سند چشم‌انداز ۲۰ ساله راهکاری مناسب برای صرفه‌جویی انرژی است

گردآوری شده توسط گروه اقتصاد ممتاز نیوز:

اجرای صحیح سند چشم‌انداز ۱۴۰۴ در کنار آنکه سبب توسعه همه جانبه کشور می‌شود نقش مهمی در کاهش مصرف انرژی و حتی استفاده از انرژی‌های نو دارد.

مهدی سوری مدیر پروژه سند چشم‌انداز ۱۴۰۴ در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران گفت: یکی از موضوعات مطرح در حوزه اقتصادی بحث صرفه‌جویی پیرامون مصرف انرژی از طریق بالا بردن سطح تکنولوژی در کارخانجات است.

 
وی تصریح کرد: افزایش تکنولوژی در کشور نقش مهمی در ارتقای جایگاه بهره‌وری مناسب و در نهایت صرفه‌جویی مصرف عاملهای انرژی دارد به عنوان مثال استفاده از آب گرمکن‌های خورشیدی راهکاری مناسب برای کاهش مصرف انرژی در کشور است.
 
وی تصریح کرد: هدف ما این است که بتوانیم گامهای موثری در حوزه اقتصادی برداریم تا محصولی که تولید می‌شود تاثیر موثری در حوزه فعالیتهای اقتصادی داشته باشد.
 
سوری با بیان آنکه اگر روند مصرف انرژی تا سال ۱۴۰۴ براساس همین شرایط فعلی باشد کشور ما به یک واردکننده مواد سوختی تبدیل می‌شود، گفت: ما باید در مورد موضوع استانداردهای مصرف انرژی باید ببینیم هم‌اکنون در چه وضعیتی هستیم زیرا یکی از ملاکهای مهم در جوامع امروزه میزان مصرف انرژی است.
 
وی افزود: اگرچه ما دارای ذخایر بالای انرژی هستیم اما متاسفانه توجه چندانی به میزان مصرف نداشته که این موضوع سبب شده در سالهای اخیر ما شاهد مصرف بی‌رویه عامل‌های انرژی و در نهایت شاهد آلایندگی هوای کلان شهرها باشیم.
 
مدیر پروژه ۱۴۰۴ گفت: در سالهای اخیر بحث هدفمندی یارانه‌ها و تبدیل به انرژی‌هایی مانند نفت به سایر فرآورده‌ها و محصولات مطرح شد اگرچه بحث هدفمندی یارانه‌ها موضوع جدی محسوب می‌شود اما باید در نظر داشته باشیم که یکسری از مسائل علمی صرفا از طریق آگاه‌سازی و فرهنگسازی مناسب اجرای آن امکان‌پذیر است.
 
مدیر پروژه ایران ۱۴۰۴ افزود: در مورد کنترل و در نهایت کاهش مصرف انرژی می‌توان به بحث آب‌گرمکن‌های خورشیدی اشاره کرد که در این پروژه مباحثی برای آن با رویکرد بهینه‌سازی مصرف انرژی تعریف شده است.
 
سوری تصریح کرد: بحث کاهش مصرف انرژی به سبب اهمیت ویژه‌ای که در کشور ما برخوردار است باید مورد توجه ویژه مسئولان قرار گیرد که این موضوع در افق سند چشم‌انداز ۱۴۰۴ مورد توجه قرار گرفته است.
 
وی تاکید کرد: در سند چشم‌انداز موارد مهم دیگری هم مورد بحث و توجه قرار گرفته که باید مسئولان این نکات را به طور جدی بررسی و در دستور کار اجرایی قرار دهند که این کار نیازمند یک برنامه‌ریزی مدون و فرهنگسازی مناسب است.
انتهای پیام/


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.