سقای بی‌ریا: ائتلاف‌های انتخاباتی شرعا مشکل دارد/ نامزد نهایی ما لنکرانی است اما برای جلیلی احترام قائلیم

۰۶اردیبهشت،

محمود عزیزی:  حجت الاسلام ناصر سقای بی ریا عضو ارشد جبهه پایداری و معاون سابق رئیس جمهور در امور روحانیت با تاکید بر اینکه این جبهه به دنبال یافتن چهره اصلح برای رای دادن به وی است، گفت: ما ائتلاف را قبول نداریم. بلکه معتقدیم اصلح را باید شناسایی و برای مقبولیت او در سطح جامعه تلاش کرد.

گفت و گوی کوتاه خبرآنلاین با این عضو جبهه پایداری به شرح زیر است:

 

با توجه به نامزدی آقای لنکرانی، از این پس دیگر آقای جلیلی در میان گزینه های شما در جبهه پایداری نیستند؟

به اینکه آقای جلیلی خودش تشخیص داد که باید وارد عرصه شود یا نشود؛ اشکالی وارد نیست. چون ما به دنبال اصلح هستیم و یک عده هم ممکن است ایشان را اصلح تشخیص دهند. ما هم باید به تشخیص خودمان عمل کنیم. ساز و کاری که جبهه پایداری دنبال می کند، یافتن اصلح است نه ائتلاف. ما ائتلاف را قبول نداریم. بلکه می گوییم اصلح را شناسایی کن و بعد برای مقبولیت او در سطح جامعه تلاش کن.
 

اینکه گفته می‌شود سعید جلیلی قصد دارد به عنوان نامزد مستقل وارد عرصه رقابت‌های انتخاباتی شود، درست است؟

من نمی دانم ولی، ممکن است؛ اما این خبر به فرض صحت چه اشکالی دارد؟
 

 معنایش این نیست که جلیلی مجموعه پایداری راقبول ندارد ؟

 اصلا چنین معنایی ندارد. شما بر می گردید به فضای ائتلاف و فرض شما این گزینه است. فضای جبهه پایداری، جو تشخیص اصلح و معرفی اوست. اینکه ما اصلح را تشخیص دادیم، معنایش این نیست که ما دیگران را قبول نداریم و در چارجوب انقلاب اسلامی نمی دانیم. معنایش این است که ما آقای لنکرانی را برای این پست اصلح شناختیم.
 

 اگر آقای جلیلی وارد عرصه رقابت شود، جبهه پایداری از ایشان حمایت می‌کند؟

 نه، کاندیدای نهایی ما آقای لنکرانی است. البته آقای جلیلی برای ما قابل احترام است.
 

 به این ترتیب ائتلاف شما با دیگر طیف های اصولگرا غیر ممکن است؟

 ببینید. سازوکار ما ائتلاف نیست چون ائتلاف کردن شرعا مشکل دارد.
 

 شرعا مشکل دارد؟!

 چون ما وظیفه می دانیم اصلح را بشناسیم و به او رای بدهیم. اگر کسی را اصلح تشخیص دادیم، واجب است که هم به او رای بدهیم و هم به دیگران معرفی اش کنیم، اما در ائتلاف، یکی از شاخص ها نظر سنجی است که زیر بنایش مقبولیت است؛ کسانی که می خواهند وظیفه شان را انجام دهند باید اصلح را شناسایی کنند و به مردم هم بشناسانند. وقتی این معرفی کردن رخ داد، آن وقت مقبولیت در حد بالا می گردد. این اتفاق بار اول نیست که می افتد. در انتخابات ۸۴ هم این اتفاق افتاد. اتفاقا آقای احمدی نژاد در سال ۸۴ در ابتدا ۳ درصد رای داشت، ولی کار شد و حامیان ایشان دربارهٔ دیدگاه های ایشان صحبت کردند و به تدریج اقبال به ایشان افزایش یافت.
 

بعد از نشست اخیر جبهه پایداری، دربین هوادران شما در مورد انتخاب نشدن آقای جلیلی بحث وجود داشت و بعضی از هواداران جبهه پایداری معتقد بودند که شما باید آقای جلیلی را به عنوان نامزد خود معرفی می کردید.

ببینید! آیت الله مصباح در همایش جبهه پایداری فرمودند ، هر کس باید خودش بررسی کند. اتفاقا باید این حالت در کسی که می خواهد اصلح را بشناسد، پیش بیاید. بنابراین کسانی که تردید دارند، باید تحقیق کنند. شورای مرکزی با اتفاق آرا تشخیص داده است که آقای لنکرانی اصلح است. آیت الله مصباح هم تائید کرده اند. این یک حجت است. در حالی که در ساختار حزب این گونه نیست.حزب مفهومش این است که وقتی حزب کسی را معرفی می کند، علاقمندان به آن حزب باید فرد منتخب را بپذیرند. اما جبهه پایداری و آیت الله مصباح این عقیده را ندارند.

دانلود   دانلود


خبرآنلاین
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.