سقوط یک فرشته قرآن راهگشاست

جام جم آنلاین: در سالی که بیشتر شبکه‌ها به مسائل ماورایی می‌پرداختند سریال​سقوط یک فرشته​ با ارائه یک داستان منطقی و نسبتا واقعی توانست گوی سبقت را از دیگران برباید.

سارا (خاطره اسدی)، فاطمه (هدی زین العابدین) و نیما (مهرداد صدیقیان) قهرمانان نوجوان این سریال بودند و ریحانه خانم (فریبا کوثری) و حاج حبیب (مسعود رایگان) دو قهرمان بزرگسال ماجرا. فیلمنامه به گونه‌ای طراحی شده بود که در آن یک خانواده داستان را به پیش می‌برد و نمی‌شد فرد خاصی از بین این پنج نفر را قهرمان محوری نامید. سارا و فاطمه خواهرهای ناتنی قصه بودند که بر سر یک دو راهی، دو تصمیم کاملا متضاد گرفتند. سارا مسیر شیطان را انتخاب کرد و گمراه شد و فاطمه با تکیه بر اعتقاد و ایمانش از خطر سقوط رهایی یافت. وجه تمایز دو خواهر این بود که فاطمه با قرآن مانوس بود ولی سارا در دنیای دیگری سیر می‌کرد.

این سریال همچون صاحبدلان می‌خواست نقش راهگشای قرآن در زندگی انسان‌ها را نشان بدهد. دزدیده شدن قرآن از امامزاده زندگی آرام و معمولی خانواده حاج حبیب را دچار بحران کرد. در واقع «قرآن» نمادی از برکت و معنویت بود که نبودنش می‌توانست خیلی از شخصیت‌ها را در گرداب فساد و مادی‌گرایی غرق کند.

پیام معنوی و دینی سریال به طور خلاصه این بود: زمانی ما می‌توانیم از قرآن درس بیاموزیم که آن را باز کنیم و بخوانیم و مفاهیمش را درک کنیم. نباید فقط از اسم قرآن کمک بگیریم. قرآن باز می‌تواند راهگشا و آرامش‌دهنده باشد.

بهرامیان کارگردانی است که فیلم ترسناک «آل» را در کارنامه دارد. بنابراین عجیب نبود که در سریال ​سقوط یک فرشته​ هم گوشه چشمی به خلق فضاهای وحشتناک داشته باشد. علاوه بر این سریال او لحنی معماگونه داشت. چراکه راوی از حضور شخصیتی به نام «شیطان»‌ خبر می‌داد، اما تا آخرین قسمت‌ها نمی‌شد حدس زد چه کسی شیطان است. البته شیطان این قصه شیاطین جنی نبود و شیطان انسی بود.

یعنی شیطانی که با انسان‌ها تماس دارد​ دیده می‌شود و صدایش با گوش شنیده می‌شود.استفاده از صدای راوی هم یکی از ابتکارات کارگردان بود. در این سریال بخش‌هایی از داستان را با صدای یک راوی (محمدرضا علی مردانی) می‌شنیدیم.

بازیگران محبوب سریال نقش زیادی در افزایش تعداد مخاطبانش داشتند. مهرداد صدیقیان که بازی در فیلم‌های سینمایی عصر جمعه (مونا زندی)، اتوبوس شب (کیومرث پوراحمد)، دیوار (محمدعلی طالبی) و حیران (شالیزه
عارف پور) را در کارنامه داشت با سقوط یک فرشته اولین کار تلویزیونی‌اش را تجربه کرد. او به گونه‌ای نقش‌آفرینی کرد که همه فکر می‌کردند شیطان ماجراست، اما شیطان فرد دیگری بود.

مسعود رایگان هم نقش پدری را بازی کرد که با انواع و اقسام بلایا و بحران‌ها دست و پنجه نرم می‌کرد. سقوط یک فرشته دومین سریال مناسبتی‌ رایگان محسوب می‌شد.

او سال قبل‌ترش در «در مسیر زاینده‌رود» چهره‌ای دیگر از یک پدر رنج‌کشیده را به نمایش گذاشته بود. مدار صفر درجه، شمس‌العماره، خسته‌دلان و جستجوگران دیگر سریال‌های تلویزیونی کارنامه این بازیگر است.

شبنم مقدمی در سریال سقوط یک فرشته با گریمی عجیب و غریب جلوی دوربین ظاهر شد. او شکل و شمایل زنی از طبقه فرو دست را داشت که در قالب یک ضدقهرمان در مقابل حاج حبیب می‌ایستاد.

«پریچهر» با بازی شبنم مبرقی جان گرفت و به یکی از شخصیت‌های تاثیرگذار سریال بدل شد.


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.