سمپوزیوم‌ها چطور بین‌المللی شدند

هنر > تجسمی– در تاریخ برپایی سمپوزیوم، اروپا و آمریکا همواره پیشتازان برگزاری سمپوزیوم‌های بین‌المللی برای انتقال فرهنگ خود هستند به‌طوری که نخستین سمپوزیوم مجسمه‌سازی دنیا در اتریش برگزار شد و شش سال بعد از آن، شهرهای آمریکا هم به جمع برگزارکنندگان سمپوزیوم‌های بین‌المللی پیوستند.

جنبش برگزاری سمپوزیوم‌های بین‌المللی مجسمه‌سازی برای نخستین‌بار توسط «کارپرنت» مجسمه‌ساز اتریشی در سال۱۹۵۹ رهبری شد. برگزاری این نوع سمپوزیوم همچنین از دوران تنش‌های مربوط به جنگ سرد هم ریشه می‌گیرد به‌طوری که گفتمان میان فرهنگ‌ها در آن دوران نیاز خود را بر پایه ارتباط فرد به فرد شکل داد.

ایندیانا، آمریکا

۱۰دوره از سمپوزیوم مجسمه‌سازی ایندیانا که به‌طور سالانه برگزار می‌شود سپری شده و قرار است دوره یازدهم در سال‌جاری میلادی برپا شود.هدف از برگزاری سالانه این سمپوزیوم معرفی سنگ آهک ایندیانا به‌عنوان ابزاری برای مجسمه‌سازی است. این جشنواره سالانه در فضای محدودی از کارخانه‌های سنگ‌سازی ایندیانا برگزار می‌شود. این شهر به‌خاطر سنگتراشی و حجاری روی سنگ در سراسر آمریکا معروف است. این سمپوزیوم از تمام سنگتراشان از سطوح ابتدایی تا استادی برای حضور در این جشنواره سالانه دعوت می‌کند. در بخش‌های مختلف این سمپوزیوم امکان برگزاری جلسات سخنرانی و نمایش اسلایدهای مربوط به مجسمه‌سازی وجود دارد.

گریس، فرانسه

نخستین سمپوزیوم بین‌المللی مجسمه‌های مرمری در سال ۲۰۰۵در شهر گریس فرانسه برگزار شد. ابتکاری که در این سمپوزیوم به‌کار گرفته شده تعامل و همکاری شهر «کارار»ی ایتالیا در برگزاری این سمپوزیوم بین‌المللی است چرا که این شهر ایتالیایی با شهر گریس فرانسه خواهرخوانده است. موضوع سمپوزیوم دوم «گل‌ها و رایحه‌ها»ست و قرار است سنگ مرمر مورد نیاز برای مجسمه‌های این سمپوزیوم از شهر کارار ایتالیا تأمین شود. مجسمه‌سازان باید در طول ۱۷روز کارهای مرمری خود را ارائه کنند که به بهترین کار سه هزار یورو جایزه تعلق می‌گیرد.

بروکل ان شافت، هلند

نهمین دوره سمپوزیوم بین‌المللی مجسمه‌سازی سال گذشته در شهر «بروکل ان شافت» هلند برگزار شد. در سال ۱۹۹۰این سمپوزیوم توسط گروهی پنج نفره از مجسمه‌سازان هلندی شکل گرفت. نخستین و دومین سمپوزیوم در سال‌های ۱۹۹۱و ۹۲برگزار شد که از ۱۹۹۲ به بعد مقرر شد هر دوسال یک‌بار برپا شود. یکی از ویژگی‌های این سمپوزیوم برپایی نمایشگاه جانبی برای آثار ارائه شده است. در این سمپوزیوم، شرکت‌کنندگان اطلاعات مربوط به فرهنگ و زندگی اجتماعی کشور خود را به یکدیگر معرفی می‌کنند. در طول ۱۵سال برگزاری سمپوزیوم صدها مجسمه‌ساز از تمام دنیا در این سمپوزیوم شرکت‌کردند. در سال‌های برگزاری سمپوزیوم، نمایشگاهی از آثار مجسمه‌سازان بلژیکی و هلندی در این شهر مرزی کشور هلند برپا می‌شود. حداکثر شرکت‌کنندگان در هر سمپوزیوم طبق مقررات آن ۱۶مجسمه‌ساز است.

کالیفرنیا، آمریکا

پنجمین سمپوزیوم سالانه مجسمه‌سازی کالیفرنیا آوریل ۲۰۰۷در سواحل کالیفرنیای آمریکا برگزار شد. در این سمپوزیوم مانند دوره‌های قبل دو اتاق به‌طور مجزا برای کارهای سنگی و فلزی درنظر گرفته شده البته کارهای گلی هم می‌توانند شرکت کنند.در این سمپوزیوم، به هر شرکت‌کننده این فرصت داده می‌شود تا در کنار ۶۰تا ۷۰مجسمه‌ساز با تجربه‌ها و مهارت‌های گوناگون قرار گیرد. دواستودیو هم برای انجام سخنرانی در محل برگزاری سمپوزیوم پیش‌بینی شده است.

ایرلند، پارک‌لند

در این سمپوزیوم چهار نفر از ایرلند و دو نفر از سایر کشورها حضور داشتند. این سمپوزیوم توسط جامعه مجسمه‌سازی ایرلند برپا شد. ۶۰دانشجوی مجسمه‌سازی برای آشنایی با فعالیت این سمپوزیوم در آن حضور پیدا کردند.


RSS
بازنشر: ممتازنیوز

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.