سند نهایی اجلاس غیرمتعهدها شامل چه مفادی است؟/از مخالفت با تحریم​ها تا مبارزه با سلاح​های هسته​ای و ….

به گزارش خبرآنلاین، محمدمهدی آخوندزاده در نشست مطبوعاتی خود در پایان دو روز بحث و گفت‌وگوی نمایندگان کشورهای عضو جنبش غیرمتعهدها گفت: اعضای شرکت کننده از سوی کشورهای عضو در این نشست از اعمال تمهیدات قهرآمیز یک‌جانبه اقتصادی شامل تحریم‌ها که حقوق بین‌الملل و مقررات جهانی را زیر پا گذاشته است و آزادی تجارت را تهدید می‌کند ابراز نگرانی عمیق خود را اعلام کردند.

به گفته وی،  پیامی که از تهران منتشر می‌شود پیام صلح، امنیت، توسعه، عدالت، برابری برای دنیایی است که در آن حاکمیت ظلم و تهدید و زیر پا گذاشتن قانون جایی نداشته باشد.

گزیده سخنان وی را به نقل از ایسنا بخوانید:

·         در این نشست به پایبندی اعضا نسبت به ایجاد روابط نوین بین‌الملل بر اساس همزیستی مسالمت‌آمیز و برابری کشورها، مداخله نکردن در امور داخلی کشورها، تهدید نکردن و به کار نگرفتن زور تاکید شده است. هم‌چنین به بحران‌های مالی بین‌المللی و ضرورت تجدیدنظر و تغییر اساسی در ساختارهای سازمان‌ها و نهادهای بین‌المللی پرداخته شده است.

·         در بندهای اولیه سند نهایی شده در اجلاس کارشناسان ارشد ضرورت آغاز مذاکرات برای کنوانسیون امحای سلاح‌های هسته‌یی مطرح شده است که شامل زمان‌بندی مشخص برای امحای این سلاح‌هاست و بر استقبال کشورهای عضو این جنبش بر خلع سلاح هسته‌یی و مورد توجه قرار دادن تلاش ایران در برگزاری دو کنفرانس بین‌المللی در این‌باره پرداخته شده است که امیدواریم در نشست سران به این مواد صحه گذاشته شود. در ادامه درباره‌ی ابراز نگرانی از سوءاستفاده از فن‌آوری اطلاعات و وسایل جمعی با هدف تاثیرگذاری مخرب بر زیرساخت‌های کشورها با تاکید بر اقدام بین‌المللی برای رسیدگی به چنین تهدیدهایی مانند تهدیدات سایبری استاکس‌نت مطرح شد که مورد توافق کارشناسان ارشد قرار گرفته است.

·          ایران از پیشگامان طرح خاورمیانه عاری از سلاح‌های هسته‌یی بوده است و در این سند، فراخواندن همه‌ی طرف‌ها به اتخاذ اقدامات فوری در جهت اجرای پیشنهاد ۱۹۷۴ ایران درباره‌ی ایجاد خاورمیانه عاری از سلاح‌های هسته‌یی و ابراز نگرانی عمیق از تسلیحات هسته‌یی اسراییل و تهدیدات اسراییل مطرح شده است و زرادخانه تسلیحات هسته‌یی این رژیم محکوم شده است.

·          در دو بند بر حق لاینفک همه‌ی کشورهای عضو برای توسعه و استفاده از انرژی صلح‌آمیز هسته‌یی و توسعه چرخه کامل سوخت هسته‌یی طبق حقوق و تعهدات مندرج در ان‌پی‌تی تاکید شده است.

·         اعضای این جنبش از تمهیدات قهرآمیز اقتصادی شامل تحریم‌های یک‌جانبه علیه کشورهای در حال توسعه که حقوق بین‌الملل و مقررات جهانی را زیر پا گذاشته و آزادی تجارت و سرمایه‌گذاری را به شدت تهدید می‌کند به شدت ابراز نگرانی کردند و همه‌ی اعضای جنبش، وزیران خارجه و سران، اعمال تحریم‌های یک‌جانبه را محکوم خواهند کرد و تاکید می‌شود که اعمال تحریم‌های یک‌جانبه اقتصادی، حقوق اساسی مردم کشورهای هدف را پایمال می‌کند.

·         اقدامات یک‌جانبه‌ی برخی کشورها توسط اعمال فراسرزمینی قوانین محکوم شد و بر ضرورت احترام به حاکمیت قانون در روابط بین‌الملل تاکید شد. هم‌چنین با توسل فزاینده به یک‌جانبه‌گرایی نیز مخالفت شد.

·          در سند نهایی نشست کارشناسان کشورهای غیرمتعهد بر ضرورت پایبندی دولت‌های میزبان سازمان ملل نیز تاکید شد. کشورهایی مانند آمریکا، سوییس، اتریش (وین)، ایتالیا و دیگر کشورهایی که میزبان این سازمان‌ها هستند به تعهدات خود برای تسهیل ورود نمایندگان کشورهای عضو برای شرکت در نشست‌های بین‌المللی تصویب شد و از صادر نشدن روادید و یا تاخیر در صدور روادید ابراز نگرانی شد. هم‌چنین تروریسم به‌ویژه تروریسم دولتی از سوی کشورهای عضو به شدت محکوم شد.

·         اهانت به مذاهب به بهانه‌ی برخورداری از آزادی بیان و هم‌چنین اهانت به شخصیت‌ها و کتب الهی و مقدس نیز محکوم شد. استفاده از استانداردهای دوگانه در حوزه‌های مختلف نیز محکوم شد. هم‌چنین تاکید شد که شورای حقوق بشر سازمان ملل نباید برخورد تقابلی داشته باشد و کشور خاصی را هدف قرار دهد و از حقوق بشر استفاده‌ی سیاسی نکند.

·         در بند ۲۵۰ این سند اشغال نظامی سرزمین فلسطین محکوم شده است و نقض حقوق و قانون بین‌المللی دانسته شده و کشتار کودکان و زنان توسط نظامیان اسراییل نیز محکوم شده است.

دانلود   دانلود


خبرآنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.