سلول‌های بنیادی، امیدی تازه برای بیماران مبتلا به پارکینسون

نوشته شده در تاریخ ۱۸/آبان/ – ۱۲:۱۳ و در سرویس اخبار پزشکی ممتاز نیوز

پژوهشگران سوئدی خبر از پیشرفتی عمده در درمان پارکینسون داده‌اند

خبرگزاری : پژوهشگران سوئدی در این هفته خبر از پیشرفتی عمده در درمان بیماری پارکینسون از طریق سلول‌های بنیادی داده‌اند.

 به گزارش خبرنگار گروه پزشکی خبرگزاری آنا به نقل از واشنگتن پست، پژوهشگران دانشگاه لوند سوئد کشف کرده‌اند که وقتی سلول‌های بنیادی جنین را به سلول‌های عصبی که دوپامین تولید می‌کنند، تبدیل و به مغز موش‌ها تزریق می‌کنند، آسیب ناشی از بیماری در مغزشان درمان می‌شود.

بیش از سی سال است که سلول‌های بنیادی بزرگترین امید علم پزشکی بوده‌اند. با توجه به توانایی سلول‌های بنیادی در تبدیل شدن به هر نوع سلولی در بدن، محققان فکر می‌کردند که این سلول‌ها  می‌توانند راه درمان و حتی شاید درمان قطعی هر نوع بیماری از صدمات ستون فقرات تا تاسی سر باشند.

پیشرفت در بیشتر زمینه‌های این تحقیقات بسیار آهسته صورت گرفته است، تا این هفته که پژوهشگران سوئدی پیشرفتی عمده در درمان پارکینسون به وسیله سلول‌های بنیادی را گزارش داده‌اند. در حالی که این روش درمان فقط روی موش‌ها انجام شده است، این پژوهشگران به سرپرستی مالین پارمر، استاد فارماکولوژی در دانشگاه لوند، بر این باورند که نتایج به دست آمده  به اندازه کافی امیدوار کننده هستند که در ظرف چند سال آینده به آزمایش‌های بالینی در انسان بینجامند.

تخمین زده می‌شود که پارکینسون، بیماری مهلک سیستم عصبی مرکزی، ۷ تا ۱۰ میلیون نفر را در دنیا تحت تاثیر می‌گذارد. مایکل جی فاکس بازیگر مبتلا به پارکینسون است و یکی از بنیانگذاران شرکت گوگل، سرژ برین، ژن مستعد ابتلا به این بیماری را دارد. هر دو نفر علاوه بر آن‌که از شهرت خود برای آگاهی بخشیدن در مورد این بیماری استفاده کرده‌اند، میلیون‌ها دلار نیز برای پیشبرد تحقیقات اهدا کرده‌اند.

بیماری پارکینسون به‌علت از دست رفتن سلول‌های تولید کننده دوپامین در مغز که وظیفه کمک به تنظیم حرکت و احساسات را دارند، ایجاد می‌شود. محققان در دانشگاه لوند کشف کرده‌اند که وقتی سلول‌های بنیادی جنین به سلول‌های عصبی که دوپامین تولید می‌کنند، تبدیل و به مغز موش‌ها تزریق می‌کنند، اتفاق قابل توجهی رخ می‌دهد. به نظر می‌رسد که روند آسیب ناشی از بیماری معکوس می‌شود.

پژوهشگران بر این باورند تحقیقات آنان «دقیق» بوده است و همچنین اشاره کرده‌اند که برای «یک رشته مسائل حیاتی» نیاز به بررسی دوباره قبل از انجام این آزمایش بر روی انسان‌ها  دارند. برای مثال آنها نیاز دارند که مطمئن شوند، سلول‌ها به کار خود در مدت زمان طولانی همان طور که انتظار می‌رود ادامه می‌دهند یا خیر.

منبع: واشنگتن پست
ترجمه: هانا حیدری

انتهای پیام/

خبرگزاری آنا – اجتماعی
باز نشر: سایت خبری تحلیلی ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.