سند تورم ۲۴درصدی کی منتشر می‌شود؟

در حالی که بانک مرکزی نرخ تورم شهریورماه را ۲۴ درصد اعلام کرده، حاضر به انتشار گزارش شاخص های کلاهای مصرفی نیست.

اعلام نرخ ۲۴ درصدی برای تورم شهریورماه از سوی بانک مرکزی زمانی می تواند مستند تلقی شود که به جای انتشار یک خبر دو خطی کوتاه، حداقل چکیده گزارش مربوط به شاخص بهای کالاهای مصرفی را نیز به همراه آن منتشر شود.
طی سه سال گذشته بانک مرکزی متاسفانه برخلاف روند جاری انتشار اطلاعات اقتصادی بسیار نامنظم عمل کرده است، بخشی از این بی نظمی تا چندی پیش به اختلافات موجود بین بانک مرکزی ایران و مرکز آمار در محاسبه و انتشار شاخص های اقتصادی ارتباط داده می شد، اختلافی که البته ریشه در مصوبات قانونی داشت که مرجع قانونی شاخص های آمارهای اقتصادی را مرکز آمار ایران اعلام کرده و متاسفانه با تکیه بر همین موضوع در عمل اطلاع رسانی آمارها و شاخص های اقتصادی را در کشور متوقف کرده است.
البته با توجه به انتقاداتی که از عملکردهای اقتصادی دولت وجود دارد، عدم انتشار این اطلاعات که بسیاری از انتقادات مستند به همین اطلاعات است، این شائبه را تقویت می کند که دولت اجازه انتشار آمارهای اقتصادی را به دستگاههایی مانند بانک مرکزی و مرکز آمار ایران نمی دهد.
بانک مرکزی از فرودین ماه امسال انتشار گزارش شاخص بهای کالاهای مصرفی را که در واقع نرخ تورم به ان مستند می شود را متوقف کرده است و البته باقی گزارش های مربوط به شاخص بها از جمله شاخص بهای کالاهای تولیدی (که نشان از نوسان قیمت تمام شده تولید در کشور دارد) و شاخص بهای کالاهای صادراتی (که گویای رشد هزینه و قیمت کالاهای صادراتی است)، نیز منتشر نشده اند.
البته توقف انتشار گزارشهای ماهانه مربوط به چکهای برگشتی که در فروردین ماه به مرز تاریخی ۱۴ درصد نزدیک شده بود در فهرست عدم اطلاع رسانی بانک مرکزی قرار دارد.
 

 

 
در این دوره بانک مرکزی به جای انتشار گزارش های مرسوم تنها به انتشار خبرهای چند سطری در مورد نرخ تورم بر روی سایت رسمی خود اکتفاء کرده است.
از سوی دیگر مرکز آمار ایران هم در این سالها هیچ روند قابل دفاعی در انتشار ارقام مربوط به تورم و شاخص بهای کالاهای مصرفی ارایه نداده است، آخرین گزارش منتشر شده از سوی مرکز آمار در مورد شاخص تورم مربوط به پایان سال ۸۹ است و در این دوره زمانی تنها به ارایه خبرهای شفاهی نرخ برخی ماههای سال از سوی رئیس مرکز آمار ایران اکتفاء شده است.
البته عادل آذر رئیس مرکز آمار در مصاحبه ای با خبرگزاری ایسنا در اوایل شهریورماه اعلام کرده بود اکنون نیز نرخ تورم را تهیه می کنیم و به صورت محرمانه برای همه مقامات می فرستیم و از پایان امسال نرخ تورم را مرکز آمار اعلام می کند.
به هر شکل به نظر می رسد در این دوره ای که قرار نیست مرکز آمار ایران نرخ تورم را اعلام عمومی کند، بانک مرکزی هم با اکتفاء به انتشار اخبار دو خطی وظیفه اعلام نرخ تورم را بر عهده گرفته است، البته در ماههای گذشته نرخ تورم اعلام شده از سوی بانک مرکزی با اعتراضات زیادی همراه شده بود که مدیرکل آمار بانک مرکزی در گفتگو با خبرآنلاین در مورد عدم هماهنگی ارقام تورم اعلام شده از سوی بانک مرکزی با آنچه مردم احساس می کنند توضیحاتی داد و عنوان کرد: وسیله اندازه گیری تورم احساس مردم نیست.
در نهایت تنها می توان منتظر بود و دید بانک مرکزی در چه زمانی انتشار گزارش های اقتصادی خود را از جمله شاخص بهای کالاهای مصرفی را از سر خواهد گرفت.
در این دوره انتظار، تنها می توان گفت بررسی روند ماهانه نرخ تورم نشان می دهد در آمارهای بانک مرکزی هم شیب رشد نرخ تورم افزایش پیدا کرده، هرچند شاید هنوز اثری از نوسانات بازار ارز در این نرخ ها قابل لمس نباشد.


پایگاه خبری تحلیلی اقتصاد آنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.