سقف خرید اموال غیرمنقول تا ۳۰ درصد سرمایه برای ۲ بانک قرض‌الحسنه

۱۴فروردین۱۳،

سقف خرید اموال غیرمنقول تا ۳۰ درصد سرمایه برای ۲ بانک قرض‌الحسنه | چاپ |
پنجشنبه ۱۵ فروردین ساعت ۱۳:۳۰

بینا- بانک مرکزی اعلام کرد: به سبب تبصره (۱) ماده (۲۹) «دستورالعمل تأسیس و فعالیت بانک‌های قرض‌الحسنه و نظارت بر آنها» خرید اموال غیرمنقول حداکثر تا ۳۰ درصد سرمایه برای ۲ بانک رسالت و مهر ایران مجاز است.
به گزارش بینا به نقل از بانک مرکزی جمهوری اسلامی، همان‌گونه که استحضار دارند؛ به سبب بند (و) ماده (۳۰) قانون پولی و بانکی کشور، ایجاد یا تعطیل شعبه، باجه یا نمایندگی بانک‌ها در داخل یا خارج کشور، طبق آیین‌نامه‌ای خواهد بود که به تصویب شورای پول و اعتبار می‌رسد.
بر همین اساس «آیین‌نامه ایجاد یا تعطیل واحدهای بانکی در داخل کشور» تهیه و در سیصد و ششمین جلسه مورخ ۶ اسفندماه ۱۳۵۳ شورای پول و اعتبار به تصویب رسید. لذا تاکنون نحوه تأسیس، تغییر محل، عملیات قابل انجام در شعبه یا باجه و اموری از این قبیل با رعایت ضوابط مقرر در این آیین‌نامه صورت می‌پذیرفت. با عنایت به تغییرات چشمگیر و روزافزون صنعت بانکداری از جمله ظهور و گسترش بانکداری الکترونیک، بازنگری در آیین‌نامه موصوف مطابق با شرایط کنونی امری لازم و ضروری بود.
از این رو، نسخه تازه آیین‌نامه مزبور، با هدف ساماندهی به فرایند ایجاد یا تعطیلی شعبه و یا باجه تهیه و در یک‌هزار و یکصد و چهل و چهارمین جلسه مورخ ۱۰ مردادماه ۱۳۵۱ شورای پول و اعتبار به تصویب رسید که طی پیوست شماره یک ایفاد می‌گردد. براساس این مصوبه، آیین‌نامه موصوف از ابتدای سال برای شبکه بانکی کشور لازم الاجراء می‌باشد.
از طرف دیگر، به سبب تبصره (۱) ماده (۲۹) «دستورالعمل تأسیس و فعالیت بانک‌های قرض‌الحسنه و نظارت بر آنها» (مصوبه شماره ۲۱۱۸۵۳/۳۹۳۹۸ مورخ ۲۶ اسفندماه ۱۳۸۶ هیأت وزیران)، خرید اموال غیرمنقول حداکثر تا سی درصد (%۳۰) سرمایه بانک قرض‌الحسنه مجاز است. بر همین اساس این نسبت جایگزین نسبت مذکور در ماده (۴) آیین‌نامه پیوست می‌گردد.
شایان ذکر است؛ براساس مصوبه مجمع عمومی سال ۱۳۹۰ بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران که طی بخشنامه شماره ۳۳۷۲۵۱/۹۱ مورخ ۱۳ اسفندماه به شبکه بانکی کشور و از جمله آن بانک ابلاغ گردیده (پیوست شماره دو)، بانک‌ها و مؤسسات اعتباری ملزم می باشند، نسبت به کاهش تعداد شعب خود به نسبت %۲۰ تعداد آنها اقدام نمایند. بنابراین در سال به جز بانک‌ها و مؤسسات اعتباری تازهالتأسیس فاقد شعب در استان‌ها، هیچ‌گونه تقاضایی جهت توسعه شعب پذیرفته نخواهد شد.


RSS
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.