سنبل آبی تهدیدی جدید برای تالاب انزلی

سنبل آبی تهدیدی جدید برای تالاب انزلی

گیاه سنبل آبی موجود در تالاب عینک رشت در صورت ایجاد در تالاب انزلی معضلی همچون آزولا برای این تالاب بوجود می‌آورد.

به گزارش راسخون به نقل از ایسنا، تالاب عینک در غرب شهر رشت قرار دارد، قدمت محله های شلوغ اطراف استخر به نیم قرن می‌رسد. پست بودن شهر رشت نسبت به آب‌های آزاد، بارش‌های فراوان جوی و آب‌های مازاد حاصل از کشاورزی اراضی شهر رشت و شهرستان‌های فومن و شفت که راه ورود به رود را ندارند، از عوامل بوجود آورنده این تالاب طبیعی محسوب می‌شوند. از نظر طبیعی، اطراف این استخر پوشیده از گیاهان هیدرومرفی و درخت است، این گیاهان به دلیل شرایط مساعد آب و هوایی هرساله بخش‌های بیشتری از آب استخر را اشغال می‌کنند.

و اما از حدود یک سال قبل رشد گونه‌ای که به صورت بسیار متراکم، داخل آب رشد می‌کند در تالاب عینک مشاهده شده و از آن زمان تاکنون، سطح وسیعی از این تالاب توسط این گیاه پوشیده شده است. این گیاه همچنین دارای گل‌هایی به رنگ بنفش روشن است که برخی افراد محلی، اقدام به چیدن و فروش آن به عنوان گل زینتی می کنند، هنوز علت شکوفایی این گیاه در تالاب عینک مشخص نیست.

دکتر کریم ثابت رفتار عضو گروه آب پژوهشی آمایش سرزمین گیلان در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا با اشاره به اینکه به نظر می‌رسد این گیاه «سنبل آبی» است، گفت:این گیاه غیربومی است و می‌تواند همچون آزولا محیط زیست تالاب انزلی را با چالش جدیدی مواجه کند.

وی افزود: این گیاه که رشد انفجاری دارد، تمامی سطح را می‌پوشاند و جلوی تابش نور خورشید به آب تالاب را می‌گیرد تحقق این امر مانع رسیدن نور خورشید به آبزیان کف تالاب می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به حاصخیز بودن زمین‌های اطراف رشد، احتمال ورود این گونه و تکرار اتفاق مشابه بحران حضور آزولا در تالاب انزلی دور از ذهن نیست.

وی خاطرنشان کرد:این دومین گونه مهاجمی است که به تالاب‌های استان گیلان وارد شده است و از طریق پرندگان و یا هاگ می‌تواند به دیگر منابع زیست محیطی از جمله تالاب انزلی وارد شود و این تالاب را با چالش جدی و تازه‌ای مواجه کند.

/۱۱۱/


اخبار راسخون / محیط زیست

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.