سقوط ارزش یورو متعاقب بحران سیاسی یونان

تبعات بحران سیاسی و اقتصادی یونان به شدت بر روی یورو و ارزش آن در بازارهای جهانی سنگینی می کند. یورو امروز در بازارهای آسیایی به زیر ۱٫۲۹ دلار سقوط کرد. بدین ترتیب این واحد پول اروپایی با سقوطی معادل ۱٫۵% از ۶ می تاکنون(روز انتخابات پارلمانی یونان و همچنین انتخابات ریاست جمهوری فرانسه) روبرو شد.
بازارهای جهانی بیش از پیش نگران خروج یونان از اتحادیه اروپا هستند و بیم آن دارند که مبادا این اتفاق بزرگ، طوفان عظیم دیگری را در این منطقه به وجود آورد. به نظر میرسد به دلیل بن بست سیاسی در تشکیل دولت ائتلافی این کشور بار دیگر شاهد برگزاری انتخابات پارلمانی طی روزهای اخیر باشد. عدم موافقت رهبر حزب رادیکال های چپ با طرح نجات اقتصادی یونان در روز یکشنبه بار دیگر این کشور را در معرض تهدید خروج از اتحادیه اروپا قرار داده است.
از سویی شکست حزب آنگلا مرکل در انتخابات محلی(رنانی در وستفالیای شمالی) نگرانی ها نسبت به شکنندگی اروپا در مقابل بحران اقتصادی را افزایش داده است. گفتنی است روز سه شنبه مرکل پذیرای رییس جمهور فرانسه خواهد بود تا پیرامون طرح های نجات اروپا با یکدیگر گفتگو کنند. طی این مدت بازارهای بورس جهان با بحرانهای موجود در این منطقه با نگرانی شاهد کاهش ارزش یورو خواهند بود که البته در این میان ارائۀ سریعتر راهکار جدید بانک مرکزی اروپا برای مقابله با بحران می تواند شکل دیگری به اوضاع بدهد.

بورسیه/ ۱۴ می ۲۰۱۲
ترجمه: زهرا خدایی

۳۱۲۶۳

دانلود   دانلود


خبرآنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.