“سمندریان” از پرگویی‌های روشنفکرمآبانه پرهیز می کرد

به مناسبت سومین روز درگذشت استاد حمید سمندریان؛

حسین مسافر آستانه می گوید:”حمید سمندریان” بازبانی بسیار ساده،صمیمی و در عین حال دراماتیک در آموزش دانشجویان همیشه از پرگویی‌های روشنفکرمآبانه پرهیز می‌کرد.

حسین مسافر آستانه،کارگردان تئاتر و مدیر اسبق مرکز هنرهای نمایش درخصوص ضایعه در گذشت استاد “حمید سمندریان” و مقام وی در عرصه تئاتر به خبرنگار بخش تئاتر باشگاه خبرنگاران گفت:استاد حمید سمندریان به عنوان معلم بزرگ تاریخ تئاتر کشور نقش موثروماندگاری داشت.
وی افزود: صرف نظر از آثاری که وی به عنوان کارگردان اجرا کرده و هر یک دنیایی از تجربه بود ویژگی اخلاقی وی تاثیرگذاری زیادی داشت.
مسافر آستانه تصریح کرد:  سمندریان بوسیله خود تئاتر،تئاتر را آموزش می‌داد و از پرگویی‌های روشنفکرمآبانه پرهیز کرد.
وی اظهار داشت:او همیشه سعی داشت با زبان بسیار ساده و درعین حال دراماتیک و در کنار صمیمیتی که همیشگی‌اش دانشجویانش را آموزش دهد.
وی ادامه داد:مهر استاد سمندریان همیشه به اشکال مختلف از سوی او ارائه می‌شد که گاه با تندخویی گاه با شوخی و گاه با جدیت بسیار همراه بود.
مسافر آستانه بیان داشت:تمامی کسانی که از نزدیک با او همکاری داشتند و شاگر او بودند مورد مهر و محبت او قرار می‌گرفتند.به نظرم ویژگی‌های اخلاقی وی تاثیر بیشتری برای انتقال مفاهیم علمی و خلاقیت‌های هنری داشت.
وی افزود:او هیچ‌گاه “متکلم وحده” نبود و سعی می‌کرد با طرح مباحثی دانشجو را به چالش وادار کند و از این طریق او را به نتیجه‌های خلاقانه جدیدی نزدیک کند.
آستانه گفت:سمندریان هیچ گاه سعی نمی‌کرد از معلومات تکراری و از پیش تعیین شده استفاده کرده و آن‌ها را بازگو کند،دانشجویان از هر قشر وسلیقه‌ای به راحتی می‌توانستند با وی ارتباط برقرار کنند واز او درس بگیرند.
وی خاطرنشان کرد:او به همراه خود دانشجو را وادار به  فکر کردن می‌کرد و هرچه از او به جا مانده تحلیل‌های شخصی او است که در لحظه خلق می‌شده است./ه


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.