سلطانخواه : سرمایه گذاری ۱۸۰۰ میلیاردی در اجرای ۲۲ طرح کلان فناوری ملی

یکشنبه ۱۷ اردیبهشت – ۰۲:۵۵:۵۸ ب.ظ

نظرات شما ارسال به دیگران چاپ بدون عکس چاپ با عکس
نظرات شما ارسال به دیگران چاپ بدون عکس چاپ با عکس
بزرگنمایی:  

خبرگزاری آریا – معاون علمی فناوری ریاست جمهوری و رئیس بنیاد ملی نخبگان گفت : این معاونت در ۴ سال گذشته در اجرای ۲۲ طرح کلان فناوری ملی ،‌ بیش از ۱۸۰۰ میلیارد ریال مشارکت و سرمایه گذاری کرده است .
به گزارش خبرگزاری آریا ، خانم سلطانخواه درخصوص اقدامات این معاونت در سال ۹۰ و تشریح برنامه های ان در سال ۹۱ افزود : در اجرای این طرح ها تاکنون بیش از ۵۰۰ جلسه کمیته اجرایی و شورای راهبردی تشکیل شده است .
وی گفت : شش طرح کلان ملی فناوری و نواوری و انعقاد ۹ قرارداد طرح تولید داور ذیل طرح کلان کسب دانش فنی و تولید داروها و همچنین ۴ قرار داد ساخت تجهیزات پزشکی در ذیل قرار داد کسب دانش فنی و طراحی ،‌ساخت و تولید تجهیزات پزشکی درکشور در سال ۹۰ منعقد شده است .
معاون علمی فناوری ریاست جمهوری افزود : این طرحها با نهادها و سازمانهای مختلف منعقد شده تا از توانمندی های علمی و فنی بخش های دولتی و خصوصی برای رفع نیازهای فعلی و اینده کشور استفاده شود .
وی با اشاره به برنامه های این معاونت در سال ۹۱ گفت : بررسی امکان اجرای حداقل بیست طرح جدید کلان ملی فناوری و نواوری تا مرحله عقد قرار داد از جمله این برنامه هاست که عناوین طرحها پس از عقد قرار داد اعلام می شود .
سلطانخواه در ادامه بهره برداری کامل یا مرحله ای از حداقل هشت طرح ملی فناوری و نواوری از جمله شبکه ملی فرهنگ ، راه اندازی مرکز هوانوردی عمومی ، داروهای وارداتی ،‌رادیو داروها ، داروهای دام و طیور تجهیزات پزشکی وشناورهای تحقیقاتی و همچنین بهره برداری از مرحله نخست طرح کلان ملی فناوری راه اندازی شبکه گرید ملی (‌طراحی ،‌ساخت ،‌راه اندازی ابررایانش و اتصال انها در حداقل ۱۴ دانشگاه کشور ) را از جمله برنامه های امسال این معاونت دانست .
وی با اشاره به طرح های کلان ملی فناوری مصوب و در حال اجرا گفت : تولید رادیو داروها ، طراحی ، پیاده سازی و راه اندازی شبکه ملی ابررایانش ایران ( ابررایانه ملی -گرید ملی ) ،‌طراحی ، ساخت و راه اندازی رصد خانه ملی ،‌ طراحی ، ساخت و بهره برداری از از شناور تحقیقاتی اقیانوس پیما از جمله این طرح هاست .
سلطانخواه در خصوص طرحهای کلان ملی فناوری بهره برداری شده در سال ۹۰ گفت : کسب دانش فنی و تولید ۶ نوع داور و ماده اولیه وارداتی ، کسب دانش فنی ۷ نوع رادیو دارو ،‌دستیابی به دانش فنی طراحی وساخت ماشین الات کشاورزی طراحی و ساخت ابررایانه ملی امیرکبیر ،‌دستیابی به دانش فنی و فناوری فراوری سلول های جنینی با هدف درمان بیماری های صعب العلاج ،‌کسب و انتقال دانش فنی تولید فراورده های دارویی دام و طیور و قطع وابستگی به محصولات خارجی از جمله این طرح هاست .
وی در خصوص طرح رصد خانه ملی گفت : این طرح بسیار مهم از مصوبات شورای عالی پژوهش کشور در سال ۷۸ بوده است که سالانه برای ان بودجه ۲۰۰ میلیون تومانی می دادند که صرف طرحهای مطالعاتی می شد .
معاون عملی و فناوری ریاست جمهوری افزود : با پرداخت اعتبار ۷ و نیم میلیارد تومانی در سال ۸۸ ساخت این رصدخانه روند خوبی گرفته است .
سلطانخواه گفت : آینه رصدخانه در حال ساخت است و قول داده شده که زمستان ۹۱ وارد ایران شود و امیدواریم اولین نورگیری رصدخانه در سال پایانی دولت دهم انجام شود.
وی افزود : در تلاشیم در تابستان ۹۲ ساختمان محل استقرار اینه این رصد خانه ساخته شود و برای حمایت جدی تر ، این طرح در پروژه های مهر ماندگار قرار گیرد .

کد خبر: ۲۰۱۲۰۵۰۶۱۴۵۵۵۸۳۶۷


خبرگزاری آریا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.