سلام و علیک خبرساز هیلاری کلینتون و منوچهر متکی، دو سال پیش در چنین روزهایی

۱۳م آذر ،

این روزها در حالی که هیلاری کلینتون وزیر امور خارجه آمریکا اعلام کرده که دولت آن کشور آماده گفتگوی دو جانبه با ایران است،یادآوری یک داستان تاریخی در این رابطه بد نیست که اتفاقا دو سال پیش در همین روزها رخ داد. آذر ۱۳۸۹ درهفتمین نشست امنیتی گفت‌وگوی منامه در بحرین، هیلا ری کلینتون و منوچهر متکی وزرای امور خارجه آمریکا و ایران پشت یک میز نشستند و فقط چند صندلی با هم فاصله داشتند.

به نوشته رسانه‌های ۱۴ آذر ۱۳۸۹،گفت وگوی کوتاه کلینتون و متکی در رسانه‌ها بازتاب گسترده‌ای داشت هرچند که در این زمینه خبرهای ضدونقیضی هم انتشار یافت. وزیر خارجه آمریکا گفت که تلاش کرده است با همتای ایرانی خود صحبت کند اما وی از این کار سرباز زده است. به گزارش رویترز، کلینتون که در بازگشت از بحرین، در هواپیما با خبرنگاران صحبت می کرد با اشاره به این که تلاش کرده است با «منوچهر متکی»، وزیر خارجه ایران صحبت کند، گفت که چند صندلی با هم فاصله داشتیم. ایشان مشغول دست دادن با دیگران بود، من با گفتن «سلام، آقای وزیر» تلاش کردم با وی صحبت کنم. ایشان مرا دید، ایستاد، و از من روی برگرداند. اما وزیر امور خارجه ایران در خصوص خبرها مطرح شده مبنی بر احوالپرسی وزرای خارجه ایران و آمریکا در اجلاس منامه، گفت: خانم کلینتون در زمان احوالپرسی من با پادشاه اردن ابتدا به من سلام کرد و من نیز بر اساس سنت اسلامی جواب سلام ایشان را دادم.البته این اولین بارنیست که مقامات ایران و آمریکا برسر یک میز می نشینند.اما این دیدار کوتاه نیز مورد توجه رسانه‌ها قرار گرفت.

خبرگزاری ایسنا در آن روز گزارش داد که هنگام سخنرانی کلینتون، متکی نیز در جمع مخاطبان حضور داشت اما تمایل اندکی به سخنرانی وی نشان داد و از نگاه کردن به سکوی سخنرانی خودداری کرد. در آن روز،متکی در پاسخ به خبرنگاری که لحن کلینتون در اجلاس منامه را آشتی جویانه توصیف کرد و از وزیر خارجه پرسید شما چگونه این لحن را توجیه می کنید؟ پاسخ داد: بیان این کلام که حق جمهوری اسلامی ایران در برخورداری از فناوری هسته ای از سوی کسانی که می گفتند ایران نباید به سوی انرژی هسته ای پیش برود یک گام به پیش است، البته این اذعان، اذعان به مقرراتNPT است اما باید این رویکرد گفتاری به رویکرد عملی تبدیل شود. ما اذعان به این حق را در آسمان‌ها نمی خواهیم بلکه در زمین می خواهیم. اما هیلاری کلینتون اعلام کرد که آمریکا به دنبال تعامل سازنده دربارهٔ برنامه هسته ای ایران است.

پیش از آن خبرگزاری آلمان از منامه گزارش داده بود: کلینتون در بخشی از این سخنرانی خطاب به هیات ایرانی گفت: ما امیدواریم که در نتیجه این نشست، که با حسن نیت در آن وارد می شویم، شاهد تعامل سازنده در رابطه با برنامه هسته ای شما باشیم. نزدیک به دو سال قبل رییس جمهور اوباما یک پیشنهاد صادقانه گفت وگو را به دولت شما داد، ما همچنان به آن پیشنهاد متعهدیم.

کلینتون ضمن تاکید بر احترام به استقلال، حاکمیت و تاریخ ایران گفت که جامعه بین المللی به تضمین‌های ایران دربارهٔ ماهیت صلح آمیز برنامه هسته ای اش در راستای تعهدات ایران تحت پیمان منع اشاعه هسته‌ای نیاز دارد.

وزیر امور خارجه آمریکا دربارهٔ گزارش اخیر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی دربارهٔ ایران نیز مدعی شد: متاسفانه، تازه‌ترین گزارش آژانس یک بار دیگر این موضوع را منعکس کرد که ایران تاکنون مسیری متفاوت را برگزیده است.

او افزود: ما می دانیم که ایران سرزمین تمدن‌های بزرگ بشری است و ملت ایران وارث آن سنت با پتانسیل بالایی برای ایفای نقش در جهانی است که ما با هم می‌سازیم و جهان نیز به نوبه خود از مشارکت کامل ملت ایران در حیات سیاسی، اجتماعی و اقتصادی منطقه نفع خواهد برد.

/۲۹۲۹

دانلود   دانلود


خبرآنلاین
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.