سناریوی بعدی درباره سوریه رونمایی شد

سناریوی جدید نشست پاریس بر فشار نظامی از داخل سوریه از رهگذر کمک مالی و لجستیکی به تروریستها وسپس درگیرکردن نیروهای سوریه در مرزهای مشترک ترکیه با این کشور خواهد بود.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران ، سوریه بیش از شانزده ماه است که به سبب فعالیتهای خشونت آمیز گروههای مسلح مورد حمایت غربی ها و رژیمهای عربی همسو با ناآرامی ها و بی ثباتی و ناامنی روبرو است.

حامیان این گروهها یعنی غربی ها و رژیمهای عربی همسو و ترکیه که اهدافی فراتر از ادعاهای نخ نما شده ای همچون دموکراسی، حمایت از مردم سوریه و … دارند، با تشکیل گروهی که بر آن نام “دوستان مردم سوریه” گذاشته اند و یارگیری در سطح جهانی درصددالقای این مسئله هستند که مواضع آنها، مواضع جامعه جهانیاستکه در خصوص سوریه اتفاق نظر دارند و به نوعی به اقدامات مداخله جویانه و خرابکارانه خود مشروعیت ببخشند.

غربی ها از حربه جامعه جهانی و واژه های دهن پرکنی مانند دموکراسی، آزادی و … برای پیشبرد اهداف خصمانه خود علیه کشورهایی که با مواضع آنها و رژیم صهیونیستی همسو نیستند، بهره می گیرند.

در خصوص سوریه، آنها از همان ابتدا که ناآرامی ها به شکل هدفمند در این کشور از درعا آغاز شد، رویکرد خصمانه خود را نمایان کردند؛ با وجود که در سوریه بارها تظاهرات گسترده مردمی در حمایت از نظام این کشور و مخالفت با دخالتهای خارجی برگزار شد، اما غربی ها و رژیمهای عربی همسو با حمایتهای گسترده مالی و تسلیحاتی از گروههای مخالف و حتی اعزام افراد مسلح و مزدور به سوریه، عرصه را بر مردم این کشور تنگ کرده و همچنان به این مواضع تنش آمیز خود ادامه می دهند.

اجلاس موسوم به دوستان سوریه کهبانیان آن مدعی هستند، درظاهربا نامحمایت از مردم سوریه برگزار می شود، اما در عمل با حمایت آشکار از گروههای مسلح و اقدامات خشونت آمیز آنها و مخالفت با اقدامات ارتش سوریه در سرکوب گروههای خشونت طلب و تروریستی به پایان می رسد تا دروغ بودن ادعاهای غربی ها، اعراب همسو و ترکیه مبنی بر حمایت از مردم سوریه بیش از پیش نمایان شود.

جمعه شانزدهم تیرماه،شرکت کنندگان در نشست ضد سوری پاریس موسوم به دوستان سوریهدر بیانیه پایانی خود خواستار تشدید تحریمها علیه سوریه، افزایش حمایتها از گروههای مخالف و تصویب قطعنامه ای بر اساس فصل هفتم منشور سازمان ملل متحده شدند.

نکته تکراری در نشست پاریس همانند نشستهای تونس و استانبول، درخواست کناره گیری بشار اسد رئیس جمهوری سوریه بود.

این بیانیه بر گسترش تحریمهای سوریه و فعال کردن آن تاکید کرده است که با ادعای غربی ها و اعراب همسو مبنی برحمایت از مردم سوریه تناقض دارد.

این بیانیه اعلام کرده است تمام مسئولان وقوع جنایات در سوریه باید مورد بازخواست قرار گیرند، اما به نقش گروههای مسلح در این جنایات و ادامه خشونتها اشاره نکرده است.

وزیر امور خارجه فرانسه با بیان اینکه مخالفان به خاطر آزادی خود در سوریه می جنگند، اقدامات خشونت آمیز آنها را توجیه کرد.

وی با وجود حمایتهای گسترده از مخالفان سوری ادعا کرد ما از نظامی کردن بحران سوریه حمایت نمی کنیم.

هیلاری کلینتون وزیر امور خارجه آمریکا نیز با حمایت مجدد از گروههای خشونت طلب در سوریه در عین حال مدعی شد که غربی ها برای نظامی کردن بحران سوریه تلاش نمی کنند.

کلینتون در ادامه دخالتهای آشکار خود در امور سوریه و تعیین تکلیف برای مردم این کشور ادعا کرد هر دولت انتقالی که در سوریه تشکیل شود بدون حضور اسدو طرفدارانش شکل خواهد گرفت.

