سند چشم‌انداز ۱۴۰۴ باید به مطالبه عموم مردم تبدیل شود

فروردین ۱۴۰۳

رئیس کمیسیون چشم‌انداز و امور نخبگان دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: سند چشم انداز ۱۴۰۴ باید در راستای اجرایی شدن به مطالبه مردم تبدیل شود.

به گزارش خبرنگار سیاسی باشگاه خبرنگاران، اعزامی به قشم؛ “محمدابراهیم مداحی” رئیس کمیسیون چشم‌انداز و امور نخبگان دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت نظام در دومین روز از نشست تخصصی رسانه و چشم‌انداز و سیاست‌های کلی اصل ۴۴ دربارهٔ مبانی و پارادایم‌های چشم انداز ۱۴۰۴ گفت: سؤال اصلی در طرح مباحثی مثل چشم‌انداز این است که چرا پیشرفت بعضی از کشورها در این مسیر بیشتر بوده؛ لذا ما اگر قرار است به صورت یک جامعه پیشرفته محسوب شویم باید هدف علم را در کشورمان مشخص کنیم.

وی افزود: چشم انداز یک علم و نگاه تازه است از توسعه‌یافتگی که سبب خواهد شد ما مسیر پیشرفت ۱۰۰ ساله را در ۲۰ سال انجام دهیم.

این استاد دانشگاه اظهار داشت: مکانیزم تحقق سند چشم انداز ۱۴۰۴ و اکسیر آن داشتن یک هدف مشخص است، زیرا چشم‌انداز یک نگاه آینده‌پژوهی دارد.

 مداحی افزود: چشم‌انداز یک سند جامع است، ولی متأسفانه در حال حاضر برداشت‌های متفاوتی از این سند مطرح می‌شود که سبب بروز بعضی مشکلات در کشور شده است.

رئیس کمیسیون چشم‌انداز و امور نخبگان دبیرخانه مجمع تشخیص با بیان اینکه سند چشم‌انداز ۱۴۰۴ دارای پنج مؤلفه است، تصریح کرد: ما باید طبق این سند تا سال ۱۴۰۴ از لحاظ اقتصادی در منطقه اول بوده، دارای هویت اسلامی باشیم، برای کشورهای منطقه در مسائل مختلف الهام‌بخش باشیم، تعامل سازنده با دنیا سرلوحه کارمان باشد و بتوانیم در تولید علم و فناوری به توانایی‌های لازم دست پیدا کنیم.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر باید مطالبه‌ای از طرف مردم دربارهٔ اجرایی شدن سند چشم‌انداز ۱۴۰۴ صورت گیرد.

مداحی تصریح کرد: برای اجرای سند چشم‌انداز ۱۴۰۴ لازم است این سند به صورت دقیق بررسی، شاخص‌های کلان آن ارزیابی و اهدافش تعیین شود، سپس راهبردهای تحقق سند چشم‌انداز تدوین و راهبردهای اجرایی آن تعیین و بعد به مرحله اجرا درآید.

رئیس کمیسیون چشم‌انداز و امور نخبگان دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: چشم‌انداز یک چالش قانونی است که خود نظام ظرفیت نقد را برای خود به وجود آورده است.

این استاد دانشگاه با ارائه آمارهایی از وضعیت ایران در منطقه تأکید کرد: در حال حاضر کشور ما در زمینه نشر کتاب رتبه اول، شاخص صنعت رتبه ۶۶، سرمایه اجتماعی رتبه ۱۲۱، شاخص کیفیت مقررات رتبه ۳، و کنترل ستاد از سال ۸۹ تا ۹۰ رتبه ۱۸ را دارد که امیدواریم بتوانیم با تحقق سند چشم‌انداز مسیر تازه‌ای را در پیش بگیرد.

انتهای پیام/


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.