سندرم متابولیک و افزایش خطر سرطان کبد

سندرم متابولیک مجموعه‌ای از عوامل خطرزای متابولیک است که در یک فرد وجود دارند.این عوامل خطرزا شامل افزایش فشار خون، افزایش اندازه دوره کمر..

سندرم متابولیک مجموعه‌ای از عوامل خطرزای متابولیک است که در یک فرد وجود دارند.این عوامل خطرزا شامل افزایش فشار خون، افزایش اندازه دوره کمر، افزایش تری گلیسرید خون، افزایش قند خون ناشتا و کاهش HDL-c(کلسترول خوب) می باشند. هرگاه فردی به سه عامل از این ۵ عامل مبتلا باشد، مبتلا به سندرم متابولیک است.

 این سندرم به علت ارتباط با دیابت و بیماریهای قلبی ـ عروقی و نیز به خاطر شیوع بالا در جوامع شهری، توجه بسیاری از محققان را به خود جلب نموده است.امروزه  دانشمندان با اطمینان اعلام می دارند که سندرم متابولیک شانس ابتلا به بیماری های قلبی و دیابت را افزایش می دهد. در مطالعاتی که اخیرا صورت گرفته، مشخص گردید سندرم متابولیک همچنین احتمال ابتلا به دو نوع سرطان کبد را نیز افزایش می دهد.

طبق مطالعات انجام شده متخصصین انستیتو ملی سرطان آمریکا،  مبتلایان به سندرم متابولیک ممکن است بیشتر در معرض ابتلا به دو نوع سرطان کبد (hepatocellular carcinoma  وIntrahepatic   cholangiocarcinoma   ) باشند.

در این مطالعه ، پزشکان سابقه پزشکی بیش از ۴۰۰۰ نفر از افراد مبتلا به دو نوع سرطان کبد فوق الذکر را در مقایسه با بیش از ۱۹۰ هزار فرد سالم در گروه کنترل را  مورد بررسی قرار دادند. تحلیل های آماری نشان داد، ۳۷٫۱% از مبتلایان به hepatocellular carcinoma  و ۲۹٫۷% از مبتلایان به intrahepatic cholangiocarcinoma، سندرم متابولیک داشتند. این در حالی است که  تنها ۱۷٫۱% از افراد سالم سندرم متابولیک داشتند.

نکته عملی: در دهه های اخیر شیوع سرطان کبد رو به افزایش است. بسیاری علت این امر را به فاکتورهای خطر ویروسی ارتباط می دهند، اما دلیل دیگری که امروزه بیان می شود، سندروم متابولیک می باشد. با توجه به شیوع بالای این سندرم، متخصصان توصیه می‌کنند،  برای کنترل سندرم متابولیک ضروری است که با تغییر شیوه زندگی اقدام به اصلاح عوامل خطر نظیر چاقی، عدم فعالیت بدنی و رژیم غذایی نامناسب نمود.


عصر ایران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.