سقط جنین؛ حق یا ناحق؟

زهرا تالانی:سازمان پزشکی قانونی سال گذشته ۴۴۲۴ مورد سقط جنین قانونی صادر کرد. این مجوزها با تأیید ۳ پزشک متخصص، قبل از چهارماهگی چنین و فقط در مراکز استانها صادر می‌شود.
در سال گذشته ۴۴۲۴ مورد مجوز سقط درمانی در کل کشور به متقاضیان داده شد که استان تهران با ۸۳۰ مورد مجوز، بالاترین تعداد را در بین استان های کشور داراست. خوزستان با ۴۶۸ و فارس با ۳۰۷ مورد استانهایی هستند که پس از تهران، بیشترین مجوز سقط درمانی در آن ها صادر شده است.همچنین در دو ماهه نخست امسال، ۹۹۰ مورد مجوز سقط درمانی برای متقاضیان صادر شده است که باز هم استان تهران با ۲۸۵ مورد مجوز بالاترین آمار را در بین استان های کشور داراست.
اما این آمار رسمی است.آمار غیر رسمی نشان می دهد که سالانه هزار ان مورد سقط جنین انجام می‌شود. از سوی دیگر هر سال یک میلیون و ۲۰۰ هزار تولد در کشور رخ می‌دهد که ۱۷ درصد بارداری‌ها ناخواسته است. این آمارها را چندی پیش مدیرکل دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت اعلام کرد.در همین حال برخی از کارشناسان معتقدند که این آمار بسیار خوشبینانه است و احتمالا در کشور بیش از این سقط جنین صورت می‌گیرد. سعید خراطها، آسیب‌شناس اجتماعی در این باره به ایسنا می‌گوید:مطابق آمارهای رسمی و با تکیه بر اذهان عمومی و نمونه‌های در دسترس، شاهد افزایش سقط جنین در کشور هستیم.


قانون و قفه چه نظری درباره سقط جنین دارند؟
سقط جنین از نظر شرعی حرام است اما با توجه به آنکه در برخی موارد خطر مرگ جان مادر یا نوزاد را تهدید می‌کند، پای فقه به میان آمده و مراجع تقلید با صدور احکامی اولویت را بر حفظ جان مادر و جلوگیری از تولد یک نوزاد بیمار گذاشته‌اند.
اولین بار پس از انقلا ب اسلامی در سال ۱۳۷۶ جواز شرعی سقط جنین صادر شد.پس از آن در سال ۸۱ لیست موارد مجاز جنینی و مادری جهت سقط جنین اعلام شد اما موارد جنینی فقط شامل موارد مغایر با حیات خارج رحمی بودند. سرانجام در سال ۱۳۸۴ ماده واحده سقط جنین به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید و برای اجرا ابلاغ شد. مطابق ماده واحده سقط جنین؛ سقط درمانی باتشخیص قطعی سه پزشک متخصص و با تایید پزشکی قانونی مبنی بر بیماری جنینی که به علت عقب افتادگی یا ناقص الخلقه بودن موجب حرج مادر است قبل از ولوج روح (چهارماه) با رضایت زن مجاز است. همچنین در همین زمان اگر بیماری مادر که با تهدید جانی مادر توام است ثابت شود سقط جنین مجاز است.درصورتی که ناهنجاری جنین مد نظر باشد که با سونوگرافی تشخیص داده می‌شود حداقل دو سونوگرافی لازم است و ترجیح براین است که یکی از سونوگرافی‌ها مربوط به یک مرکز دانشگاهی باشد.
البته تحت هیچ شرایطی بالای سن بارداری ۱۹ هفته، امکان صدور مجوز سقط جنین وجود ندارد. البته در مواردی که جان مادر در خطر باشد قانون هیچ تکلیفی مشخص نکرده است. در بیمارستان‌ها نیز پزشکان با مشکل در تصمیم گیری از نظر قانونی مواجهند و پزشکی قانونی نیز نمی‌تواند هیچ راهنمایی به آنها بکند.
با این همه درخواست‌های ارجاع شده به پزشکی قانونی نشان می‌دهد از هر سه موردی که برای سقط جنین خود به این سازمان مراجعه کرده‌اند، فقط یک مورد موفق به اخذ مجوز قانونی نشده و دو مورد دیگر مجوز گرفته است.

قربانیان سقط جنین چه کسانی هستند؟
خراطها، آسیب‌شناس اجتماعی می گوید:به جز کسانی که به دلیل مشکلات جنین به پزشک قانونی مراجعه می کنند کسانی هم هستند که به طور غیر قانونی این کار را انجام می دهند و اینها اکثرا دختران فراری و کسانی هستند که رابطه نامشروع داشتند و عمدتا در این راه جان خود را هم به خطر می اندزند.به جز آنها زنان و شوهرانی هم هستند که مثلا در دوران نامزدی و عقد هستند و بچه دار می شوند و با وجودیکه شرعا مشکل ندارد به خاطر عرف جامعه حاضر به نگهداری نوزادشان نیستند.

۴۵۲۳۲

 

 

 

دانلود   دانلود


خبرآنلاین

تا این لحظه ۱نظر ثبت شده
  1. hooman:

    با سلام به شما دوست عزیز به نظر من خوب یا بد بودن این مساله رو فقط خدا میتونه تعیین کنه چون که اون از همه چیز خبر داره و ما بدون آگاهی کامل هرگز نمیتوانیم نظری بدیم

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.