سمند ۴۵ میلیونی ، پراید ۳۲ میلیونی

۲۰ آبان ،

بیراهه ای که خودروسازان در چهار سال قبل رفته اند نتیجه ای جز کاهش شدید تولید و افت کیفیت نداشته است.

به گزارش تفسیری خبرنگار بازار باشگاه خبرنگاران وضعیت صنعت خودروسازی کشور مساعد نیست و این در حالی است که مسند نشینان در جاده مخصوص توپ را به آن سوی مرزها انداخته و تلاش دارند دلایلی جز بی تدبیری را در این مسیر برجسته نشان دهند.

هر چند در باب نشانه های این بی تدبیری بسیار می توان سخن گفت و اگر مجالی باشد وظیفه رسانه های حرفه ای  کشور است که به آن بپردازند اما وضعیت نابسامان صادرات خودرو کشور می تواند تنها نشانه ای از این امر باشد.

این گزارش تفسیری حاکی است که با فرض صادرات هر سمند به قیمت ۱۴ هزار دلار و پراید ۱۰ هزار دلار و در نظر  گرفتن دلار بازار آزاد قیمت ریالی هر سمند حدود ۴۵ میلیون تومان و هر پراید ۳۲ میلیون تومان خواهد شد.

این قیمت ها در سالهای قبل شاید تخیلی و فضایی بود اما واقعیت این است که مدیران ارشد خودروسازی کشور و آنان که مدیریت صنعت خودرو را در ساختمان های مجلل خیابان سمیه و ولیعصر به عهده دارند وقت خود را در این سالها صرف مسایل سیاسی و غیر اقتصادی کرده اند.

شاید کمتر کسی به ذهنش خطور کند سمند را می توان به قیمت ۴۵ میلیون تومان صادر کرد و اگر تنها فرض کنیم در یک سال ۵۰ هزار خودرو سمند آن هم تنها به کشور های همسایه صادر شود درامدی در حدود ۲ هزار و ۲۵۰ میلیارد تومان نصیب ایران خودرو خواهد شد و این در حالی است که قیمت همه شده یک سمند مسلما به ۲۰ میلیون تومان هم نخواهد رسید که به این ترتیب اگر مسولان ارشد ایران خودرو باب صادرات خودرو در سال های اخیر را نمی بستند ،اکنون این شرکت تنها از صادرات خودرو بیش از ۲ هزار میلیارد تومان درآمد داشت که با توجه به تحولات ارزی بخش زیادی از آن سود این شرکت می تواند باشد.

البته این موضوع برای دیگر خودرو ساز کشور نیز صادق است.

حال خودروسازان باید به این سوال پاسخ دهند که چرا صنعت خودرو از این درآمد افسانه ای محروم شده است.


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.