سنگینی عارضه ای دردناک

اردیبهشت ۱۴۰۳

منشأ درد شانه و کتف ها در اغلب موارد به سبب بروز عارضه ای جدی و مهم در نواحی گردن است.

حمید جنگی اقدم، جراح مغز و اعصاب در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران افزود: بسیاری از بیماری های ستون مهره های گردنی ناشی از علل زمینه ای از جمله آرتروز و یا نظایر آن است که منجر به بروز تغییرات در مهره های گردنی و ایجاد دردهای خفیف تا شدید می شود که در صورت عدم درمان به موقع می تواند عوارض جدی تری را بر جای گذارد و روند درمان را سخت تر کند.

وی در خصوص دلایل بروز دردهای مهره های گردنی تأکید کرد: امروز همزمان با گسترش مشاغل در سطوح مختلف و زندگی به شیوه شاغلین و از شایع ترین دلایل بروز این عارضه است چرا که اشخاصیکه که به اقتضای نوع شغلشان مجبورند ساعت های زیادی را در طول روز سرشان را رو به جلو و به صورت خمیده نگه دارند، همانند جراحان، کادرهای اداری پشت میزنشین و امثال آن ها.

این فوق تخصص جراحی مغز و اعصاب اذعان داشت: پایین نگه داشتن گردن به صورت مداوم و پی در پی به مرور زمان علاوه بر تضعیف ماهیچه های پشت گردن سبب حذف منحنی نرمال گردن که ۱۴ درجه رو به عقب شده که در این حالت گردن و مهره های گردنی به طرف جلو برمی گردد و ستون فقرات و گردن دچار خمیدگی رو به جلو می شود و این یعنی آغاز تغییرات مضر و جدی تر.

حمید جنگی، با بیان اینکه فاصله مهره های گردنی به دلایل فوق، کاهش می یابد، گفت: آسودیسک گردنی به طرف کانال نخاع آن برجسته و سبب ایجاد فشار روی نخاع شده که این فشار بروی ریشه های عصبی شبکه بازویی نیز کشیده می شود، زیرا آستانه های عصبی اصلی در همین نقاط قرار دارند و درد را انتشار یافتن می دهند.

وی ادامه داد: در بسیاری از موارد اغلب اشخاص درد دسته ها و کتف و شانه ها را وابسته به مفاصل و یا گرفتگی عضلات این نواحی می دانند در حالیکه منشأ درد همان فشاری است که در مهره های گردنی بر روی اعصاب نخاعی افتاده و سیستم عصبی همانند آژیر خطری آن را با تظاهرات درد در نواحی ذکر شده منتشر می کند.

حمید جنگی، در پایان خاطرنشان کرد: در صورت بروز التهاب حاد ابتدا داروهای ضد التهاب و حاوی کورتون برای رفع التهاب تجویز شده که البته به تنهایی کافی نیست زیرا بیمار را باید از نظر عوامل زمینه ای تحت بررسی قرار داد و ناگفته نماند که در صورت جدی نبودن عارضه، فیزیوتراپی و ورزش های تقویتی نیز برای بهبود آن آغاز می شود./ح


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.