سلحشور سرانجام از اتهام سرقت ادبی تبرئه شد

۰۷م آذر ،

سینماپرس-گروه تلویزیون: فرج الله سلحشور کارگردان، تهیه کننده و نویسنده فیلم نامه سریال یوسف پیامبر که در دو سال اخیر پرونده دادگاه وی با «جلال الدین طاهری» درخصوص موضوع سرقت ادبی به سوژه اغلب رسانه های خبری تبدیل شده بود، امروز با برگزاری نشستی خبری اعلام کرد حکم نهایی دادگاه تجدید نظر صادر شده و با تبرئه وی پرونده سرقت فیلم نامه سریال «یوسف پیامبر» بسته شده است.

به گزارش خبرنگار تلویزیون سینماپرس، در نشستی که ظهر امروز با حضور خبرنگاران و وکلای فرج الله سلحشور در موسسه فرهنگی تبیان برگزار شد، وی اعلام کرد: در رأی نهایی دادگاه تجدید نظر که در ۱۶ آبان ماه سال جاری ،درخصوص شکایت«سید شهاب‌الدین طاهری موسوی» مبنی بر اقتباس از کتاب وی برای نگارش فیلمنامه سریال «یوسف پیامبر» صادر شده، فرج الله سلحشور از اتهام اقتباس فیلمنامه این سریال تبرئه شد.

با همکاری ۱۲ کارشناس فیلم نامه سریال «یوسف پیامبر» نوشته شده

فرج الله سلحشور در این نشست اعلام کرد: تحقیق و نگارش برای فیلمنامه سریال «یوسف پیامبر» با همکاری ۱۲ نفر از کارشناسان انجام شده و من به تنهایی در خانه به نگارش فیلم نامه مشغول نبوده ام که بخواهم از روی کتاب و اثر شخص دیگری کپی برداری کنم، از زمان آغاز نگارش فیلمنامه ۶ نسخه دست نویس گردآوری شده که همه این نسخه‌ ها در اختیار دادگاه قرار گرفته است.

سلحشور یادآور شد: آخرین نسخه دست نویس این فیلمنامه مربوط به پانزدهم اسفندماه سال ۱۳۸۰ است که تحویل سیمافیلم شده که تاریخ آن پیش از چاپ کتاب مورد نظر شاکی پرونده بود.

تنها سابقه هنری‌ طاهری حضور در مراسم ‌های عروسی در فیلم‌ها بوده است

وی با اشاره به اینکه بازی غیر منصفانه و ناجوانمردانه‌ای که از ۵ سال پیش بر علیه من آغاز شده بود به پایان رسید، ادامه داد: شهاب‌الدین طاهری که من را متهم کرده، به هیچ عنوان سناریونویس و فیلم‌نامه‌نویس نبوده و تا به حال فیلم‌نامه‌ای ننوشته است.

این کارگردان تلویزیون ادامه داد: طاهری پس از شکایت عنوان کرد که قرار منع تعقیب را قبول ندارد و اعلام کرد که ثابت می‌کند من از روی داستان او نوشته‌ام. متأسفانه در آن مقطع بعضی کارشناسان با عناد عنوان کردند که ۵۵ درصد از کتاب را بازبینی کرده‌اند و متوجه شدند که ۲۰ درصد از فیلم‌نامه نوشته کتاب بوده و تقلب شده است.

تشکیل تیم ۵ نفره از کارشناسان برای بررسی فیلم نامه«یوسف پیامبر»

وی از سیدمحسن هاشم زاده، سعید شاپوری، حبیب الله بهمنی و نادر طالب‌زاده به عنوان کارشناسان سینمایی نام برد که با انتخاب دادگاه و به عنوان کارشناسان رسمی فیلمنامه «یوسف پیامبر» و کتاب شاکی پرونده را مورد بررسی قرار دادند و به این نتیجه رسیدند که هیچ اقتباسی از کتاب مذکور در نگارش فیلمنامه صورت نگرفته است.

در ادامه این نشست، قربان نگاری از وکلای این پرونده نیز بیان کرد: در رای اولیه دادگاه، سلحشور از اتهام عرضه فیلمنامه بدون اجازه پدیدآورنده تبرئه شد و دادگاه تجدید نظر نیز رای نهایی را آبان ماه امسال صادر کرد.

به زودی بر علیه موسوی شکایت خواهم کرد

نگاری با بیان اینکه حکم دادگاه به استناد شهادت شهود، نظر هیات کارشناسی پنج نفره منتخب از سوی دادگاه و نیز اسناد موجود در پرونده صادر شده است، اظهار داشت: بر اساس این رای، داستان حضرت یوسف پیامبر قصه‌ای در میان مسلمانان و دیگر ادیان الهی است و به طور طبیعی امکان کار همزمان روی آن توسط چند محقق و نویسنده وجود دارد و این اقدام هیچ منع قانونی و عرفی ندارد.

وی ادامه داد: هیات کارشناسی پس از بررسی کتاب مورد نظر و فیلمنامه سریال در نظر کارشناسی خود آورده است که در بررسی‌های خود بر روی اثر طرفین به نکته ای برخورد نکرده‌است که برداشت یا سرقت ادبی سلحشور از اثر طاهری محسوب شود.

فعالیت ۱۷ نفر از صهیونیستی ها، ساواکی ها، توده ای ها و ماسون ها در حوزه فرهنگی

وی ادامه داد: ممکن است در بخش نظامی دشمن را خارج کرده باشیم اما در بخش فرهنگ دشمن حضور دارد تا به مسائل فرهنگی هنری ما نفوذ کند من می توانم نام ۱۷ نفر از صهیونیستی ها، ساواکی ها، توده ای ها و ماسون ها را نام ببرم که در مجموعه فرهنگی هنری و تلویزیون در حال فعالیت می باشند چون می‌دانند این عرصه گلوگاه انقلاب است و اگر گلوگاه را بزنند به انقلاب ضربه زده‌اند.

سلحشور با اشاره به شرایط ساخت سریال «یوسف پیامبر» گفت: در سریالی که ساختیم نشان دادیم که بازیگران آن سیگار نمی‌کشند و یا در پشت صحنه آن نمازخانه آقایان و خانم‌ها از هم جدا بود و در پشت صحنه این سریال نماز جماعت برگزار می‌کردیم حتی به اشخاصی که روزه می گرفتند جایزه می دادیم.

سریال حضرت موسی(ع) را در شهرک سینمایی دفاع مقدس می سازم

وی در پاسخ به اینکه گفته شده برای ساخت سریال حضرت موسی (ع) شهرکی سینمایی در ایوانکی گرمسار ساخته می گردد و پس از آن نیز از آن به عنوان منطقه گردشگری استفاده خواهد شد، اظهار داشت: اگر قرار باشد من بر روی سریال حضرت موسی (ع) کار کنم آن را در همان شهرک سینمایی دفاع مقدس که سریال حضرت یوسف را فیلم برداری کردم و چند لوکیشن دیگر در کنار آن فیلم برداری خواهم کرد و از ساخت چنین شهرکی بی اطلاعم، شاید از طرف سازمان صداوسیما قرار باشد این کار را انجام گیرد که من از آن اطلاعی ندارم.

وی در خصوص رقم هایی که به عنوان بودجه ساخت این سریال مطرح شده، توضیح داد: هنوز بودجه بندی برای ساخت سریال حضرت موسی (ع) انجام نشده و عددهایی که اعلام شده از طرف ما نیست.

انتهای پیام/ع.ت – ب. ب

انتهای خبر / شبکه خبری سینمای ایران/ کد خبر ۳۸۶۸۴


شبکه خبری سینمای ایران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.