سفیر روسیه: سپر موشکی ناتو در اروپا تهدیدی برای منافع روسیه است

‘ولادیمیر گرینین’،روز سه شنبه در یک نشست خبری با اعضای انجمن خبرنگاران خارجی در برلین، به اشاره به اینکه تصمیم یکجانبه برای ایجاد این سیستم موشکی در اروپا، یک فضای بی اعتمادی بین روسیه و غرب بوجود آورده است،گفت: در شرایط فعلی، این اقدام را بدون در نظر گرفتن شرایط مسکو، تهدیدی برای منافع روسیه می دانیم و معتقدیم این طرح غیر عقلانی است.

گرینین با تاکید بر اینکه ما نیازمند برداشته شدن گام های مشخص برای کاهش تسلیحات در جهان هستیم، گفت: متاسفانه در این زمینه شاهد برخی نابرابری های قابل توجه و همچنین دراختیار داشتن سلاح های غیرمتعارف از سوی برخی کشورها هستیم.

سفیر روسیه در آلمان در ادامه،افزود: باید سلاح های استراتژیک هسته ای نه فقط از سوی روسیه و آمریکا بلکه از سوی دیگر کشورهای دارنده این سلاح ها، از بین برده شود.

گرینین نیاز به برقراری توازن کشورها در داشتن سلاح های استراتژیک را مورد تاکید قرار داد و افزود: مشکلی که روسیه درمورد سپر موشکی ناتو در اروپا با آن مواجه است،به نشست لیسبون باز می گردد که طی آن بدون در نظر گرفتن نظرات مسکو، در مقابل عمل انجام شده قرار گرفتیم.

وی ادامه داد: ناتو و شرکای غربی در لیسبون پیشنهاد کردند که یک سیستم واحد پدافند موشکی مشترک طراحی شود اما وقتی روسیه به این طرح مشترک پاسخ داد،با واکنش عجیب و غریبی مواجه شد مبنی بر اینکه ناتو و آمریکا بدون حضور ما سیستم را طراحی و ساخته اند.

گرینین با بیان اینکه روسیه بطورکلی درخصوص ضرورت لزوم طراحی چنین سپر موشکی در آن برهه زمان، ابهام داشت، گفت: ما با اقدام یکجانبه غرب و آمریکا مواجه شدیم و آنها آنچه را مد نظر خودشان بود، تصویب و اجرا کردند.

سفیر روسیه در بخش دیگری از سخنان خود به مذاکرات انجام شده با ناتو درمورد سپر موشکی اروپا اشاره کرد و گفت: در این مذاکرات ما خواستار ضمانت شدیم که این سیستم موشکی یکطرفه، تاثیری در توان موشک های استراتژیک روسیه نداشته باشد.

این مقام روس با تاکید دوباره بر اینکه مسکو به هیچ عنوان خواهان چنین مشارکتی با ناتو نیست، خاطرنشان کرد: ما از ابزارهای مختلفی که در اختیار داریم استفاده خواهیم کرد تا بر این سیستم پدافند موشکی که آن را خطری برای خود می دانیم، غلبه کنیم.

گرینین با بیان اینکه روسیه فعلا قصد متوقف کردن مذاکرات در این زمینه را ندارد،ابراز امیدواری کرد که این گفت و گوها در نهایت به پیروزی عقلانیت منجر شود. چرا که در شرایط کنونی نمی توان مشارکتی را انتظار داشت.

وی افزود که درحالی مذاکرات مربوط به سپر موشکی ناتو در اروپا از سوی این سازمان و روسیه ادامه دارد،که رییس جمهوری روسیه برای مقابله با تهدیدات احتمالی استقرار این سیستم موشکی برای منافع کشورش، به فرماندهان نظامی خود دستور داده در اقدامی متقابل، موشک های اسکندر را در منطقه ‘کالینینگراد’ مستقر کنند.

سفیر روسیه در بخش دیگری از نشست خبری خود با خبرنگاران در تشریح رابطه برلین – مسکو، گفت: متاسفانه ما در آلمان شاهد پیشداوری ها و اظهارات کلیشه ای در رابطه به روسیه هستیم که برای اعتماد سازی بیشتر بین دو کشور ،این گونه موارد باید کاهش یابد.

گرینین در این رابطه به قربانی شدن نزدیک به ۲۷ میلیون روس در جنگ جهانی دوم که بدست آلمانها رخ داد اشاره کرد و افزود: این درست که ما شریک سیاسی آلمان هستیم اما دوست این کشور نیستیم .

سفیر روسیه در برلین در پایان،برداشته شدن گام اساسی برای ایجاد یک دوستی بادوام بین دو کشور را تنها از راه اعتماد سازی بیشتر امکان پذیر دانست.

اروپام** ۲۰۵۱

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۰۹۵۹۷۰


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.