سقف تعرفه های درمانی تعیین شد

جام جم آنلاین: دولت سقف تعرفه‌ خدمات تشخیصی و درمانی در بخش دولتی را با هدف ساماندهی و تنظیم تعرفه‌های درمانی برای سال ۹۱ تعیین کرد.

به گزارش روز سه شنبه جام جم آنلاین به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دولت، ویزیت پزشکان در بخش سرپایی دولتی شامل ویزیت پزشکان و دندانپزشکان عمومی ۴۴ هزار ریال، پزشکان و دندانپزشکان متخصص ۵۳ هزار ریال، پزشکان فلوشیب ۵۸ هزار و ۴۰۰ ریال، پزشکان فوق تخصص و روانپزشکان ۶۴ هزار و ۹۰۰ ریال و پزشکان فوق تخصص روانپزشک ۷۷ هزار و ۴۰۰ ریال تعیین شد.

این تعرفه ها از سوی هیات وزیران بنا به پیشنهاد مشترک وزارتخانه‌های تعاون، کار و رفاه اجتماعی، بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رییس‌جمهور و تایید شورایعالی بیمه سلامت کشور، تعیین شده است.

همچنین بر اساس این مصوبه، سهم پرداختی سازمان های بیمه‌گر پایه برای ویزیت استادان، دانشیاران و استادیاران هیات علمی تمام وقت جغرافیایی (مشروط به ویزیت مستقیم بیمار) براساس درجه علمی آنها به ترتیب معادل ۱٫۶ برابر، ۱٫۴۵ و ۱٫۳۵ برابر نسبت به سهم آن‌ها از موارد تعیین شده در بند فوق تعیین می‌شود.

همچنین ویزیت متخصص برای استادیار شامل سهم سازمان ۵۰ هزار ریال، سهم بیمه شده ۱۶ هزار ریال در مجموع ۶۶ هزار ریال، ویزیت متخصص برای دانشیار شامل سهم سازمان ۵۴ هزار ریال، سهم بیمه شده ۱۶ هزار ریال در مجموع ۷۰ هزار ریال، ویزیت متخصص برای استاد شامل؛ سهم سازمان ۵۹ هزار ریال، سهم بیمه شده ۱۶ هزار ریال در مجموع ۷۵ هزار ریال خواهد بود.

براساس این گزارش، ویزیت فوق تخصص و روانپزشک برای استادیار شامل سهم سازمان ۶۱ هزار ریال، سهم بیمه شده ۱۹ هزار ریال در مجموع ۸۰ هزار ریال، ویزیت فوق تخصص و روانپزشک برای دانشیار شامل سهم سازمان ۶۶ هزار ریال، سهم بیمه شده ۱۹ هزار ریال در مجموع ۸۵ هزار ریال و ویزیت فوق تخصص و روانپزشک برای استاد شامل سهم سازمان ۷۳ هزار ریال، سهم بیمه شده ۱۹ هزار ریال در مجموع ۹۲ هزار ریال تعیین شد.

در بخش فوق تخصص روانپزشکی نیز برای استادیار شامل سهم سازمان ۷۳ هزار ریال، سهم بیمه شده ۲۳ هزار ریال در مجموع ۹۶ هزار ریال، ویزیت فوق تخصص روانپزشکی برای دانشیار شامل؛ سهم سازمان ۷۹ هزار ریال، سهم بیمه شده ۲۳هزار ریال در مجموع ۱۰۲ هزار ریال و ویزیت فوق تخصص روانپزشکی برای استاد شامل سهم سازمان ۸۷ هزار ریال، سهم بیمه شده ۲۳ هزار ریال در مجموع ۱۱۰ هزار ریال تعیین شده است.

براساس این گزارش، اعضای هیات علمی تمام وقت جغرافیایی به آن دسته از اعضای هیات علمی دانشگاه های علوم پزشکی اطلاق می شود که به صورت تمام وقت درمراکز آموزشی محل خدمت خود اشتغال داشته و حق انجام فعالیت در زمینه خدمات درمانی به صورت انتفاعی خارج از دانشگاه مربوطه را نداشته باشند.

