خود ملاقات کرد. براساس بیانیه سفارت روسیه، آنتونوف درباره نشست ژنو میان پوتین و بایدن با او صحبت کرد. این دو دیپلمات همچنین روی اهمیت توسعه شراکت استراتژیک میان روسیه و چین و همچنین حفظ روابط دوستانه میان دو سفارتخانه در واشنگتن دی.سی تاکید داشتند.

از سوی دیگر آنتونوف به خبرنگاران درباره تحریمهای آمریکا گفت، ایالات متحده اگر تصمیم به اعمال تحریمهای جدید علیه روسیه بگیرد، نمیتواند به نتایج مثبت دست یابد و مسکو ثابت کرده که تهدید و اخاذی برای تحریف سیاستهای داخلی و خارجی آن بی اثر است.

آنتونوف تاکید کرد: اگر ایالات متحده انتخاب کند که به گفتگو از طریق تحریم ادامه دهد، این به نتیجه مثبت ختم نمیشود. در سالهای اخیر زمانی که صدها تحریم علیه روسیه وضع شد، ما ثابت کردیم که میتوانیم در امنیت زندگی و کار کنیم. تحریمها برای اثرگذاری روی سیاست خارجی روسیه و همچنین سیاست داخلی آن ناکارآمد هستند.

این سیاستمدار روس تاکید کرد: گمان میکنم آنها باید روی حل مشکلات موجود تمرکز کنند نه تلاش برای تهدید فدراسیون روسیه. کسی نمیتواند روی تهدید، اخاذی و تحریم اتکا کند تا مسکو را به بازنگری در سیاستهای خارجی و داخلی خودش مجاب کند.

در همین حال آنتونوف در مراسم روشن کردن شمع مقابل سفارت روسیه در واشنگتن به مناسبت هشتادمین سال حمله نازی‌ها به اتحاد جماهیر شوروی که از آن به عنوان بزرگترین فاجعه در تاریخ این کشور یاد میشود، شرکت کرد.

انتهای پیام

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.