سندرم کاهش تخم‌مرغ چیست؟

گردآوری شده توسط گروه اقتصاد ممتاز نیوز:

بیماری EDS یک بیماری عفونی مرغان تخمگذار بوده که توسط یک آدنوویروس جمع کننده گلبولهای قرمز ایجاد شده و سبب کاهش تولید تخم‌مرغ و تولید تخم‌مرغ‌های بدون پوسته یا با پوسته نازک می‌گردد، بدون اینکه علائم بالینی خاصی در گله ایجاد نماید.

به گزارش ممتاز به نقل از خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران،   بیماری EDS که در مرغان تازه به تخم آمده ظاهر می شود مانع رسیدن میزان تخمگذاری به حداکثر شده یا سبب کاهش شدید و ناگهانی آن می گردد.

میزان کاهش تخم تا ۳۰ درصد گزارش ممتاز به نقل از شده و حدود سه هفته طول می کشد و گاهی نوسانات تولید تا مدتها ادامه می یابد تخم مرغ تغییر شکل یافته و پوسته آن نرم و ضعیف بوده رنگدانه آن در پوسته های قهوه ای از بین می رود و در روی آن رسوبات گچی دانه دانه ظاهر می گردد.

اسهال و کمخونی ازعلائم بیماری است و کاهش اشتها نیز به مدت یک هفته طول می کشد .سفیده تخم مرغ رقیق و گاهی قسمت سفت سفیده تیره می باشد.

تغییرات میکرسکپیک نیزدر بافتهای غدد مترشحه کلسیم که عبارت از آتروفی سبب غده ای، ادم و نفوذ لمفوسیتها و پلاسماسل و بمیزان کمتر هتروفیل و ماکروفاژ در بافت ملاحظه می گردد.

بنظر می رسد که تغییرات در غدد مترشحه مجرای تخم سبب کاهش pH محیط و در نتیجه تغییرات در سفیده و پوسته تخم می گردد.

pH مجرای تخم بطور طبیعی ۵/۶+۳/۰ است که دراثر این بیماری به ۶+۳/۰ می رسد و pH سفیده تخم مرغ طبیعی (چند ساعت پس از گذاردن) ۸/۸-۵/۸ است که در تخم مرغهای با پوسته نازک یا نرم ۸-۲/۷ است.

بطور مصنوعی نیز می توان با افزایش pH محیط تغییرات حاصله در سفیده و پوسته را از بین برد و یا با کاهش pH به طور مثالً با گذاردن مایه خمیری با pH 5/4 داخل مجرای تخم برای مدت چند روز تخم مرغ با پوسته نازک تولید نمود.
 
پیشگیری

جهت پیشگیری بیماری از تزریق واکسن غیر فعال روغنی بدن اثر سوء روی تخمگذاری استفاده نموده اند.

این واکسن در گله های مادر یا گله های تخمگذار سنین ۱۸-۱۴ هفتگی به میزان ۵/۰ سانتیمتر مکعب برای یکبار در عضله تزریق می شود.تعیین میزان ایمنیت به روش آزمایش HI در این گله ها نشان دهنده ایمنیت طولانی بوده است .

بعلاوه باید از خرید جوجه از مرغداریهای آلوده جلوگیری کرد. برای پیشگیری از بیماری می توان پولت هایی را که در آینده به عنوان تخم گذار یا مادر پرورش می یابند، حدود ۲ تا ۴ هفته قبل از آغاز دوره تخم گذاری یعنی در سن ۱۴ تا ۱۸ هفتگی توسط تزریق واکسن کشته روغنی واکسینه نمود.

 یک نوبت تزریق واکسن بمنظور ایجاد محافظت در برابر بیماری برای تمام طول دوره تخم گذاری حتی در مواقعی که عیار پادتن های مادری در برابر EDS پایین باشد، کافی است. اگر آب مصرفی مرغداری از رودخانه تامین می گردد باید آب را ضد عفونی کرد.
 
انتهای پیام/


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.