مخالفان سوری امیدوارند تحریمهایی بر اسد تحت فصل هفتم منشور سازمان ملل متحد وضع شود، این بند گزینه نظامی را در خود دارد.

ارائه گزارشهایی یکسویه از طرف گروههای مخالف سوری در نشست به اصطلاح دوستان ملت سوریه در پاریس نکته قابل تاملی بود، چرا که بانیان این نشست، دقیقا بر اساس این گزارشهای غیرواقعی و جانبدارانه و یکسویه به طرح ادعاها و اتهامات گذشته علیه نظام سوریه و تلاش برای موجه نشان دادن اقدامات خصمانه خود پرداختند.

شبکه العربیه پیش از نشست، به طور مستقیم دیدار رئیس جمهوری فرانسه با سرکردگان گروههای مخالف سوری در پاریس را پخش می کرد که آنها از روی نقشه هایی که از وضعیت میدانی سوریه تهیه کرده بودند و البته با جانبداری و یکسویه نگری کامل تلاش کردند تا غربی ها را برای تصویب قطعنامه شدیدتری در شورای امنیت تحریک کنند.

تشابه شگفت انگیز متن سخنرانیاکثریتشرکت کنندگان در نشست ضد سوری، مواضع کاملا همسو و هماهنگ(البته تعداد اندکی از شرکت کنندگان مانند وزیرامور خارجه الجزایر خواستار حمایت از اصل گفتگو میان همه طرفها در سوریه شد)، غیبت بان کی مون دبیرکل سازمان ملل متحد که خشم وزیر امور خارجه امارات را هم به دنبال داشت، غیبت سئوال برانگیز سعود الفیصل وزیر امور خارجه عربستان که سئوالات زیادی را درباره علت عدم حضور وی مطرح کرد(فیصل معاون خود را به پاریس فرستاده بود) و اصرار بیش از حد گروههای مخالف سوری و نمایندگان عربستان وقطر بر ضرورت دخالت نظامی در سوریه(با تکیه بر فصل هفتم)از نکات قابل توجه نشست ضد سوری پاریس بود.

نکته قابل توجه دیگر نشست پارسی، نگرانی شدید غربی ها و اعراب همسو از ادامه شکاف و دودستگی میانگروههای مخالف سوری بودکه به ویژه در سخنان مقامات غربی از جمله هیلاری کلینتون وزیر امور خارجه آمریکا نمایان بود.

از سوی دیگر، کوفی عنان نماینده مشترک سازمان ملل متحد و اتحادیه عرب در امور سوریه در گفتگویی با یک رسانه انگلیسی گفته است در رقابت ویرانگر میان روسیه و قدرتهای غربی و رژیمهای عربی همسو، تنها طرفی که ضرر می کند، سوریه است.

اظهارات عنان به نوعی نشان دهنده نگرانی وی از مواضع منفی و تنش زا در خصوص سوریه و تلاشهای تخریبی برخی کشورها برای به شکست کشاندن طرح شش ماده ایدبیرکل سابق سازمان ملل متحداست.

عنان در گفتگو با گاردین از غربی ها و روسیه خواسته است به تبادل اتهامات میان یکدیگر پایان دهند، وی همچنین درباره پیامدهای شعله ور شدن آتش جنگ داخلی در سوریه و خطر گسترش دامنه درگیریهای موجود به کشورهای همسایه در صورت پایان نیافتن آنچه رقابت ویرانگر میان روسیه و غربی ها و رژیمهای عربی همسو خوانده، هشدار داده است.

وی با بیان اینکه تصمیمی برای استعفا از ماموریتش که هدف از آن برقراری ثبات در سوریهاست، ندارد.

عنان رقابتهای موجود میان غربی ها و روسیه در خصوص سوریه را سبب از بین رفتن تلاشها برای حل بحران موجود در این کشور دانسته است.

وی با تاکید بر ضرورت فشار غربی ها و دیگر طرفها(رژیمهای عربی مانند عربستان و قطر) بر گروههای مخالف برای پایبندی به طرح عنان، خواستار نقش آفرینی ایران در این زمینه نیز شد.

شیپور جنگ در نشست پاریس “حسن هانی زاده” کارشناس مسائل بین الملل درباره آینده سوریه پس از نشست ضد سوری پاریس به مهر می گوید : نشست پاریس برای بررسی آخرین وضعیت بحران سوریه، اگر چه خارج از چارچوب سازمان ملل متحد تشکیل شد، اما ظاهرا شیپور جنگ توسط فرانسوا اولاند رئیس جمهوری فرانسه به صدا درآمد.

