سکوت مرگبار سازمان ملل در برابر سرکوب معترضان در عربستان

به گزارش ایرنا، در طول هفته گذشته خبرنگاران رسانه های مختلف بارها از سخنگوی دبیرکل سازمان ملل در خصوص واکنش بان کی مون به سرکوب شیعیان در عربستان سوال کردند، اما هر بار ‘مارتین نسیرکی’ تنها به گفتند این جمله بسنده کرد که برای این سوال ها فعلا پاسخی ندارد.

سخنگوی سازمان ملل در روزهای نخست سرکوب معترضان در عربستان اظهار داشت، باید این مساله را با دبیرکل در میان بگذارد و بعد از استماع واکنش وی، اظهار نظر خواهد کرد.

وی در طول روزهای گذشته و در پاسخ به سوال های مشابه در این خصوص تنها به گفتن جمله کوتاه ‘برای این سوال پاسخی ندارد’ اکتفا کرد.

برخی از خبرنگاران ضمن اعتراض به این موضوع اظهار داشتند، سازمان ملل تنها علاقمند به اظهار نظر درباره تحولات سوریه است و هر چه سوال در این مورد پرسیده شود پاسخش را خواهد شد، اما در مقابل کشتار مردم فلسطین، بحرین و عربستان سکوت مرگباری حاکم شده است.

با وجود ادامه نا آرامی ها در شرق عربستان و تداوم دستگیری رهبران مخالف توسط حکومت سعودی، سازمان ملل متحد از هرگونه موضعگیری در این خصوص خودداری می کند.

از هنگام آغاز اعتراض ها در منطقه شرق عربستان که به دنبال دستگیری خشونت آمیز شیخ ‘نمر آل نمر’ از روحانیون منتقد رژیم سعودی رخ داد، سازمان ملل از هرگونه موضعگیری در این باره خودداری می کند.

شیخ نمر آل نمر به دلیل انتقاد از رفتار تبعیض آمیز رژیم عربستان، یکشنبه گذشته در عملیاتی خشونت بار توسط نیروهای امنیتی عربستان دستگیر و به نقطه ای نامعلوم منتقل شد.

شدت برخورد با این رهبر دینی به گونه ای بود که برخی گمان می کردند که ممکن است این رهبر شیعه در زندان جان سپرده باشد.

بلافاصله پس از انتشار این خبر، مردم در نقاط مختلف منطقه الشرقیه به خیابان ها ریختند که با آتش نیروهای امنیتی تعدادی از آن ها به شهادت رسیدند.

بر اساس برخی گزارش ها، رژیم عربستان که نگران گسترش دامنه اعتراض هاست، تجهیزات زرهی و نظامی به منطقه شرق گسیل کرده است و نیروهای امنیتی در این کشور به حال آماده باش کامل درآمده اند.

شاهرگ نفتی عربستان در منطقه شرق این کشور واقع شده و بیشتر چاه های نفت و مراکز اصلی صادرات نفت خام در این منطقه واقع است.

درحالی که برخی معترضان تهدید کرده اند در صورت ادامه سرکوب ها چاه های نفت این منطقه را به آتش خواهند کشید، مقامات عربستان به شدت نگران تاثیر این اعتراض ها بر صادرات نفت و قطع بزرگترین منبع درآمدی این کشور هستند.

اروپام/۱۹۰۸**۱۳۶۸**

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۲۲۷۸۴۴


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.