سلطان قابوس؛ اولین میهمان خارجی رئیس دولت یازدهم

اسفند ۱۴۰۲

“سلطان قابوس” سلطان عمان به عنوان اولین میهمان خارجی حجت‌الاسلام و المسلمین دکتر حسن روحانی رئیس‌جمهوری اسلامی ایران فردا(یکشنبه) وارد پایتخت کشورمان تهران می‌شود.

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران، سلطان قابوس، سلطان عمان به عنوان اولین میهمان خارجی رئیس جمهور کشورمان فردا(یکشنبه) در رأس هیئتی بلندپایه  به تهران سفر می‌کند.
 
بر اساس این گزارش “حسین امیرعبداللهیان“، معاون عربی و آفریقای وزارت امور خارجه که پیش از این، از سفر سلطان قابوس به تهران خبر داده بود، این سفر را در راستای تحکیم مناسبات دوجانبه و رایزنی‌های منطقه‌ای عنوان کرد.
 
سلطان قابوس در این سفر علاوه بر دیدار با رئیس جمهور کشورمان با مقام معظم رهبری و دیگر روسای قوا نیز دیدار خواهد کرد.
 
بر این اساس “سیدعباس عراقچی” سخنگوی وزارت امور خارجه نیز دربارهٔ سفر سلطان قابوس به ایران گفت: پس از انتخاب دکتر روحانی به عنوان رئیس جمهوری اسلامی ایران، سلطان عمان پیغام داده بود که علاقه‌مند است اولین مهمان خارجی وی باشد.
 
وی افزود: ایران و عمان در دو سوی خلیج فارس می باشند و همواره همکاری نزدیکی با یکدیگر داشته‌اند. دولت عمان نیز همیشه نسبت به ایران احساسات برادرانه خود را نشان داده و این مسئله را در عمل ثابت کرده است.

** سلطان قابوس کیست؟

“قابوس بن سعید” سلطان کشور پادشاهی عمان است؛ وی زاده شهر صلاله و  چهاردهمین فرد در زنجیره مستقیم سلاطین خاندان “آل‌بوسعید” به شمار می‌رود.

لقب وی در میان اعراب “جلاله السلطان المعظم قابوس بن سعید آل سعید” به معنی “اعلی‌ حضرت سلطان بزرگ قابوس فرزند سعید از خاندان سعید” است.  
 
سلطان قابوس مراحل اولیه تعلیم خود را در صلاله آغاز کرد؛ وی در سن ۱۶ سالگی به دستور پدرش سلطان سعید بن تیمور به انگلستان فرستاده شد و به مدت دو سال در فرهنگستان نظامی سلطنتی سندهرست آموزش دید.

سلطان قابوس در تشکیلات ستاد ارتش آلمان غربی نیز خدمت کرد و پس از بازگشت از آلمان دوره علوم مدیریت حکومتی را در انگلستان گذراند؛ سپس به زادگاه خود بازگشت.

وی پس از بازگشت به عمان در مدت شش سال به خواندن دربارهٔ تاریخ و تمدن سرزمین عمان و دین اسلام پرداخت.
 
سلطان قابوس در سال ۱۹۷۰ میلادی و پس از برکناری پدرش “سلطان سعید بن تیمور آل بوسعید” از پادشاهی، بر مسند حکومت نشست و لقب سلطان قابوس بن سعید سلطان عمان گرفت و از شهر صلاله به مسقط نقل مکان کرد؛  پدر سلطان قابوس در سال ۱۹۷۲ میلادی درگذشت.
 
سفیر سابق ایران در عمان:  توسعه روابط با مسقط در اولویت دیپلماسی کشورمان قرار دارد

بر اساس این گزارش حسین نوش‌آبادی سفیر سابق ایران در عمان در رابطه با سفر سلطان قابوس به تهران اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران روابط خود با کشورهای حوزه خلیج فارس را در چارچوب سیاست خارجی خود که مبنی بر توسعه روابط با همسایگان و اولویت با کشورهای اسلامی است در چارچوب تأکیدات مقام معظم رهبری دنبال می‌کند و در همین راستا نیز توسعه روابط با مسقط در اولویت کشورمان قرار دارد.
 
وی با بیان اینکه موقعیت جغرافیایی دو کشور ایران و عمان سبب شده پیوندهای قوی‌تری با یکدیگر داشته باشیم، اظهار داشت: پیوندهای دو کشور در حفظ و ثبات خلیج فارس ، پیوندهای تاریخی و قرابت‌های خونی سبب شده روابط روز به روز گسترش پیدا کند.

نوش‌آبادی با تأکید بر اینکه سفرها در سطح مقامات می‌تواند بر عمق روابط بیافزاید ، تصریح کرد: خوشبختانه طی دو دهه قبل هر روز شاهد توسعه روابط بوده‌ایم؛ در این راستا ۱۴ کمیسیون مشترک اقتصادی بین ایران و عمان برگزار شده است که سیزدهمین کمیسیون در سال ۸۹ در مسقط و چهاردهمین آن سال قبل در تهران برگزار شد.

انتهای پیام/


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.