سکه نقدی و آتی بی تفاوت به تصمیمات ارزی

بینا- بانک مرکزی هر چه در توان داشت به‌کار بست تا روند قیمت‌ها در بازار کاهش اندکی داشته باشد و التهاب‌ها تا حدودی از بین برود، اما با وجود راه‌اندازی مرکز مبادلات ارزی از صبح دیروز، قیمت دلار باز هم تحرکات مثبت ادامه داری را به ثبت رساند.
پس از اینکه معاون ارزی بانک مرکزی اعلام کرد تولیدکنندگان و واردکنندگان می‌توانند ارز مورد نیاز خود را با ۲ درصد زیر قیمت بازار تامین کنند، قیمت ارز کشف قیمت شده برای ارائه به متقاضیان ۲ هزار و ۴۰۴ تومان بود. به تبع از این اوضاع و به تاثیر از افت و خیز قیمت دلار، تحرکات مثبت سکه در بازار نقدی ادامه دار شد و حتی قیمت آن از یک میلیون تومان گذشت. این در شرایطی است که بازار آتی نیز در حالی که صبح به تاثیر از کاهش اونس طلای جهانی افت اندکی را تجربه کرد که عصر، روند قیمت‌ها به دامنه مثبت ۲ درصد رسید. تحلیلگران بر این باورند در روزهای آینده اگر چه بتوان تداوم افزایش قیمت‌ها را در حالی که سیاست‌های جدید ارزی دولت روشن‌تر شده پیش‌بینی کرد؛ اما زمانی که قیمت دلار روز گذشته در اتاق ارز اعلام شد و سطح قیمتی آن به مرز بالای ۲ هزار و ۴۰۰ تومان رسیده بود بانک مرکزی نسبت به افزایش قیمت دلار قانع شده و به نظر می‌رسد اعلام قیمت ۲ هزار و ۴۰۴ تومان برای دلار در اتاق ارز می‌تواند نشان‌دهنده این باشد که دولت و تصمیمات مسوولان حاکی از توافق برای افزایش آرام قیمت ارز دارد؛ کارشناسان بر این باورند اگر قیمت دلار در محدوده مورد نظر ثبات پیدا کند و همچنان بالای ۲ هزار و ۴۰۰ تومان معامله شود آن‌وقت افزایش قیمت‌ها در بازار سکه نیز ادامه خواهد یافت زیرا با توجه به جبران حباب منفی قیمت‌ها، به احتمال زیاد در روزهای آینده باز هم شاهد افزایش قیمت‌ها خواهیم بود. البته علاوه بر سیاست‌های جدید ارزی و اخبار و گزارش‌های منتشر شده غیر اقتصادی به نظر می‌رسد عدم تزریق ارز به بازار یکی از دلایل اوج گرفتن التهاب‌ها در بازار باشد. تحلیلگران به سرمایه‌گذاران توصیه می‌کنند با توجه به اینکه همه منتظرند قیمت‌ها پایین بیاید تا موقعیت خرید بگیرند، بهتر است متناسب با اخبار و گزارش‌های منتشر شده روند را تشخیص داده و براساس تصمیم‌های روزانه، معاملاتشان را انجام دهند و سعی کنند از جابه‌جایی موقعیت‌های خرید و فروش در صورتی که نیاز به آن نباشد، از بازار خارج شوند.
همچنین در حالی روند قیمت‌ها در مبادلات صبح کاهش اندکی داشت که عصر با افزایش بیش از ۲ درصد رو به رو شد؛ سکه سررسید مهرماه با کاهش ۵۲/۰ درصدی در مبادلات صبح و افزایش ۴۶/۲ درصدی در مبادلات عصر در محدوده ۹۸۳ تا یک میلیون و یک هزار تومان، سررسید آبان‌ماه با کاهش ۵۸/۰ درصدی در مبادلات صبح و افزایش ۷۴/۲ درصدی در دادوستدهای عصر در محدوده یک میلیون و یک هزار تومان تا یک میلیون و ۳۴ هزار تومان، سررسید آذرماه با کاهش ۴۱/۰ درصدی و افزایش ۶۱/۲ درصدی در مبادلات عصر در محدوده یک میلیون و ۲۲ هزار تومان و یک میلیون و ۵۳ هزار تومان، سررسید دی‌ماه با کاهش ۲۸/۰ درصدی در مبادلات صبح و افزایش ۳۲/۲ درصدی در مبادلات عصر در محدوده یک میلیون و ۵۲ هزار تومان تا یک میلیون و ۸۰ هزار تومان قرار گرفت.

RSS

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.