سند ازدواج حضرت مسیح جعلی از آب در آمد!

در پی انتشار خبری مبنی بر کشف یک قطعه پاپیروس تاریخی حاوی اطلاعاتی درباره ازدواج عیسی مسیح، یک کارشناس انگلیسی با انجام بررسی های بیشتر بر روی این سند به این نتیجه رسیده که متن یاد شده ساختگی بوده و به تازگی و در دوران معاصر تهیه شده است. به نوشته روزنامه انگلیسی «گاردین»، پروفسور فرانسیس واتسون، از دانشگاه دورهام می گوید که تکه پاپیروسی که چند روز پیش سر و صدای زیادی در جهان به پا کرد و بسیاری آن را سندی بر ازدواج عیسی مسیح دانستند، در واقع قطعه هایی به هم چسبیده از یک متن اصلی انجیل توماس به زبان قبطی است که برای ارائه معنایی خاص بخش هایی از متن را بریده و کنار هم چیده اند.

پروفسور واتسون که یافته های تحقیق خود را بر روی اینترنت منتشر کرده، می نویسد تمامی جمله های متن پاپیروس جنجالی از روی نسخه های چاپ شده انجیل توماس کپی برداری شده و تنها در برخی جاها تغییرات کوچکی داشته است.

کشف سندی به ظاهر تاریخی که به «همسر عیسی مسیح» اشاره کرده، بحث داغی را میان دانشگاهیان و صاحبنظران آغاز کرده که همچنان در جریان است، با این حال فرانسیس واتسون اعتقاد دارد که نتایج پژوهش او تقریباً قطعی است.

پروفسور واتسون تأکید می کند که «فکر می کنم بحثی در این نیست که من نشان دادم چگونه این متن را ساخته اند، و مایه تعجب خواهد بود اگر [اثبات شود] این سند جعلی و مربوط به عصر حاضر نیست، اگر چه این احتمال هم وجود دارد که متن را در قرن چهارم میلادی به این شکل تنظیم کرده باشند.»

پروفسور فرانسیس واتسون به طور مستقیم از پروفسور کارن کینگ، استاد دانشگاه هاروارد و ارائه دهنده اصلی متن پاپیروس، انتقاد نمی کند و می گوید، «پروفسور کینگ بسیار خوب سند و تصاویر تکه پاپیروس بحث برانگیز را در اختیار ما قرار داده،» و در همین حال تصریح می کند که این احتمال قوی وجود دارد که قدمت این پاپیروس به قرن چهارم میلادی برسد اما «متن نگاشته شده بر آن به وضوح تحت تأثیر متون کتاب های چاپی مدرن است.» پروفسور کارن کینگ، که سند فوق را در جریان کنفرانسی در شهر رُم ارائه داد، هنوز در برابر نکات مطرح شده در مقاله پروفسور واتسون واکنشی نشان نداده است. دکتر واتسون در گزارش تحقیق خود می افزاید به باور او سند جعلی جدید قابل مقایسه با مورد مشابهی است که در دهه ۱۹۷۰ مطرح و جنجال برانگیز شد.

/۱۷۶۱

دانلود   دانلود


خبرآنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.