ضریب تعرفه ارزش نسبی خدمات تشخیصی و درمانی

بر اساس این مصوبه، ضریب تعرفه داخلی بستری برای خدمات ویزیت، مشاوره و دیالیز هشت هزار و ۱۰۰ ریال، ضریب تعرفه داخلی سایر خدمات پنج هزار و ۸۰۰ ریال، ضریب تعرفه بیهوشی ۴۱ هزار ریال، ضریب تعرفه جراحی ۷۴ هزار ریال، ضریب تعرفه دانپزشکی دو هزار و ۳۰۰ ریال و ضریب تعرفه فیزیوتراپی دو هزار و ۷۰۰ ریال است.

در مراکز فیزیوتراپی که متخصصان طب فیزیکی و توانبخشی، دکترای فیزیوتراپی و پزشکان متخصص براساس ضوابط، عهده دار مسوولیت فنی مراکز مذکور هستند، ضریب تعرفه، سه هزار و ۱۰۰ ریال برای آنان اعمال خواهد شد.

به سرجمع تعرفه های خدمات آزمایشگاهی و پاتولوژی و ژنتیک بخش دولتی برای سال ، ۲۱ درصد به تعرفه های مصوب سال ۱۳۹۰ اضافه خواهد شد.

بر این اساس، به سرجمع تعرفه های خدمات پرتو پزشکی بخش دولتی، برای سال ، ۲۱ درصد به تعرفه های مصوب سال ۹۰ اضافه خواهد شد.

بر اساس این مصوبه، فرانشیز خدمات تشخیصی و درمانی در سال ، در بخش بستری برای قسمت دولتی معادل ۱۰ درصد و در بخش سرپایی دولتی معادل ۳۰ درصد تعیین می شود.

نرخ حق بیمه درمان شاغلان و بازنشستگان در سال

بر این اساس، نرخ حق بیمه درمان در سال جاری برای صندوق بیمه کارکنان کشوری و لشگری؛ حق بیمه درمان خانوارهای کارکنان کشوری و لشکری شاغل و بازنشسته در سال معادل پنج درصد حقوق و مزایای مستمر تا سقف دوبرابر حداقل حقوق قانون کار تعیین می شود.

بیمه شده شاغل ۱٫۶۵درصد حقوق مبنای کسور و بازنشستگان و موظفین ۱٫۴درصد حقوق، دستگاه اجرایی معادل سهمیه بیمه شده و مابقی به عنوان سهم دولت از اعتبارات مربوط مندرج در قانون بودجه تعیین می شود.

بر این اساس، حق بیمه درمان خانوارهای شاغلین و بازنشستگان و موظفین دستگاه‌های اجرایی که از بودجه عمومی دولت استفاده نمی کنند به ترتیب حق بیمه شاغلین ۱٫۶۵درصد حقوق مبنای کسور، حق بیمه بازنشستگان و موظفین ۱٫۴درصد و بقیه تا پنج درصد حقوق و مزایای مستمر توسط دستگاه اجرایی حداکثر تا سقف دو برابر حداقل حقوق مشمولین قانون کار است.

حق بیمه خانوارهای روستاییان و عشایر و اقشار نیازمند تحت پوشش نهادهای حمایتی معادل پنج درصد حداقل حقوق قانون کار تعیین می شود که صد در صد آن توسط دولت تامین می شود.

حق بیمه افراد تحت پوشش صندوق تامین اجتماعی

همچنین حق بیمه افراد تحت پوشش صندوق تامین اجتماعی مطابق قانون تامین اجتماعی، اخذ می شود.

نرخ سرانه حق بیمه خدمات درمانی در سال جاری برای سایر گروه ها شامل صندوقهای بیمه ایرانیان، سایر اقشار از جمله بنیاد شهید و امور ایثارگران، طلاب، بسیجیان، دانشجویان، وکلا، نظام پزشکی و غیره، عائله درجه دو و سه و کارکنان وظیفه برابر ۱۱۲هزار و ۸۰۰ ریال تعیین می شود که سهم بیمه شدگان و دولت در صندوق بیمه ایرانیان هر یک معادل ۵۰ درصد سرانه مصوب است.

بر اساس این مصوبه، یک پنجم نرخ سرانه حق بیمه خدمات درمانی کارکنان وظیفه توسط فرد بیمه شده و مابقی آن توسط دولت تامین می شود.


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.