سقوط دوباره ارزش سهام در وال استریت

وزارت بازرگانی امریکا روز دوشنبه اعتراف کرد، در یک اقدام کم سابقه برای سومین ماه متوالی شاخص خرده فروشی در این کشور سقوط کرده است .

بسیاری از کارشناسان اقتصادی سقوط شاخص خرده فروشی در امریکا برای سومین ماه متوالی را نشانه شروع بحران جدید اقتصادی در این کشور می دانند.

شاخص داوجونز ۲۵ واحد برابر ۰٫۲ درصد سقوط کرد و عصر دوشنبه به ۱۲ هزار و ۷۲۵ واحد رسید.

‘رندی فردریک’ مدیر بنگاه’ چارلز شواب’ می گوید: ‘ اوضاع بد بازار سهام با کاهش مصرف خریداران مرتبط است و این علائم نشان می دهد که روزهای سخت تابستان فرارسیده است.’

به گفته کارشناسان بازار سهام، به همین دلیل ارزش سهام شرکت هائی که در تولید مواد مصرفی فعال هستند، سقوط بیشتری داشته است.

ارزش سهام شرکت های زنجیره ای هوم دپو ۶۱ سنت و لوز ۸۱ سنت، شرکت جنرال الکتریک ۲۶ سنت و کاترپیلار یک دلار و ۲۷ سنت کاهش داشته است.

ارزش سهام شرکت ساخت ماشین الات سنگین ساختمانی و راه سازی کاترپیلار بزرگترین رقم کاهش را نشان می دهد که به تنهایی بر سقوط شاخص داوجونز اثر گذاشت.

به گفته اقتصاددانان و تحلیلگران اقتصادی، انتشار گزارش صندوق بین المللی پول درباره کاهش میزان رشد اقتصاد جهانی نیز در این روند بی تاثیر نبوده است.

ناامیدی از اینده اقتصاد جهانی به گفته دلالان بورس بی شک بر میزان فروش سهام اثر گذاشته است.

هرچند بیشترین تغییرات مربوط به شاخص داوجونز بود، ولی سایر شاخص ها نیز کاهش داشتند که شاخص اس ان پی ۵۰۰ یک واحد و شاخص نزدک نیز ۶ واحد کاهش را تجربه کردند.

منتقدان دولت اوباما می گویند، وضعیت اقتصادی آمریکا نگران کننده و بیکاری در کشور هر روز در حال افزایش است.

کارشناسان مسایل اقتصادی و سیاسی به ویژه در حزب دمکرات پیش تر به اوباما هشدار دادند که احتمال دارد امریکا با رکود و بحران بیشتری مواجه شود.

آنها بر این باورند که آمریکا در آینده با چالش ها و مشکلات اقتصادی بیشتری روبه رو خواهد شد به گونه ای که حیات اقتصادی این کشور را به صورتی جدی تهدید خواهد کرد.

اروپام ۱۹۰۸**۱۳۶۸**

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۲۳۳۱۰۱


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.