سلطه غیبی اولیا در برزخ+پاسخ به برخی شبهات وهابی‌ها

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج وابسته به بعثه مقام معظم رهبری، علم و سلطه غیبی اولیا عنوان کتابی از سلسله مباحث وهابیت‌شناسی به قلم علی اصغر رضوانی است که با تدوین پژوهشکده حج و زیارت و به همت مؤسسه فرهنگی هنری مشعر منتشر شده است. یکی از مسائل اختلافی بین وهابیان و دیگر مذاهب اسلامی، علم غیب اولیا و سلطه غیبی و تکوینی آنان در دنیا و عالم برزخ است که وهابیان آن را انکار کرده‌اند، از این‌رو تعامل بین دنیا و برزخ را قبول ندارند و معتقدند اموات حتی اولیا، از آنچه در این دنیا اتفاق می‌افتد، بی‌خبرند و از کسانی که به آنان توجه کرده و چیزی می‌خواهند اطلاع ندارند.

این کتاب از آنجا که وهابیان معتقدند استغاثه و توسل به اولیای خدا معنا ندارد، بر آن است این موضوع را تحت عنوان علم غیب و سلطه غیبی اولیا در دو فصل بررسی کند که تعریف غیب، حقیقت نوریه پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله، بررسی غیب‌های اختصاصی، علم غیب اولیا در عالم برزخ مهم‌ترین مطالب فصل نخست آن را تشکیل می‌دهد. در فصل دوم که سلطه غیبی اولیا مطرح می‌شود، خواننده ابتدا با فتاوای وهابیان در این زمینه آشنا می‌شود و با شناخت آثار قرب الهی همچون تسلط بر نفس، بینش خاص، نفی خواطر، تصرف در جهان طبیعت، تصرف غیبی پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و تصرفات غیبی اهل بیت علیهم السلام به کرامات و تصرفات غیبی اولیا پی می‌برد.

سلطه غیبی اولیا در برزخ عنوان دیگری از این کتاب است که به بیان نحوه تأثیرگذاری اولیا در برزخ، صدور امور خارق العاده از اولیا در برزخ، نحوه حیات ارواح اولیا در برزخ، ارتباط صحابه با روح پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله در عالم رؤیا، امکان خلقت صور مثالیه از سوی اولیا و احاطه روح پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله می‌پردازد.

بخشی از این کتاب در تبیین علم غیب اولیا با استناد به حکم عقلی آورده است: «اولیای الهی اگر در زمان حیاتشان علم غیب داشته‌اند، این علم غیب را از طریق نفس داشته‌اند نه بدن، نفسی که مجرد بوده و بعد از عروض مرگ بر بدن و جدا شدن از آن باقی است و آثار زمان حیاتش را در افقی وسیع‌تر دارد».

این نوشتار در تبیین امکان رؤیت یک شخص در چند مکان آورده است: «امکان دارد که روح پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله را اشخاص متعددی در مکان‌های مختلف در یک لحظه مشاهده کنند، به این‌که خداوند متعال برای شخصی مانند پیامبر یا دیگر اولیا اجسام مثالی متعددی را مسخّر گرداند و با این کار تکثر جزئی لازم نمی‌آید که نزد علمای منطق محال شمرده شده است، زیرا مناط وحدت و تعدد، روح است و با وحدت، روح شخص نیز واحد است گرچه اجسام تکثر می‌یابد».

۶۰۶۰

دانلود   دانلود


خبرآنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.