سلامت محصولات باغی مهر محرمانه می‌خورد

جام جم آنلاین: مدیرعامل سازمان میادین میوه‌وتره‌بار تهران دیروز در نشستی خبری از تهیه گزارش میزان آلودگی میوه‌ها و محصولات پرمصرف خبر می‌دهد، اما وقتی خبرنگاران توضیحات بیشتری می‌خواهند او از توضیح بیشتر و اعلام نتایج این بررسی‌ها خودداری می‌کند و می‌گوید: نتایج را نمی‌گوییم، نگرانی ایجاد می‌شود.

ظاهرا حسین صفایی نمی‌داند که گفتن همین جمله به همان اندازه نگرانی ایجاد خواهد کرد و اگر نتایج گفته شود، مسلما تاثیر بهتری بر تصمیمات مردم می‌گذارد.

از سوی دیگر گفته می‌شود که دسترسی به نتایج شفاف بررسی میزان آلودگی محصولات باغی و سبزیجات امکان‌پذیر نیست، اما سیدرضا غلامی، معاون مرکز سلامت و محیط کار وزارت بهداشت، در این خصوص به جام‌جم می‌گوید: نمی‌توان ادعا کرد همه محصولات باغی موجود در کشور از لحاظ میزان سموم باقیمانده در آنها سالم هستند.

سال ۱۳۸۳ بررسی موردی و تصادفی محصولات باغی و گلخانه‌ای کشور، از سوی وزارت بهداشت با همکاری ارگان‌های ذی‌ربط آغاز می‌شود. نمونه‌گیری‌ها نشان می‌دهد مقدار ترکیبات حاصل از کود شیمیایی و سموم استفاده شده در این محصولات از میزان استاندارد آن بیشتر است.

بر این اساس کمیته‌ای متشکل از وزارت بهداشت، جهاد کشاورزی، وزارت بازرگانی و وزارت صنایع سابق تشکیل می‌شود تا علاوه بر تشدید نظارت بر محصولات باغی نسبت به ترویج محصولات ارگانیک فعال شود.

محصولات ارگانیک محصولاتی هستند که در تمام مراحل رشد با سیستم طبیعی هماهنگ بوده و در خاکی که از چند سال قبل هیچ گونه سموم دفع آفات گیاهی در آن استفاده نشده و فقط با مواد طبیعی مانند کمپوست گیاهی تقویت می‌شود، رشد می‌کنند.

در ترکیبات میوه‌های ارگانیک هیچ گونه اصلاح ژنتیکی صورت نمی‌گیرد و در صورت انبار کردن از گازها برای رشد زودرس میوه‌ها استفاده نمی‌شود.

به همین دلیل رنگ این نوع میوه‌ها، طبیعی است، نه خیلی پررنگ یا کم‌رنگ‌تر از حد معمول هستند. اندازه میوه‌ها هم متعادل است و طعم و بوی طبیعی و مناسبی دارند.

حالا با گذشت چند سال از تشکیل آن کمیته، معاون مرکز سلامت و محیط کار وزارت بهداشت، معتقد است، این کمیته همچون گذشته، فعال نیست و انتظار می‌رود همه کارگروه‌های این کمیته شامل ترویج و آموزش استفاده از محصولات ارگانیک، فعال‌تر عمل کنند.

تهیه گزارشی از سلامت محصولات باغی و میوه‌ای

در برنامه پنجم توسعه تکلیف شده، وزارت جهاد کشاورزی تا پایان برنامه ۲۵ درصد از اراضی کشاورزی ایران را تحت پوشش تولید محصولات سالم قرار دهد و با توجه به این‌که در حال حاضر تنها در ۵۰۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی محصولات سالم تولید می‌شود، باید هر ساله بر اساس برنامه‌ای ۱۵ هزار هکتار به این اراضی افزوده شود.

به گفته معاون مرکز سلامت و محیط کار وزارت بهداشت، علاوه بر بحث کشت محصولات ارگانیک و سالم اگر عرضه مستقیم محصولات باغی از مزرعه تا خانه‌های مردم مدت زمان لازم را طی کند،خطر سموم موجود در آن کمتر خواهد بود.

غلامی می‌گوید: «از آخرین باری که محصول سمپاشی می‌شود تا زمان مصرف باید با توجه به نوع محصول زمانی صرف شود که اغلب این اتفاق نمی‌افتد و سبب می‌شود محصول عرضه شده بیشتر از حد استاندارد آغشته به ترکیبات شیمیایی باشد.»

مدیرعامل سازمان میادین میوه‌وتره‌بار تهران نیز درباره گزارش میزان آلودگی میوه‌ها و محصولات پرمصرف به خبرنگاران می‌گوید: «از محصولات بهار سال گذشته ۱۴۴۰ نوع نمونه برداشت شده و مورد آزمایش‌های دقیق قرار گرفته است که سند آن تهیه شده است. همچنین در تابستان سال گذشته نیز ۴۴۰ نمونه از محصولات تابستان از نظر فلزات سنگین مورد آزمایش قرار گرفت که گزارشات آن به صورت سند موجود است. همچنین ۲۵ محصول پرمصرف که دارای بیشترین میزان آلودگی است، شناسایی شدند.»

به گزارش ایسنا، صفایی بدون این‌که نتیجه این گزارش‌ها را اعلام کند با وجود پرسش‌های متعدد خبرنگاران درباره نتایج این نمونه‌‌برداری‌ها و آزمایش‌ها هیچگونه آماری را اعلام نکرد.

او تنها به گفتن این موضوع اکتفا کرد که مصرف انواع آفت‌کش‌ها و کودهای شیمیایی باید فرهنگ‌سازی شود؛ چرا که مصرف مواد سالم جزو مطالبات مردم است و از تولیدکنندگان درخواست کرده‌ایم با استانداردهای ویژه وارد نمایشگاه ارگانیک شوند.

تشخیص محصولات ارگانیک

بر خلاف تصور عموم، اندازه محصولات و میوه‌های ارگانیک متعادل است و طعم و بوی طبیعی و مناسبی دارد که اتفاقا ملاک تشخیص میوه‌های ارگانیک از غیرارگانیک هم همین طعم و بوی طبیعی است مثلا پوست میوه‌های ارگانیک کاملا متناسب با نوع میوه بوده و چندان ضخیم نیست.

مطمئن‌ترین راه برای تشخیص، درج برچسب تایید سلامت همراه با لوگوی ملی استاندارد، روی محصول است.

چنین برچسبی باید تاییدکننده این مساله باشد که در تمام مراحل پرورش محصول، نظارت کارشناسی مورد تایید وزارت کشاورزی بر آن صورت گرفته است. همچنین امکان ردیابی محصول از طریق مبدا تولید درج شده روی برچسب ممکن باشد.

با این شرایط، معاون مرکز سلامت و محیط کار وزارت بهداشت توصیه می‌کند؛ محصولاتی نظیر گوجه و خیار را به شکل غیرگلخانه‌ای مصرف کنید.

به گفته غلامی، اصولا در میوه‌هایی که دارای پوست نازک هستند، نفوذ سموم و مواد شیمیایی بیشتر است و بهتر است این محصولات با پوست مصرف نشود.

مستوره برادران نصیری – گروه جامعه


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.