در این نشست نمایندگان ۱۰۷ کشور از سراسر جهان و گروه های اپوزیسیون سوریه شرکت داشتند، اما بازیگران اصلی مانند روسیه، چین، دبیرکل سازمان ملل متحد و نماینده وی در امور سوریه شرکت نداشتند.

هدف آمریکا، فرانسه و متحدان عربی و غربی آنهااز نشست پاریس تشکیل یک جبهه بین المللی علیه دولت بشار اسد و سرانجام سازماندهی یک عملیات نظامی علیه سوریه است.

با توجه به اینکه عمده مطالبات شرکت کنندگان در نشست پاریس قرارگرفتن سوریه تحت فصل ۷ از منشور سازمان ملل متحد بود، بنابراینبه نظر می رسد که این کنفرانس زمینه لازم را برای عملیاتی کردن فصل ۷ فراهمکرده است.

سناریوی جدید که به نظر می رسد در نشست پاریس مورد توجه قرار گرفت ایجاد یک جنگ روانی علیه دولت بشار اسد و سپس تحریک ترکیه به انجام یک سلسله عملیات ایذائی علیه دمشق خواهد بود.

این کارشناس خاطر نشان می کند : قطر، عربستان، امارات متحده و ترکیه سازوکارهای نظامی رابر راه حل های سیاسی ترجیح می دهند و حتی کشورهای عرب حوزه خلیج فارس آماده اند تا هزینه یک عملیات گسترده نظامی علیه سوریه را پرداخت کنند.

با این حال روسیه و چین که اصلی ترین بازیگران عرصه سیاسی و امنیتی منطقه را تشکیل می دهند، بار دیگر بر مخالفت خود با هر گونه حمله نظامی به سوریه اعلام داشتند.

تقابل دو جریان قدرتمند شرق وغرب در موضوع سوریه نشان می دهد که جنگ سرد میان روسیه و چین از یک سو و آمریکا و متحدانشاز سوی دیگر در زمین سوریه عملا آغاز شده است.

این تقابل هر چند هنوز وارد مرحله جدی نشده است،اما کنشگران بین المللی اکنون صحنه سیاسی و امنیتی سوریه را برای یارگیری های منطقه ای و حذف یکدیگر مناسب می بینند.

هانی زاده می گوید : اکنون سوال اینجاست که آیا روسیه و آمریکا به یک رویارویی جدی در زمین سوریه تن خواهند داد؟

قطعا دو قدرت شرق و غرب مایل نیستند تا مرحله یک رویارویی نظامی فراگیر پیش بروند، اما دو قدرت بر اساس فرضیه برد- باخت در سوریه عمل خواهند کرد و از همه ابزارهای خود برای مات کردن یکدیگر استفاده خواهند کرد.

اکنون بان کی مون دبیرکل، کوفی عنان فرستاده سازمان ملل به سوریه و ژنرالرابرت مود رئیستیم ناظران سازمان ملل در سوریه فاصله خود را با نظریات تحمیلی آمریکا و متحدانشعلیه دولت سوریه افزایش داده اند.

رابرت مود در گزارشی گروه های تروریستی سوریه را عامل اصلی نا امنی ها در این کشورمی داند و معتقد است که خروج قهری بشار اسد از چرخه قدرت کمکی به حل بحران ۱۶ ماهه این کشور نمی کند.

لذا سناریوی جدید نشست پاریس بر فشار نظامی از داخل سوریه از رهگذر کمک مالی و لجستیکی به تروریستها وسپس درگیرکردن نیروهای سوریه در مرزهای مشترک ترکیه با این کشور خواهد بود.

این کارشناس می گوید : این سناریو هر چند مانند سایر سناریوهای آمریکا با شکستروبرو خواهد شد، اما ادامه مقاومت دولت بشار اسد در برابر تروریستها، خاورمیانه جدیدی را بر اساس شاخصها والگوهای شرق و به طور مشخص روسیه و چین ترسیم خواهد کرد.

در این شاخص آمریکا ،رژیم صهیونیستی، ترکیه و کشورهای عرب حوزه خلیج فارس بازنده اصلی بحران سوریه خواهند بود و یارگیری های جدیدی در عرصه منطقه انجام خواهد شد.

هانی زاده ابراز عقیده می کند : تجربه تلخ روسیه و چین در لیبی موجب شده تا این دو کشورآخرین خاکریز مقاومت خود را در سوریه حفظ کنند، زیرا سقوط این خاکریز به شکست سیاسی، نظامی وامنیتی این دو کشور در خاورمیانه منجر خواهد شد.


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.